Hej,

Bor i ett större äldre trähus(1900-talets början) med kallvind. På vinden finns ventilation i form av små fönster som står öppna lite grann samt andra ventiler. Har nu, framförallt på nordost sidan hittat flera plankor i taket som skulle kunna vara vitmögel, är dock inte säker på om det är det. Eller är det kalkade gamla brädor? Det dammar en aning när man borstar på det. Luktar ingenting. Har även provat spraya med Mögelfri. Kollat resultat efter ett dygn. Ingenting har hänt.

Är det vitmögel eller något annat? Se även 2 bilder.

Äldre träbjälkar på en vind med vita fläckar som kan vara mögel eller kalk på träets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre trähusvind med brädor som kan ha vitmögel eller kalkrester, något dammigt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det kan nog vara någon sorts vitmögel ja, men bräderna ser inte fuktiga ut. Om det nu är vitmögel skulle jag ha behandlat det.
Det kanske också är damm men det har jag svårt att tro. Efter man har sprejat ska man borsta eller tvätta bort resterna.
 
Så där ser det väl ut i väldigt många äldre hus med dylika vindar så jag skulle nog inte lägga nån större vikt vid det. Inte så länge det är torrt iallafall. Trä är ju ändå trä och klimatet skiftar väldeliga på en vind och det är ganska naturligt att det sker saker och då utan att det måste vara ett mögelangrepp i moderna ögon sett för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.