Har nu under sommaren, vid ett flertal tillfällen varit i behov av tre gästrum samtidigt :surprised:, vad i all världen ska man göra, jag har ett rum som enbart gästrum, men fler har jag ingen möjlighet att avvara.
Nu har vi tagit gästrummet och TV-rummet i anspråk och sedan blir det allrummet på övervåningen kvar till den som kommer sist ;)

Vi har iof. en ganska perfekt, avgränsbar del av allrummet som nu fungerar som 'nödgästrum', men det är ju ingen 'privacy'. värd namnet förstås :-/

Hjälp mig snälla med förslag på hur man skulle kunna ordna en avgränsning som fungerar optiskt vid behov (kan ju inte bli fråga om någon ljudisolering, men sådana aktiviteter får gästerna sköta hemma ;)), men det vore ju trevligt för alla, iom. att vi själva har sovrummen på övervåningen som flankerar allrummet, om man kunde avgränsa gästernas sovdel i allrummet, åtminstone för ögat ;)

Men hur åstadkommer man det, på ett sådant sätt att man kan få undan 'avgränsningen', under den del av året då det inte vallfärdas direkt?? Förslag snälla.....

MVH//Christina.
 
Långa persienner som man fäster i taket.

Snabbfix: lakan som fästs i taket. Häftpistol funkar bra!

/ama
 
Bra och hyfsat billiga förslag :), jag har själv grunnat på lamellgardiner, sådana där som brukar hänga i 'golv-till-tak' fönster och som ställer sig liksom 'på tvären' i en liten prydlig stapel när man drar ifrån dem, gick den där beskrivningen att förstå månne..... ;)

Men jag har inte sett sådana uppsatta och kruxet hos oss är att avskärmningen måste löpa i vinkel ( inte 90 men kanske 120 grader ungefär, vilket jag borde ha skrivit förstås :-[) och helst skulle takskenan vara nästan 'osynlig', klarar lameller att löpa i vinkel månne??

Om det är någon som har sådana hemma (eller har annan erfarenhet av dessa), hur hänger de när man drar för gardinen, är de väldigt 'fladdrigt' och glest på nedre halvan??

MVH//Christina.
 
Hemmakatten
byggimpert skrev:
Om det är någon som har sådana hemma (eller har annan erfarenhet av dessa), hur hänger de när man drar för gardinen, är de väldigt 'fladdrigt' och glest på nedre halvan??
På ett draperi eller gardinlängd kan man ha tyngder i fållen längst ner så att de hänger rakt och inte fladdrar.

Lameller har jag ingen personlig erfarenhet av, men på flera kontor jag arbetat på har de funnits. Dessa har i nederkant varit fförbundna med varandra med en nylontråd eller tunn metallkedja för att förhindra att de "fladdrar" isär.

Såg i DN i en artikel för någon månad sedan ursnygga lamellgardiner gjorda av en kvinnlig konstnär/hantverkare/sömmerska. De var i mjuka böljande former, annars precis så som "traditionella" lamellgardiner som skjuts åt sidan. Vet att maken klippte ur artikeln o la den i vår "inspirationsmapp". Kan kolla med honom i kväll.

Själva kommer vi också att ha en avgränsing av något slag, draperi eller lamell, så att vi kan avgränsa mellan matbord och vardagsrumsdel. Vi kommer att ha en tvåsits bäddsoffa för gäster och det är då skönt att kunna dra för (och även annars om man vill sitta i fred och läsa tex). Problemet för oss är att takhöjden varierar från 2.30 till 2.70. Gardinen kommer att vara ihopskjuten i den låga takhöjdsänden. När man drar ut den kommer den att bli för kort om man bara har gardinen 2.30 hög. Arkitekten håller på att grunna på problemet, Ska bli intressant att se vad de kommer fram till... :) Arkitekterna har också sagt att det finns snygga takskenor som gör väldigt lite väsen av sig (=syns lite).

Tror inte att det är problem med vinkeln för dig. Har sett lamellgardiner i konferensrum som går i 90-gradig vinkel.
 
Hemmakatten skrev:
Dessa har i nederkant varit fförbundna med varandra med en nylontråd eller tunn metallkedja för att förhindra att de "fladdrar" isär.

Såg i DN i en artikel för någon månad sedan ursnygga lamellgardiner gjorda av en kvinnlig konstnär/hantverkare/sömmerska. De var i mjuka böljande former, annars precis så som "traditionella" lamellgardiner som skjuts åt sidan. Vet att maken klippte ur artikeln o la den i vår "inspirationsmapp". Kan kolla med honom i kväll.
Men det låter ju alldeles utmärkt :D, hör av dig på ett eller annat sätt när du kollat, men det är absolut ingen panik.

Många hälsn. :)//Christina.
 
Hemmakatten
Textilformgivaren Eva Marmbrandt är den jag tänkte på.
Hennes "Vertical Waves" har fått en del priser och uppmärksamhet. Artikeln i DN finns inte kvar, men gå in på hennes hemsida www.marmbrandt.se . Hennes lamellgardiner är verkligen urläckra! Se smakprov nedan.

waves.jpeg

Hon har gjort flera olika rums/ljusavskiljare. Vi skulle definitivt vilja ha någon av dem, både som rumsavskiljare och framför fönstren. Prisnivån känner jag tyvärr inte till....
 
Ska genast kolla, Tusen tack :)

hälsningar/Christina.
 
Kan man inte tänka sig en gammal hederlig vikvägg som man ställer ut vid behov ifall man inte vill göra en "fast installation"?

Annars skall vi köpa lamellgardiner att ha framför en altandörr och då har jag tänkt att kolla upp www.rollodin.se som jag fått för mig skall vara lite billigare. Men jag har ingen aning om något mer än att jag hittat dem på nätet och att priserna ser bättre ut än i den butik jag var inne och frågade i.

Återkom gärna om du fått prisuppgift på Marmbrants gardiner, de var verkligen supersnygga!
 
sollentuna skrev:
Kan man inte tänka sig en gammal hederlig vikvägg som man ställer ut vid behov
Kan man mycket väl tänka sig :), du menar väl en skärm av något slag, men var kan man månne isf. få tag på snygga sådana, fast problemet är ju då att de brukar vara rätt låga förstås..... :-/
Ang. lamellgardinerna så var de ju hur snygga som helst :-*, har dock inte vågat mig på någon prisförfrågan ännu, dessutom är jag rädd att de är för exklusiva och ska bli illa medfarna om flickorna roar sig med att avgränsa i tid och otid ;)

MVH//Christina.


PS: Däremot vet jag någon med extremt passande arkitektur, som kommer att få rejält med bannor om hon inte tar dessa ursnygga lameller som avgränsning >:( ;) ;D
 
Hemmakatten
Har sett vikväggar på flera ställen (och kommer just nu inte på ett endaste :-/). Har också sett skärm/vikväggar i form av bara en ram och man får där själv sätta fast ett eget tyg. Mycket bra tycker jag eftersom man då kan matcha övrig inredning.
 
Det är precis en sån vikvägg med ram som jag tänker på.

Jag vet inte var de kan köpas, men det jag tänker på består av tre träramar (ca 0,9x2 m) som sitter ihop med gångjärn. I varje ram sitter ett tyg. Jag tror de var ganska vanliga "förr", men har som sagt ingen aning om var man kan hitta dem. På auktion eller loppis kanske. Har man tid/ork är det nog inte svårt att göra själv.
 
Rusta har en vikskärm i sjögräs.. 173 cm hög. 299:-
Jag tycker den är verkar väldigt behändig och lätt att stuva undan när den inte behövs!


:)
//Ulrika
 
Även Indiska och affärer med kinesiska möbler har vikväggar. :D

Pernilla
 
Vi har en öppen planlösning, kök dolt som mynnar ut i en matplats som ligger i vinkel med vardagsrummet. Jag har funderat på att sätta upp en gardinskena i taket som löper efterväggen vid matplatsen och sedan gör en nittograders krok och fortsätter för vår köksavdelning. På gardinskenan har jag tänkt placera två snygga gardiner som till vardags får agera fondvägg bakom matbordet. När man sedan har gäster kan man dra efter fondväggen så att den döljer köket, vips har man skaffat en avskärmad matplats så att gästerna slipper se mitt röriga kök.

Kanske detta skulle kunna vara något för dig? En flyttbar fondvägg i tyg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.