Vi är lite inne på att bygga jordkällare...nån som har erfarenhet av detta?? Har hört att det finns typ plastmallar att bygga på, men det låter ju inte särskilt jordnära i mina öron...eller? Nån som vet? :)
 
;) Jag lånade en bok på Biblioteket härom månaden med just titeln....Att bygga en jordkällare...
Den var mycket bra!

Helena med
Nationalschabraket
 
Jag har precis börjat forska i det; min gamla pool med djupdel ska få bli jordkällare är det tänkt.

Finja betong har ett smart koncept där man bygger i lättbetongblock på en mall som bildar själva jordkällarvalvet.
Det passar oss bättre än de färdigbyggda betongbunkrar som finns att köpa som man bara gräver över.
Nu har det sura vädret gjort att prioriteringspendeln slagit över mot att göra klart det övre badrummet....så jag har inte ens kollat priser än. Men nästa år, då.....!

Här är den iallafall:
www.finja.se/aktuell/ gor-det-sjalvaren/4012_jordkallare.pdf
 
Har också varit inne på jordkällare. Stugan där vi tänkt placera jordkällaren är belägen på en ö utan el. :D
Så småningom löste vi det på genom att installera solceller - och ett kylskåp!

Jordkällare är därför inte aktuellt längre. Eftersom jag saknar uttjänt pool (behöver inte sådana på öar med badvatten runt om! ;D ) sökte jag på nätet efter lösningar och hittade denna sida:
http://www.ekojordkallaren.se/
mvh
TMI
 
Tack för alla tips! ;D
Har nu skaffat boken om jordkällare (Bygga jordkällare av Urpo Nurmisto) och vi fastnade nog för varianten att bygga i tegel! Någon som har erfarenhet av detta??

Ekovarianten var också lite intressant, tills vi insåg att den faktiskt inte alls verkar särskilt jordnära, med färdiga betongblock! Då har man ju missat grejen med jordens fuktighet och bakterieflora...eller??

Jag funderar vidare! ;)
 
Hej

detta var en riktigt gammal tråd som börjar kännas aktuell igen så varför starta en ny:) Vi är inne på jordkällare för att förvara äpplen och annan frukt samt matvaror.

vi tittar på dels en i glasfiberarmerade plast från Sandström Innovation AB http://www.jordkallare.com/
och jämför denna med ett antal i betong bl.a. ekokällaren som nämnts tidigare i tråden.

min fråga är

är det någon som vet om plats är att föredra framför betong eller tvärtom. lämpar de sig att använda till olika saker. kort och gott är det någon som kan hjälpa en vilsen blivande jordkällarägare..

Tackar!
 
Rotfrukter lagras bäst frostfritt (mellan fem och åtta plusgrader, om jag inte missminner mig) och i "lite lagom" fuktig luft, väl ventilerat. Antar att äpplen trivs bäst i liknande klimat. Givetvis ska utrymmet vara mörkt och fritt från gnagare.

Kan tänka mig att väggarna i en plastkällare blir kliniskt torra, vilket kanske betyder mindre om man bara ska lagra buteljerade njutningsmedel. Frukt och sånt kanske kräver lite fukt.

På plastfabrikörens hemsida noterar jag att man levererar plastkällaren med färdig "potatisbinge". Jag hittar ingen detaljbild på detta utrymme. Men i en vanlig jordkällare lagrar man skörden väl ventilerat underifrån. Exempelvis på lastpall med kragar.

Här har du en hurtig beskrivning på hur du själv bygger jordkällare av lättbetong -

http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4012-jordkallare.pdf
 
Jag planerade en jordkällare med Sandströms 'lock variant' dvs glasfiberkupolen som du sätter på en murad/gjuten underdel. Fukt lär du få tillräckligt av från de murade sidorna och underifrån. Höjden kan du på så sätt lätt själv bestämma.(antal varv med leca-block). Olika temperaturzoner fixar du med en dörr mellan själva huvudutrymmet och svaldelen.

Tyvärr så kom jag inte längre att jag grävde en grop och skottade igen den då jag nu flyttar utomlands, men annars så hade det blivit en från Sandströms. Ett par bekanta byggde den hela varianten, drog in el, satte dit ett par vinglas och byggde ett rejält vinställ också. De har bara gott att säga om det hela.
-Och jovisst finns det andra godsaker från landet i källaren också.
 
tackar för svaren vi funderar vidare kanske det blir att dra på sig blåstället i alla fall :) är det fler som har inputs så tas de tacksamt emot!
 
Jag har själv en souterräng-tomt där jag nyligen tagit bort oljetanken. På den plats där oljetanken låg finns nu en grop som skulle vara perfekt för en jordkällare. Jag har dock ett större behov av att kunna ställa undan skottkärra, spadar m m än att lagra frukt så jag går i tankar om att låta jordkällaren tjäna som nedgrävt redskapsskjul.

Fukten lär få metall att korrodera, så en plastvariant skulle kunna vara något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.