Mikael_L
Kan det vara ackordsjobb?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan det vara ackordsjobb?
...eller mordförsök. Skulle kunnat bli ett kapitel i en halvhyfsad engelsk deckare.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan det vara ackordsjobb?
Troligen. Jag ser såna här mer eller mindre allvarliga misstag hela tiden, inom både el och vvs. De flesta kan skyllas på slarv pga korta byggtider och/eller ackordsstress.
 
Gillar att slangen används för EXQ:n men sedan blir det pannkaka av allt...

Därav att man använder sig av exempelvis en Eurotester innan dritsättning :p
 
Earth to earth
ashes to ashes
dust to dust
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Earth to earth
ashes to ashes
dust to dust
eller i svensk översättning:
Av jord är du kommen, till jord skall du ock kopplas.
 
  • Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
Hittade detta ute i ett av uthusen. Det sista uttaget med fel fasföljd. Uttage är installerat av en elektriker. FY på sej!
Eluttag med öppet kopplingsfack och synliga elektriska ledningar i olika färger, installerade med fel fasföljd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
brun, svart , vit är L1,L2,L3 så för mig är fasföljden helt korrekt, Lite mycket skalat men ingen katastrof.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag som amatör tycker också fasföljden ser korrekt ut färgmässigt (antar att en svart är svart/vit). Annat var det då jag bytte matning till hällen, där var faserna svart-gul-blå, grå nolla och röd jord. Detta i ett kök som är 15 år gammalt.
 
Mikael_L
Är det typ minst 12 år gammalt kan det vara förra standarden för fasfärger svart, brun, grå (eller svartvit) för L1, L2, L3.
 
Har du kollat fasföljd in i mätarskåp och central också?
Är det fel där är det enda rätta att koppla så det blir rätt närmast uttaget/motorn.
Det som är viktigt är att du har rätt rotationsriktning i uttaget.
 
Jo, anläggningen är från början på 90-talet. Har varit ett pumprum med så hög fuktbelastning att jag var tvungen att byta både propphuvar och passdelar för att få riktig kontakt utan knaster o sprak vid säkringarna.

Den gamla centralen ska i förlängningen bytas ut till en ny normcentral kompletterad med jfb.
 
Ang. rotationsriktningen, så var detta uttag det enda som var kvar att ordna.
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Är det fel där är det enda rätta att koppla så det blir rätt närmast uttaget/motorn.
Nej, det är inte alls det enda rätta, det kan t.o.m vara tokfel.
Man måste alltid vara mycket försiktig med att börja ändra i en befintlig felaktig fasföljd.

Hur mycket finns det i huset som kan tänkas börja gå åt fel håll?
Vad finns det som inte för tillfället är inkopplat, kanske någon vedkap, kompressor eller liknande som det sen blir tokigt med.

Generellt sett ändrar jag aldrig fasföljden om jag stöter på felaktig. Skulle jag köpa ett eget gammalt hus så skulle jag troligen ändra det till rätt, men då har jag en helt annan koll samt möjlighet att ändra på sådant som blivit fel allteftersom det hittas.
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är inte alls det enda rätta, det kan t.o.m vara tokfel.
Man måste alltid vara mycket försiktig med att börja ändra i en befintlig felaktig fasföljd.

Hur mycket finns det i huset som kan tänkas börja gå åt fel håll?
Vad finns det som inte för tillfället är inkopplat, kanske någon vedkap, kompressor eller liknande som det sen blir tokigt med.

Generellt sett ändrar jag aldrig fasföljden om jag stöter på felaktig. Skulle jag köpa ett eget gammalt hus så skulle jag troligen ändra det till rätt, men då har jag en helt annan koll samt möjlighet att ändra på sådant som blivit fel allteftersom det hittas.
Jag tolkade @Uffe A som att det "enda rätta" är att koppla om i uttaget så att ansluten motor får rätt rotationsriktning utan att övriga huset påverkas.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.