Hej alla,
Vi ska riva ut övervåningen på vårt fritidshus och bygga upp i princip från grunden och jag har några frågor angående detta. Jag har tänkt ha kvar kattvindarna och isolera väggarna mellan rum och kattvind samt upp till vinden. De streckade linjerna på skissen nedan visar var innerväggar/tak sitter idag.
- Först och främst, tycker ni att det är rätt att ha kvar kattvindarna som de är storleksmässigt, eller bör jag maximera rummens storlek och flytta ut väggarna närmare ytterväggarna? Fördelar/nackdelar?
- Jag har tänkt använda träfiber-/cellulosaisolering i väggar och tak på övervåningen då det är ett gammalt hus som saknar ångspärr och endast värms upp sporadiskt under vinterhalvåret, är det rätt tänkt eller rekommenderar ni annan lösning? Har ni tips på fabrikat och var köper man det billigast och bäst?
- Hur mycket isolering bör jag använda i väggar (mellan rum och kattvind) respektive tak? Undervåningen av huset består av en timmerstomme som är utvändigt tilläggsisolerad med 50mm västkustskiva. Övervåningen har ej timmerstomme (endast plankvägg) men har ändå samma tilläggsisolering.
Skiss med mått av övervåningen på ett hus med kattvindar, två sovrum och en övre hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!
 
  • Skiss av en övervåning med markerade dimensioner, visar befintlig väggstruktur och placering av kattvindar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade flyttat ut väggarna ca 1m och sen fullisolerat med lösull cellulosa typ isocell. Finns lite olika företag runtom landet. I Göteborgsregionen är sjömarkens isolering ett bra alternativ
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hade flyttat ut väggarna ca 1m och sen fullisolerat med lösull cellulosa typ isocell. Finns lite olika företag runtom landet. I Göteborgsregionen är sjömarkens isolering ett bra alternativ
Tack för svar, jag har funderat på detta också, men förutom att det innebär lite mer jobb (jag måste då byta originalgolven som idag bara sträcker sig ut till dagens väggar + att jag måste byta 4st 1-glasfönster som idag finns på kattvindarna) så funderar jag över två problem;
- dels gör det att kattvindarna blir svårare/omöjliga att inspektera (?) och,
- dels undrar jag hur jag löser själva takkonstruktionen, idag är ju väggen en del av takets bärande konstruktion då takets ”mittenbalk” bärs upp av väggen (se skiss)...?
 
Jag tänker att 1,5 meter breda kattvindar funkar utmärkt som sovalkover. Genom att göra öppningar så stora det går utan att bärigheten blir lidande och hänga för draperier får man ett antal utmärkta minirum och sovrummet utanför kan bli mer av ett allrum. Givetvis blir det isåfall ytterväggen man får isolera istället. Små fönster kan sättas in i gaveln på varje kattvind om det inte redan finns.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Bygg då en innervägg i kattvinden och isolera utanför den. Typ 400mm isolering är bra om du ändå har plats för det.
Ritad skiss av en konstruktion för en innervägg med 400 mm isolering i en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.