Ngn som gjort detta, tänker mer på vad det finns för olika material att använda, typ dekoration. Har ett äldre hus som jag gjort om till ryggåstak å plockat fram takstolarna å funderar nu på vad jag kan klä dom med. Finns det ngt företag som har olika varianter, tipsa mig gärna.

MVH
 
På jobbet klädde vi takstolar
med råplanat virke om jag inte minns fel.

Mvh Putte
 
Vi klädde med mdf (rör sig lite och spricker lite i fogarna, våra har inte spruckit på längden, bara i kortändarna) och målade. Mot vitt tak är det snyggt med grått. Helst inte gråblått utan grått med en aning gult i.
 
Vi klöv några rejäla stockar i fyra D-formade bitar med en fyrkantig kärna i mitten. Kärnan plockade vi bort, liksom den "översta" av de halvmåneformade bitarna och klädde sedan in bjälken i de återstående tre halvmånarna. Resultatet ser ut som en "riktig" stock, riktigt rustikt och stabilt och passar bra till just det rummet. Om det passar hos dig är naturligtvi en annan femma.
 
Trust skrev:
Ngn som gjort detta, tänker mer på vad det finns för olika material att använda, typ dekoration. Har ett äldre hus som jag gjort om till ryggåstak å plockat fram takstolarna å funderar nu på vad jag kan klä dom med. Finns det ngt företag som har olika varianter, tipsa mig gärna.

MVH
Tycker du skall överväga att klä in det med rosa plysch - tror det skulle matcha din personlighet..
 
Jag förstår inte varför du ska klä in frilagda takstolar. Varför inte slipa befintliga takstolar och sedan antingen lacka dom naturella eller betsa med valfri kulör.
Herlins oljebets har ett antal kulörer - Kan rekommenderas. Därefter lägger man ett lager oljevax för att få en hårdare / mer lättskött yta.

Det blir skitsnyggt och får en lite gammaldags stuk över det hela. Du kan aldrig få samma rustika utseende om du klär med nya plank.

Hälsningar

Roland
 
Har sett en variant på "bjälkar" som var tillverkat i frigolit och som borde gå att trä över en frilagd takstol. Dom ser extremt naturtrogna ut, kolla med ngn byggmarknad ,dom vet säkert var du får tag på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.