13th Marine 13th Marine skrev:
Du som är så upplyst kanske kan berätta vad vi ska räkna på istället? Och hur vi ska tolka databladet.
Databladet visar att kapaciteten sjunker från märkspänningen 3200mAh till ungefär 2250mAh (till ca 70%) på 500 fulla cykler.

Tesla uppger 370km på en full laddcykel för 60kWh Model S. 370 X 500 = 170000km. Då är man nere på 70% enligt teoretiska siffror. I Praktiken enligt alla recensioner jag här läst så är räckvidden runt 80% (sommartid) av det uppgivna. Ett batteri bestående av massor av celler som ska balanseras i verklig miljö är alltid sämre än en ensam cell. Så har man tur kan man komma upp till 80% av laboratorieförhållandena. Då blir det att vid 170000 x 0,8 x 0,8 = 108800km har man 70% kvar. Detta för en bil som kostar 60-70tusen euro.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förlåt, givetvis skulle jag ha med var den kom ifrån:
[länk]

Det är alltså insamlad användardata på batterikapacitet kvar i förhållande till körda mil.
Tack, ska kolla mera på den sen.
 
F Finndjävel skrev:
Tesla uppger 370km på en full laddcykel för 60kWh Model S. 370 X 500 = 170000km. Då är man nere på 70% enligt teoretiska siffror.
Läs länken jag har skickat tidigare.
BMS sköter laddningen så att även om det står 100% laddat inne i bilens display så är där plats kvar i batterierna, man nyttjar alltså inte batteripackets fulla kapacitet av just anledningen att man vill ha ut fler laddcykler ur den. Glöm dessa teoretiska 500 cykler. Bilarna laddas aldrig till cellens maximala kapacitet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förlåt, givetvis skulle jag ha med var den kom ifrån:
[länk]

Det är alltså insamlad användardata på batterikapacitet kvar i förhållande till körda mil.
Den tycks inte bygga på verklig data utan på vad det står för range på displayen när batteriet är laddat. För många verkar range rent av ha ökat för trots att de kört 100000km mera. Kanske inte så trovärdigt. Dessutom verkar en hel del av bilägarna ha bytt batteriet också.

Tveksamt att rangemätaren på displayen stämmer på ett gammalt batteri. Hur skulle den kunna göra annat än gissa? Den mäter spänningen i batteriet och räknar utgående från den enligt rådande temperatur och färdigt inställd kapacitet (på ett nytt batteri) hur långt man kan komma. Den kan inte veta att batteriet är kört.
 
T tompaah7503 skrev:
Läs länken jag har skickat tidigare.
BMS sköter laddningen så att även om det står 100% laddat inne i bilens display så är där plats kvar i batterierna, man nyttjar alltså inte batteripackets fulla kapacitet av just anledningen att man vill ha ut fler laddcykler ur den. Glöm dessa teoretiska 500 cykler. Bilarna laddas aldrig till cellens maximala kapacitet.
Jag har läst den bloggen många gånger förut. Den är skriven av en trädkramare och det är alltid ett och samma blogginlägg som elbilsentusiasterna länkar till. Faktum är att det handlar om en besviken bloggare som försöker hävda att Panasonic ljuger, i själva verket håller batterierna mycket längre, minst 40000 laddningar påstår han. Han misslyckas med att visa var han får siffrorna ifrån dock. Det eftersom de är helt tagna ur luften.

Blybatterier blir snabbt dåliga om man cyklar dom för djupt, där stämmer det som du påstår. Det som däremot litiumbatteritillverkarna lyfter fram som ett av batteritypens stora fördelar, är att det tål att djupurladdas utan att förlora kapacitet.
 
Ett bra BMS måter inte bara spänning, det håller en historik över laddningar och urladdningar och använder det till att räkna fram batteriets tillstånd. Sen är det ju skillnad på vad BMS:t vet och vad som visas till användaren.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
@Finndjävel Och nej vad hemskt det är att vara trädkramare... Håll diskussionen på en trevlig nivå istället för att kalla folk saker...

BMSen håller koll på hur mycket energi som gått in i batteriet och kan därmed uppskatta ungefärlig räckvidd baserad på någon form av algoritm.

Jag kan tyvärr inte lägga fram några bevis för att dessa siffror speglar verkligheten men jag tror att de stämmer mycket bättre än ett laboratorietest på en handfull batterier.
Hade batterierna degraderas så som du påstår tror jag det hade högljutt klagats på detta från faktiska bilägare och inte elbilsmotståndare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag har läst den bloggen många gånger förut. Den är skriven av en trädkramare och det är alltid ett och samma blogginlägg som elbilsentusiasterna länkar till. Faktum är att det handlar om en besviken bloggare som försöker hävda att Panasonic ljuger, i själva verket håller batterierna mycket längre, minst 40000 laddningar påstår han. Han misslyckas med att visa var han får siffrorna ifrån dock. Det eftersom de är helt tagna ur luften.
Stämmer inte.

Uppgifterna kommer från forskningsrapporten
"Increasing the cycle life of lithium ion cells by partial state of charge cycling"

Lista med höjdpunkter från en forskningsrapport om att öka livslängden på litiumjonceller genom olika laddningsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026271415301505
 
Vilken vändning det tog! Det verkar finnas två ståndpunkter här: de som tror att batterierna kommer att åldras så snabbt att det dyrt, enkelt uttryckt, och de som inte tror det.

Tillverkarna sägs ”reservera” en del kapacitet just för att man inte ska kunna ta batteriet genom hela cykler, och typisk användning till vardags är nog för de flesta att man ladddar fullt till morgonen och sedan använder 10–20–40% på ”toppen” av batteriet. Hur kommer dessa två faktorer att påverka livslängden för de bilar som massproduceras just nu? Ingen vet: vi gissar/extrapolerar/spekulerar. Intressant vore att titta på exempel på elbilar som nu är så gamla som möjligt (med motsvarande batteriteknologi som de nya förstås).
 
Ur mitt minne har jag för mig att Tesla rekommenderar (borde gälla alla elbiltillverkare) att man inte vid normalt användande att batteriet inte laddas till mer än 80 %. Rätta mig om jag har fel!
 
Rörande om det är för tidigt att köpa elbil så har det ju redan diskuterats lite om vad det kostar att ladda bilen på olika stolpar och parkeringar.

Jag har personligen konstaterat att det väldigt många gånger är billigare att köra på bensinen i tanken istället för att ladda batteriet i min hybridbil. Man blir vid tidsbaserad debitering väldigt beroende av hur tomt/fullt batteriet är vid snabbladdning, alternativt att man blir väldigt beroende av hur snabbt den inbyggda laddaren kan ladda bilen när den används. Som läget är just nu så är det (för mig) vid mindre än hälften av parkeringarna "på stan" som det faktiskt lönar sig att ladda jämfört med att köra på bensin. Det är gratisladdningen som fortfarande finns på många ställen som gör att jag till största delen kör på el.

Nästa problem är elpriset hemma. I flera kommuner så har man infört effektavgift (se tråd från @lars_stefan_axelsson om detta) där den högsta effekten man använder under en timme hemma under en månad driver en rörlig del av elnätsavgiften. Detta gör att man utan smarta laddare eller manuell styrning (eller via timers) riskerar att få kraftigt höjd månadskostnad för elen. Låt oss säga att man laddar en elbil med i snitt 5kW under den timme då man redan har högst förbrukning under månaden, då stiger månadskostnaden i Partille med 26kr*5 = 130kr per månad. Om man antar att man i snitt hemma laddar 10kWh per dygn, då innebär detta en höjning med priset per kWh för elbilen med ca 30 öre. Denna modell föreslår nu staten att alla elbolag ska införa (om jag tolkat informationen korrekt).

Bor man där man betalar utifrån hur många ampere man har säkrat upp med så kostar det väldigt olika, men hos mitt elbolag så kostar uppsäkring från 16A till 20A (för att få utrymme till att ladda elbilen) 390kr extra per år. I mitt fall så kan jag inte säkra ned från 20A till 16A pga att jag måste kunna ladda bilen.

För att kunna styra laddningen av elbilen så bör man ha en laddbox som anpassar laddströmmen utifrån nuvarande förbrukning och maxlast. I mitt fall så tillverkar jag denna själv (separat tråd här på byggahus, hoppas bara att jag får min kontakt till bilen snart så att jag kommer vidare) inklusive styrning utifrån den momentana lasten i huset (senaste minuten). Jag funderar nu även på om jag kan spara in på maxlasten i huset i övrigt, det hade varit intressant att se om jag kan styra ned maxeffekten i huset så att jag klarar mig på 16A trots elbilsladdning.

Glöm förresten inte att räkna in den rörliga avgiften på elektriciteten också. Den ligger på 21 öre/kWh där jag bor. Sedan kostar ju laddboxen pengar också (om man inte kan bygga den själv, då blir den mycket billigare). Glöm inte att man måste dra fram ny elanslutning från centralen också.

Lägg sedan till detta också att elskatterna med all säkerhet kommer att höjas framöver, så kan vi nog räkna med att det inte är lönsamt att köra elbil i allmänhet, utan man måste ha speciella förutsättningar för att kunna räkna hem den. Om nu inte priserna på elbilarna sjunker kraftigt, men det kan jag inte se att de gör i närtid i alla fall.

Hade det inte varit för att min bil är skattefri de fem första åren så skulle det bli dyrt att ha elbil (eller hybrid i mitt fall). Det finns absolut inga pengar att tjäna på att köra elbil/hybrid i alla fall, inte när man tittar på tilläggskostnaderna.

Så svaret på frågan i trådstarten rörande om det är för tidigt att köpa elbil, det är definitivt ett stort JA! De ekonomiska incitamenten finns inte (annat än om man har vissa speciella förutsättningar). Frågan är dock om det någonsin kommer att löna sig att köpa elbil, jag är ytterst tveksam!

För min egen del så kan jag räkna hem min hybrid, den blir inte billigare än motsvarande bensinbil, men inte heller dyrare. Men det beror på hur mycket batteriet slits. Jag köpte den för att jag gillar att den är tyst!
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Känner igen diskussionen som den var då lag på katalysator klubbades igenom (1988 typ).
Sanningen då, innan man visste, var att katalysatorn bara skulle hålla några enstaka år och vara jättedyr att byta. Hur historien blev vet vi först nu.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Vilken vändning det tog! Det verkar finnas två ståndpunkter här: de som tror att batterierna kommer att åldras så snabbt att det dyrt, enkelt uttryckt, och de som inte tror det.

Tillverkarna sägs ”reservera” en del kapacitet just för att man inte ska kunna ta batteriet genom hela cykler, och typisk användning till vardags är nog för de flesta att man ladddar fullt till morgonen och sedan använder 10–20–40% på ”toppen” av batteriet. Hur kommer dessa två faktorer att påverka livslängden för de bilar som massproduceras just nu? Ingen vet: vi gissar/extrapolerar/spekulerar. Intressant vore att titta på exempel på elbilar som nu är så gamla som möjligt (med motsvarande batteriteknologi som de nya förstås).
Det finns en del sådana analyser för Mitsubishi Outlander som ju funnits ute rätt länge. De antyder att det stora problemet är att cellerna blir ojämna och om Mitsubishi inte anser att bilen klarar av de garantier man gett så byts batteriet ut. Dock så vill de rekonditionera batteriet först. Och rekonditioneringen gör att de alltid klarar av garantierna, om inte batteriet har trasiga celler. Har läst om en Outlanderägare som fått sina batterier rekonditionerade tre gånger.

Garantin i Sverige är 8 år eller 15000 mil. Ett nytt batteri verkar kosta runt 35000kr i andra billigare länder, har inte sett något pris i Sverige.

Outlander laddas aldrig ur mer än till 20% och laddas aldrig mer än 80%. Vid snabbladdning så får man 80% på 80%, dvs 64%...
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Slänger in en graf på batteriprisernas historiska och prognostiserade utveckling. Graf som visar minskande tillverkningskostnader för batteripaket från 2010 till 2030 med historiska och prognostiserade data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givet datan skulle jag säga att den inritade linjen verkar väldigt försiktigt inritad, men det spelar ju inte så stor roll med ett år hit eller dit för att se trenden (letade bara efter den här typen av graf, inte specifikt den här, men just den här kommer härifrån). Vid den blå linjen (som här beräknas skäras 2023) blir elbilarna lika billiga som fossilbilar. I produktionskostnad. Att de då inte skulle vara betydligt billigare att köra och äga håller jag för ytterst osannolikt.

Fem år bort alltså. Plus/minus några år. Så ja, nu är det nog för tidigt för en elbil för många, men det ändras fort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.