H
Hej, vid renovering för 5 veckor sedan sågade vi i en fönsterbräda som visat sig vara eternit. Den var förbannat hård så försöket avslutades relativt snart, men nu börjar jag nojja mig. Har läst flertalet trådar här som rör asbest men vill ändå ställa frågan eftersom familjen har rört sig i utrymmet.

Vi vistades i rummet (kök/vardagsrum) under tiden och har gjort det konstant sedan dess.
Finns det skäl för oro?
Behöver vi vidta några åtgärder nu för att förhindra fortsatt fara? Sanering eller liknande?
 
  • Närbild av grå och vit marmorerad eternit fönsterbräda med sågat hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Det där är väl sten? Varför tror du det är eternit? Det är inte så att du blandat ihop det med GRANIT, vilket är min gissning att det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
J-stedt och 4 till
  • Laddar…
Asbest är farligt, men betänk att många jobbade i åtskilliga år utan större symptom.
Städa ordentligt, men annars så kommer nog nojjandet förkorta ditt och familjens liv mer än en eventuell asbestexponering.
 
  • Gilla
Robert63 och 6 till
  • Laddar…
H
SysterNett SysterNett skrev:
Det där är väl sten? Varför tror du det är eternit? Det är inte så att du blandat ihop det med GRANIT, vilket är min gissning att det är.
Jag syftar på den svarta skivan under stenskivan. Där du kan se en sågad skåra på ca 1 cm.
 
richardtenggren
Du borde nog ta kontakt med Fonus omgående ;)

Skämtåsido, så är väl faran med asbest vid flertalet exponeringar och inte vid någon enstaka? Folk dog väl inte som flugor även efter år av exponering?
Tänk alla tungmetaller och annat roligt du drar i dig en vanlig dag på stan ;)
 
  • Gilla
minimal och 1 till
  • Laddar…
H hrt skrev:
Jag syftar på den svarta skivan under stenskivan. Där du kan se en sågad skåra på ca 1 cm.
Astbest
H hrt skrev:
Jag syftar på den svarta skivan under stenskivan. Där du kan se en sågad skåra på ca 1 cm.
Det är så otroligt lite så du utsetts för mer astbest i vanliga luften varje dag.

Så sluta noja och lev istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vårt kök hade svarta eternitskivor i 30 år (från 1972), innan jag ersatte dem av massiva bokskivor. När vi bakade på dem så färgades degen lite på ytan. Vi lever än idag utan problem. Min far hade eternitskivor i trädgården lagda dom skiffer. Dessa sågades med rondell 1964 med mycket damm. Usch, det var inte hälsosamt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
richardtenggren
S seniorkonsult skrev:
Vårt kök hade svarta eternitskivor i 30 år (från 1972), innan jag ersatte dem av massiva bokskivor. När vi bakade på dem så färgades degen lite på ytan. Vi lever än idag utan problem. Min far hade eternitskivor i trädgården lagda dom skiffer. Dessa sågades med rondell 1964 med mycket damm. Usch, det var inte hälsosamt.
Du glömde nämna hur det gick med farsgubben? Kan ju vara centralt i TS oro. ;)
 
  • Gilla
Lämmelen
  • Laddar…
H
Bör man göra någon åtgärd på skivan nu för att förhindra att mer sprids? Lacka, måla eller något?
 
Farsgubben. Ingen fara, det var jag och några byggare som sågade. Enstaka kontakter med asbestdamm dör man ej av. Värre med de som borrar och sågar(-de) yrkesmässigt.
 
H hrt skrev:
Bör man göra någon åtgärd på skivan nu för att förhindra att mer sprids? Lacka, måla eller något?
Möjligen torka av med fuktigt papper så dammet är borta, sen ska ni inte tänka på det mer och börja LEVA!
 
  • Gilla
Jonas Sahlström
  • Laddar…
H hrt skrev:
Bör man göra någon åtgärd på skivan nu för att förhindra att mer sprids? Lacka, måla eller något?
Nej, det är dammet som är problem. Om du känns osäker dra på lite olja el likn.
 
Har ni tagit prov på det ? Ser ju inte ut som eternit ? Och det är väl inte speciellt hårt heller.
 
H
Vi har inte tagit prov, men det står "Fönsterbänkar av eternit" i mappen som Skanska lämnade 1973.
 
Inga problem. Slappna av och ta en kaffe.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.