Har köpt tomt med befintligt hus, ska riva det och bygga nytt.
Har fått tips om att ha markmätarskåp istället för fasadmätarskåp men börjar undra om det tipset är bra för oss som redan har hus och el till tomten..(nybörjare på det här=)

1. Finns det fördelar (praktiska/ekonomiska) för oss att ha markmätarskåp under byggtiden eller borde vi lösa det på annat vis?

2. Är bygg-el aktuellt när vi redan har ett abonnemang eller kör man på det då?

3. Finns det fördelar med markmätarskåp när bygget är färdigt (enligt vår hustillverkare så drar de tom-rör från fasadmätarskåpet och de menar att det är det bästa=)?

Tacksam för tips!
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Ett tråkigt svar, med jag tycker att du ska prata med den som skall göra elinstallationen så att denne, på plats, kan avgöra vad som är fördelaktigast i just ditt fall.
 
  • Gilla
Qaniel och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett tråkigt svar, med jag tycker att du ska prata med den som skall göra elinstallationen så att denne, på plats, kan avgöra vad som är fördelaktigast i just ditt fall.
Tack för svar!
Byggledaren på husföretaget vi köpt av ska ha sagt att ingen kör med markmätarskåp och att det inte finns några fördelar med det. Vi vet inte vem som ska göra elinstallationen i nuläget men måste besluta om mark- eller fasadmätarskåp nu eftersom de vill veta det inför bygglovsansökan...
Jag ville mest dubbelkolla här inne om det finns något som talar för markmätarskåp ändå eftersom vi blivit tipsade om det innan. Då förstod vi det som att vi skulle kunna spara pengar på det och att det var bra att ha till sedan.
Jag hade velat ta reda på hur markmätarskåp gör att vi sparar pengar.
När jag läst andra trådar härinne så tycker jag det verkar som att bygg-el inte blir aktuellt för oss som redan har ett hus med el på tomten i nuläget...
 
Intressant, 2/2 byggen i min närhet just nu har markmätarskåp.
 
Det skiljer inte många kronor så det är mest en fråga om vad man tycker. Personligen gillar jag ett mätarskåp på garaget men kanske inte lika gärna på huset, då nätägaren har ansvaret för hela matningen tills den är "under tak". Samt hos mig blir det så pass mycket snö att det täcker skåpet och jag vill ha möjligheten att ev rota i skåpet utan att först gräva fram det för att sedan stå på knä i snön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.