Grillar du året om?

  • Antal röster
    208
Satt just och funderade på hur vanligt det är att man brukar sin grill även på vintern. Nog är vi några tappra som går ut i snålblåsten och lagar mat, medan det övriga sällskapet har det mysigt inomhus, men hur många är vi?

För mig tar det ofta emot att gå ut, speciellt efter en lång dag med diverse projekt, snickra, odla, måla, meka osv... Men att få avnjuta en kolgrillad måltid även på vintern är en av livets glädjeämnen enligt mig och med en bra jacka och med vinden i ryggen, kan det vara rätt mysigt att njuta av glödens värme och vinterns tystnad och stjärnhimlen. På ett sätt är det lättare att grilla i mörkret, eftersom man då ser glöden mycket bättre.

Bifogar en stämningsbild på mitt halvfärdiga utekök.
Kolgrill i mörker med glödande kol, grillat kött och majs, i ett halvfärdigt utekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har hänt att vi har grillat korv med dottern i insatsen till öppna spisen. :) Grillning av korv i öppen spis med en glödbädd på en klassisk järnspett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kontrar med en bild från nyårsdagen 2015. Det var 7 grader varmt då, halvsommar... Sedan dess har jag bytt ut kompositflaskorna mot stål och aluminium som funkar bättre i låga temperaturer.
Person som grillar på uteplats nyårsdagen 2015 i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
BigR
Grillar året runt. Har parasoll om det regnar mycket och skottar bort snön vid grillen på vintern. Nygrillad oxfile till nyår är en höjdare!
 
Vi har grillen stående ute året runt (har numera en stadig egenbyggd bänk där klotwebern sitter placerad) men använder den kanske max två gånger under kalla tiden. Vill grilla mer men det är mer arbete runt själva matlagandet som då tar tid..

Å andra sidan, vi har scoutträffar varannan helg in i december och då gör vi ju upp eld och de som vill grillar så klart.
 
Det bästa med att vintergrilla är att den härliga doften av grillat sprider sig milsvid runtomkring så alla som sitter inne med sin pannkaka blir avundsjuka.. :crysmile::seenoevil:

Grillar minst en gång i veckan året om.

ClasseClas ClasseClas skrev:
stål och aluminium som funkar bättre i låga temperaturer
Här har jag nog missat något.. Kan du utveckla?
 
Det är väl allmänt känt att komposit funkar dåligt i minusgrader?
Vet inte varför men så är det
 
Trycket i tuben påverkas mycket av temperaturen.
Men har man tuben ute så gör det ingen skillnad.

Jag har min inne och tar ut den när det ska grillas vintertid, så det hinner aldrig påverka.
 
  • Gilla
Storfors och 1 till
  • Laddar…
Gasolen är flytande i tuben, när den omvandlas till gasform går det åt energi, därför kyls flaskan ner. Metallflaskorna leder värme bättre och kan då värmas upp av omgivningen.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Jag saknar ett svarsalternativ: Nej, jag grillar aldrig.

Möjligtvis med undantag för vid glöden efter valborgselden då.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Finns inget alternativ för mig heller. Jag grillar inte utomhus på vintern, jag rullar heller inte bort utegrillen eftersom den är permanent, men jag grillar vintertid inomhus i en bakugn (ja maniska grillfantaster, man kan grilla i en sådan, så ta och bygg en). ;)
 
Åhh, snacka om att ta bort "känslan" med att grilla, om man gör det typ 1 gång i veckan året om?

Jag har en kollega som grillar ofta, och allting. De grillar till och med falukorv. Sinnessjukt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gasolen är flytande i tuben, när den omvandlas till gasform går det åt energi, därför kyls flaskan ner. Metallflaskorna leder värme bättre och kan då värmas upp av omgivningen.
Jag tror detta är ett ickeproblem..
Har haft både metall och komposit och aldrig märkt någon skillnad.
Men det är stor skillnad om tuben stått ute i minusgrader eller inte.
 
  • Gilla
Storfors och 1 till
  • Laddar…
Ja det blir ju samma sak, varm tub = lättare för fasomvandlingen
 
Jo men om tuben alltid står ute så är jag av åsikten att det spelar ingen roll.
Är det -20° så kommer tuben också vara det, komposit eller metall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.