Jag ska byta fönster i ett rum och är osäker på vilka mått jag ska beställa de nya fönstren i beroende på huruvida jag kan dreva runt dem eller ej. Jag vet att man generellt ska ha fönster som är 2 cm mindre än hålet i väggen både horisontellt och vertikalt med plats för drevning men jag vet inte om det är möjligt hos mig.

Fem fönster sitter på rad, karm mot karm, utan drevning eller ens ett mellanrum mellan dem. Lister fanns ovanpå springorna mellan men enbart för det estetiska antar jag. Hålet i väggen verkar vara lika stort som de fem fönstren på bredden.

Att döma av husritningarna kan det vara så att fönstren levererades som fem stycken väggstycken, vardera med ett fönster i mitten och en bit vägg ovan och under, som sedan ställdes på rad. (Se bild 2). Eftersom huset är ett kataloghus från 70-talet känns det rimligt att huset levererades i stycken som delvis var färdigmonterade.

Kan jag köpa fönster med plats för drevning ändå? Hur påverkar det stabiliteten? Då skulle ju drevningen bli mellan två fönster vars horisontella stabilitet enbart skulle vara beroende av andra fönster. Eller köper jag lika stora fönster som jag har nu, ställer dem karm mot karm och försöker täta mellan dem med någon slags fogmassa? Jag borde åtminstone kunna köpa fönster som är lite mindre på höjden och dreva ovan och under fönstren i värsta fall?

Husritning som visar fem fönster i rad utan synligt mellanrum eller drevning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett fönster med måttangivelser, visar höjd och bredd i centimeter för byggdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad vägg och fönsterkarm utan drevning, exponerat isoleringsmaterial och list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på fönsterkarmar utan synlig drevning placerade karm mot karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anger ritning om karmarna är bärande?
 
Redigerat:
Om du tänker på värmeförluster så tror jag det inte spelar någon roll utan ställa dom bredvid varandra och skruva ihop och list på utsidan eventuellt insidan också.
 
I den konstruktionen är med all säkerhet karmarna bärande.
 
R
L Luugen skrev:
Anger ritning om kamrarna är bärande?
Som Luugen säger och du befarar så är det nog moduler som fönstren sitter i , säkerligen går stolparna mellan golv och tak samt är bärande med en liggare ovanpå som i sin tur bär upp takstolarna
 
Det är ganska säkert att fönstermodulerna är bärande. Om de inte vore det skulle det behövas en minst 4,5 m lång balk av stål eller limträ ovanför med avsevärd höjd. En renovering kan ske enligt två metoder. 1) Sätta in nya fönster med karm i hålen efter de gamla bågarna. 2) Ersätta hela fasadmodulerna med stolpar plus däremellan monterade fönster med karmar.
 
J justusandersson skrev:
2) Ersätta hela fasadmodulerna med stolpar plus däremellan monterade fönster med karmar.
Du behöver även sätta upp ny balk över stolparna om du väljer detta alternativet.
Varje fönstermodul har sin egna balk upptill.

Ska du byta dörren samtidigt?
 
J Joh_81 skrev:
Du behöver även sätta upp ny balk över stolparna om du väljer detta alternativet.
Det är möjligt, men inte helt säkert. Det beror bl.a. på vad takstolarna har för c/c. Alternativ 2) utförs lämpligen tillsammans med en person med kunskaper i Byggnadsstatik.
 
Det har du rätt i. Men reglar man upp nytt runt om behöver man inte vara låst vid 5 fönster med just de måtten.

Jag hade nästan identiska fönster/väggmoduler, men takstolar på 1200 cc.
 
Det var också min tanke, att det kanske skulle bli bättre ur flertalet synvinklar med färre fönster. Men som sagt, det ställer vissa kompetenskrav på den som ska göra det.
 
Att fönstren skulle vara en bärande del av väggen hade jag inte ens tänkt på. Det gör ju det hela ännu mer komplicerat. Kul! Extra jobb är ju precis vad jag behövde. :crysmile:

Hittade detta bland ritningarna. (Se bild 1)."Fönster- och dörrpartier är bärande och monteras i samband med övriga block". Under finns en detaljritning som jag inte begriper ett dugg av. Då borde jag genom detta alltså kunna konstatera att fönstren i sig är bärande och alla fönsterbyten i huset kommer bli jättesvåra? Dörren ska också bytas och då lär den ju också vara bärande.

Vet inte exakt cc-mått på takstolarna men tippar på 1000-1200. Går en hel del takstolar över väggen med fönster. (Se bild 2).

Så jag behöver alltså sätta in en bärande balk ovanför fönstren hur jag än gör? Sätta stolpar mellan och förändra fönstrens storlek skippar jag helst eftersom jag misstänker att det skulle krävas bygglov då det förmodligen skulle räknas som en väsentlig förändring av fasaden. Såvida det inte spelar någon roll om man sätter in fönster som är typ 10 cm smalare? Någon som har koll på hur strikta bygglovsreglarna är?

Byggritning som visar detaljer för bärande fönster- och dörrpartier i fibervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar och takfot ovanför fönsterparti på ett hus, indikerar bärande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Nu kan man inte se hur glasen är infästa .men det är inte öppningsbara fönster . om glasen är infästa i stående regeln så blir det till få tag i hela fönster med karmar som passar i mellan stolparna ( du får mäta ) fönstren kanske blir ca 10 cm smalare .
På höjden ovanför finns ingen bärning bara en infästningsdel för glaset , men även där krymper måttet ,
Kan du ta ett sådant beslut så kommer nog ingen och mäter eller morrar för det .
 
Inte säkert att alla fönsterkarmar är bärande men de som sitter karm mot karm är troligtvis bärande.
 
R rävlyan skrev:
Nu kan man inte se hur glasen är infästa .men det är inte öppningsbara fönster . om glasen är infästa i stående regeln så blir det till få tag i hela fönster med karmar som passar i mellan stolparna ( du får mäta ) fönstren kanske blir ca 10 cm smalare .
På höjden ovanför finns ingen bärning bara en infästningsdel för glaset , men även där krymper måttet ,
Kan du ta ett sådant beslut så kommer nog ingen och mäter eller morrar för det .
Fönstren är öppningsbara. Glasen är infästa i de små karmarna. De stora sitter fast i väggen. Helst vill jag ju skippa att ha stolpar emellan fönstren då det skulle göra fönstren och därmed ljusinsläppet mindre. Skulle drevning krävas mellan fönstren eller stolpar för bärigheten så kör vi på det men annars helst inte. :)
 
Det framgår av ritningen i inlägg #1 att fönstren är öppningsbara, i varje fall några. Det senaste fotot tycker jag kan tolkas så att takstolarna linjerar med fönstermodulerna. Om du har kvar alla ritningar och beskrivningar sitter du på svaret. Det enklaste är att placera nya reglar rakt under varje takstol (de vilar säkert på ett hammarband som är slaget ovanpå modulerna) och fylla utrymmet mellanreglarna med nya måttbeställda fönster med båge och karm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.