H Häggens skrev:
Groventre måste, enligt mig, alltid ansluta till hallen på något sätt.
Det löser man iofs rätt lätt genom att offra förrådet bredvid trappan och ha ingång till hallen den vägen. Ger också bättre flöden i övrigt om tvätt ska bäras upp och ner etc.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker också att "barnens badrum" på övervåningen gott skulle kunna placeras jämte trappan i stället och därmed har man "samlat vattnet" på över och undervåning samt fått en bättre sammanhängande yta för samvaro med bättre ljusinsläpp. Samt man slipper spring framför TV:n när någon ska på toan. Jag ställer mig också lite undrande till varför det "fattas" två fönster på gavlarna. Med dom två fönstren skulle takkuporna i princip vara överflödiga... Jag hade nog också gjort entréns utbyggnad något lite djupare för att bättre kunna nyttja det utrymmet.:)
Klokt.

Tänker också på eldstäderna; en på varje kortsida med utanpåliggande skorstenar. Det känns både som slöseri med spillvärme och ekonomiska resurser att bygga så.

Jag tycker att det är ett väldigt fint hus ni ritat, men tror att ni utifrån era behov och önskemål hade fått något helt annat uppritat om ni vänt er till en arkitekt som är van att kompromissa mellan olika nyttor. Förmodligen hade det blivit billigare, sannolikt lite mindre, men kanske också – förstås – något annat än det ni drömmer om.
 
A anderrs skrev:
Snyggt!

Tror dock inte ni behöver ha så pass många spotlights som ni har ritat ut. Personligen så tycker jag taken förstörs med för många. Jag hade hellre gått ner i antal med ökat på effekten per spot (7w +) för att få till städbelysning när det behövs.


Jag tycker tvärtom folk sätter för lite spotar så det blir skuggor o dunkla hörn....
Man ska ha mer spotlights än man tror. När takbelysningen är tänd har den ofta ett syfte då du gör ngt som kräver ljus.
Sitter du vid tvn eller myser så har man ju ofta ngt diskretare som ngn fönsterlampa osv.

Men är man osäker kan man ju gruppera spotlightsen dvs behåll mängden men gör grupper som man tänder om man vill ha "normal" lite dunkel belysning med skuggor samt kunna tända upp en grupp till för lite ordentligt ljus

Det är ju mycket lättare att bygga in detta nu än att kkomplettera i efterhand tycker jag :).
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Hej!
Tittat lite på ritningarna, och har några frågor...
- hur kommer ni använda terassen?
- hur kommer ni ut på terassen?
- vad betyder matlagning för er?
- var äter ni middag?
- hur tänker ni kring utsikt från matplats?
- var ”slappar” ni?
- hur gamla e kidsen?
- var hänger/leker/ busar de med vänner?
- vad betyder trädgården för er?

Några frågor att börja med inför ert, kanske, livs största projekt, ekonomiskt och med störst betydelse för er som familj...
Vänligen
J
 
Lätt det bästa beslutet vi tog när vi byggde var att rådfråga en arkitekt. Ett husbygge innehåller alltid kompromisser, men med arkitektens yrkeskunnande blev de kompromisserna mycket mindre, samtidigt som lösningarna blev snyggare och billigare.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Att inte köpa lättbalkar färdiga till mellanbjälklag var nog det märkligaste råd jag läst på länge. Vem står för dimensionering och godkännande av konstruktionen om du gör det i din egen lilla verkstad?

Jag har och la in mellanbjälklag från Masonite och det var det överlägset bästa val vi gjorde i hela bygget. Vi har 9,5m långa spann helt utan synliga balkar eller stolpar. Det hade inte varit möjliga med vanliga reglar och balkar.

Kan också berätta att de smulas inte sönder. Du kommer inte heller att kunna göra lika långa fria spann med plyfa i lättbalkarna då egenvikten är en av begränsningarna när du skall ha fria spann. Så det finns inga fördelar med att ha plyfa i lättbalkarna till mellanbjälklaget i ett vanligt hus.

Gällande fönster skulle jag rekommendera att titta på Westcoast windows. De har 2/3 trä och 1/3 aluinium mot utsidan. Så de är tåliga som aluminium fönster och varma som trä. De har även snurrfönster vilket vi tyckte var ett måste på övervåningen. De tillverkar allt på beställning så du kan få vilka mått som helst och de har bra utbud på tillval. Ex låsbara handtag går att få från fabrik. Vi valde vita, självrengörande, lågenergi med spröjs på de stora fönstren.

Det funkar med osb och visst är det så att belastningen på livet inte är speciallt stor. Men varför använda ett skitmaterial när jag kan köpa bästa sortens plywood för 300 kr/skiva? Det ger en kostnad på 25 kr metern för livet. Den ev ökade egenvikten är ointressant, försumbar eller negativ. Dessutom resistiv mot väta på ett helt annat sätt än osb. Inte för att jag tänker flöda vatten på balkarna, men läckor kan uppstå och då är det tryggt att veta att huset inte faller ihop.

Vad virke till flänsarna beträffar så är detta klassat på samma sätt som virket som "storfabriken" använder. Eller är det så att de köper en bättre variant av C30?

Återstår limfogen, vilken enligt standard kräver pu lim. Att få tag på sådant här lim är knepigt som privatperson, så här har du visst fog för din synpunkt.
Limfogens yta blir inte speciellt stor, så det behövs inte speciellt högt presstryck.

Skall man göra ett fåtal balkar så kan man fräsa med en bättre pinnfräs och limma med tvingar, men jag kommer att svetsa ihop en press och fräsa såväl liv som reglar i en kutterfräs med matarverk.
Kan vara värt att inflika att cylindrar för att pressa är ohemult dyra här hemma, köper man dem utomlands blir priserna helt annorlunda. Räknar med att lägga 7K på pressen i material och 25 h för att rita och sätta ihop den.

Däremot så kommer jag att köpa de limträbalkar som behövs eftersom de som saluförs har ett vettigare förhållande mellan materialkostnad och pris och eftersom det antingen kräver ett evigt sölande med långsamhärdande epoxi vid limning eller kräver en press som måste fixa helt andra krafter än en lättbalkspress.

Räds med andra ord inte inför att göra egna lättbalkar, men initialkostnaden i form av arbete, press och ev inköp av maskiner gör att det behöver vara lite kvantitet för att vara lönsamt. Att göra balkar till ett enda villabjälklag är, som Robertsan skriver, märkligt, även om jag hade valt andra ord.
Väl värt att inflika att Masonite Beams numera gör sina liv av osb, innan använde de masonite.


Vad fönster beträffar så är det viktigt att spalten mellan trä och aluminium är väl ventilerad, annars så blir där kondens som får träet att ruttna. Vet inte hur vanligt det är, men det har hänt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag bygger lösvirkeshus själv precis nu. Lunchpausar just nu från spikande av bärläkt :)

Jag ritade alla bygglovsritningar själv på A3 papper, med linjal och vass penna, tror det blev 11st inkl markritningar.
När de väl var godkända efter ett par mindre justeringar så ritade jag och bror alla konstruktionsritningar i google sketshup.
Bygger man standardmässigt så kräver byggovsavdelningen nästan alltid bara hållfasthetsberäkningar på takstolarna, som man ju köper färdiga.
Alla jag vet om har helt sluppit uppvisande av beräkningar på annat än takstolar.
Takstolar köper man med beräkningar som lämnas till bygglovsenheten. Jag har för mig att de inte får sälja om de inte följer CE-standard och har stämplade takstolar med CE-märkning enligt SS-EN-14250.

Och bygglovsritningar var inte heller många som det behövdes, gavlarna och mycket annat tex ritade vi inte alls.

Bara som info och tips, lycka till! Vansinnigt lönsamt att arbeta åt sig själv :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.