Hej.
Söker ersätta min gamla Huskvarna 70 cm keramikhällsspis med en Induktionsspis 70 cm bred.
Undrar om ni kan ange bra alternativ med märke o pris.
Är det ide' att satsa på Induktion över huvud?
Förefaller som standard breddmåtten nu är 60 cm och att 70 cm blir special med risken att bara höljet är den bredden medan innehållet (ugnen) är för en 60 spis?
MvH
Lars-Erik
 
Gå in på Prisjakt och filtrera.
Osäker på om följande länk kommer funka:
https://m.prisjakt.nu/category/s378972010
Där var inte mycket att välja på, skulle vilja påstå att de alla är breddade 60maskiner.

Jag har en Husqvarna som ser ut som den Electrolux EKI7551BOX som säljs idag. Den modellen har problem med att ånga från ugnen letar sig upp till hällen. Så på min byttes all elektronik i hällen ut strax innan garantin gick ut (hällen slutade funka)

Kan inte rekommendera maskinen tyvärr.
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson
  • Laddar…
BirgitS
Vi gjorde ett sånt byte för 1,5 år sen och nu har vi Husqvarna QSI7134W och är mycket nöjda. Electrolux-koncernen har 100 dagars pröva-på-period så man har tid på sig att kolla om man är nöjd. Visst är ugnen inte bredare än i en 60 cm bred spis men 10 cm bredare häll gör att det blir mer utrymme för stora stekpannor etc.

Ånga från ugnen kommer ut i hålet längst bak på hällen precis som i andra spisar vi har haft under åren.

Mycket trevligt med vreden :)
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson
  • Laddar…
QSI7148W heter vår och har som EKI7551 vreden mer vinklade uppåt.

Har vred till ugn och kontroll av plattor, men samtidigt touch för boostläge på hällen samt timer till hällen. Dvs det sämsta av två världar, touch som stänger av hällen om man råkar droppa vatten på knapparna, och svårigheten att rengöra vreden (som blir ännu skitigare med denna placering)

Häll och ugn är helt frikopplade elektroniskt sett. Och både häll och ugn påminner väldigt mycket om de av Electrolux tillverkade ugn och häll vi köpte på Ikea till lägenhetsköket, fast monterade i ett gemensamt chassi.

Vad gäller ångan har vi ett ångutsläpp på vår spis också, problemet var att denna var bristfälligt konstruerad eller monterad och kan lossna vid transport. Detta verkar vara ett vanligt problem vad jag förstått.

Och när det gäller stekpannor så tycker jag hällen har för små plattor ändå, blir bara varmt på inre 15cm med våra fyra olika pannor.
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Och när det gäller stekpannor så tycker jag hällen har för små plattor ändå, blir bara varmt på inre 15cm med våra fyra olika pannor.
Jag kollade i en av manualerna (finns flera versioner för olika PNC) för din spis och i den stod det samma som i vår ang. zonstorlek, 125-210 mm, och vår värmer upp ca 21 cm i de största stekpannorna. Du kanske ska höra med supporten om det är ett känt problem.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
QSI7148W heter vår och har som EKI7551 vreden mer vinklade uppåt.

Har vred till ugn och kontroll av plattor, men samtidigt touch för boostläge på hällen samt timer till hällen. Dvs det sämsta av två världar, touch som stänger av hällen om man råkar droppa vatten på knapparna, och svårigheten att rengöra vreden (som blir ännu skitigare med denna placering)

Häll och ugn är helt frikopplade elektroniskt sett. Och både häll och ugn påminner väldigt mycket om de av Electrolux tillverkade ugn och häll vi köpte på Ikea till lägenhetsköket, fast monterade i ett gemensamt chassi.

Vad gäller ångan har vi ett ångutsläpp på vår spis också, problemet var att denna var bristfälligt konstruerad eller monterad och kan lossna vid transport. Detta verkar vara ett vanligt problem vad jag förstått.

Och när det gäller stekpannor så tycker jag hällen har för små plattor ändå, blir bara varmt på inre 15cm med våra fyra olika pannor.
FRÅGA: Är induktion då lite av en chansning? Kanske klyftigare med Glsaskeramikhäll i alla fall?/LEE
 
BirgitS
Det stora fördelen med induktion, enligt mig, är att det inte bränner fast om det kokar över och rengöringen av hällen är mycket enklare nu än med glaskeramikhällen, som ständigt krävde rengöringsmedel (Mr Muscle eller dylikt) men nu räcker det oftast att bara svepa över med wettextrasan. Sen är det trevligt att temperaturen ändras snabbare när man vrider på vreden men det tror jag inte att jag skulle sakna på samma sätt om jag skulle behöva använda en glaskeramikhäll igen. Det jag stör mig mest på är att så fort ugnen är igång startar en särskild fläkt som ska kyla elektroniken till hällen och den är igång 5-10 minuter efter att man har stängt av ugnen, vilket är störande när man har matbordet precis bredvid.
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kollade i en av manualerna (finns flera versioner för olika PNC) för din spis och i den stod det samma som i vår ang. zonstorlek, 125-210 mm, och vår värmer upp ca 21 cm i de största stekpannorna. Du kanske ska höra med supporten om det är ett känt problem.
Vad jag har förstått så behövs det "speciella" pannor för att det ska funka bra. Vi har två Ikea Teflon, en gjutjärn och en hackman keramisk, det fungerar ganska dåligt i alla.
Så antigen så är induktion inte så bra till detta, eller så är det för små plattor i denna spis.

Enklast för att avgöra om spisen funkar bra med din favoritpanna är att provköra den med vatten i.
Gjutjärnspanna på induktionsspishäll med kokande vatten, bredvid andra pannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag jublade nästan när spisen gick sönder senast (antigen missade de att sätta tillbaka ångutsläppet eller så lossnade det när de körde hem spisen efter att de lagat hällen).
Tänkte att äntligen har jag en anledning att bygga om till seperat ugn och häll.
 
I stort sett alla kokkärl idag funkar på induktion. Idag känns det att induktion är det som gäller om man inte tvunget ska ha gas
 
Funkar och ger bra resultat är tyvärr inte samma sak.
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag har förstått så behövs det "speciella" pannor för att det ska funka bra. Vi har två Ikea Teflon, en gjutjärn och en hackman keramisk, det fungerar ganska dåligt i alla.
Rostfritt, Tefal teflontyp och gjutjärn har vi. Köttfärssås och liknande puttrar över hela ytan i pannorna som är 24 cm diameter i överkanten, men lite sämre i de som är 27 eller 28 cm, samt motsv. för jämn stekning. När jag letade upp manualen till din spis verkade det som att modellen utkom 2012 så det kan ju ha hänt en del sen dess.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I stort sett alla kokkärl idag funkar på induktion.
Alla nya ja, men har man kastruller och pannor som är äldre än ung. 10 år så är det inte alls säkert att de är magnetiska och då fungerar de inte på induktion. Vi fick byta ut en del rostfria kastruller och några gamla aluminiumkastruller som fungerade som reserv. Men med glas och sil på locken till kastrullerna så blev det en förbättring.
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Induktion är en konsumtionsfälla som kostar det dubbla men håller halva tiden. Det är bara en innegrej. Undvik det. Själv kommer jag att köra med gas vid nästa byte. Om fyra-fem år är gas antagligen betydligt billigare än el med dagens prisutveckling. Stjärnkockarna använder gas.
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson
  • Laddar…
Riktigt så illa är det väl ändå inte, förhoppningsvis börjar man bli av med barnsjukdomarna nu.

Gas känns ju ännu mer bakvänt än induktion för hemmabruk. Hålla på och stöka med byte av flaskor, hålla på med läckagerisk, och sedan en öppen flamma på det. Då tar jag hellre glaskeramik...

Jag hade övervägt att antigen bygga om och få in en 60 spis, eller än bättre seperat ugn och häll.
 
  • Gilla
Lars-Erik Eriksson
  • Laddar…
Tack hela gänget för värdefulla synpunkter!
Kommer att leta efter glaskeramikspis 70 cm, spar väl in några tusenlappar på kuppen
samt vet vad jag får./LEE
 
Glaskeramik?! Varför vill du ha en långsam häll? Visst förstår jag om tryggheten vill göra en till bakåtsträvare men induktion har funnits länge nu och håller ju bevisligen bra. Kommer ihåg när mina föräldrar hade glaskeramikhäll som alltid brände fast massa skit, händer aldrig på induktionshällen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.