Har planer på att byta ut en och dosor/uttag i huset inom kort men försöker hitta snygga uttag.

Vi har problem med att uttag är ivägen för möbler när man vill ha dom helt tätt mot väggen när man inte har något inkopplat.
Finns det inte uttag/dosor som är helt infällda i väggen?
 
Enkeluttag sticker ut 0,5-1cm, alltså lika mycket som strömbrytare.

Det finns några dubbeluttag av lågprofil som måste monteras i 1,5-dosa, har för mig att dom sticker ut mer än enkeluttagen.
 
Ett sett att få ”inbyggda” uttag är att sätta ett extra lager gips på väggarna och såga ut för ramen, nackdelen är att det blir extremsvårt att i framtiden byta till någon annan modell utan att behöva bygga om, sedan så kommer det se rejält hempulat ut med risk att bild hamnar i tex tråden ”värsta elkopplingen”.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Korkat val av uttag på den bilden. De där uttagen har inte varit tillåtna att installera på ett bra tag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
richardtenggren
Kolla in Jung LS Zero, men det blir ganska dyrt de lilla jag kollat men väldigt snyggt. Tyvärr finns det bara fula dubbeluttag i LS-serien också.
 
Det är inga problem om att stickpropparna sticker ut när uttagen används. Jag skulle däremot vilja ha helt släta uttag i vägg. Men det verkar alltså inte finnas?
Jag har koll på dessa lågutstickande redan men vill som sagt ha helt släta.
 
richardtenggren
b_LS-ZERO-JUNG-241720-rel5add8030.jpg

Vad är det som inte duger med mitt förslag?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
[bild]
Vad är det som inte duger med mitt förslag?
Hann skriva innan jag såg ditt inlägg. Dom där funkar perfekt. Men skulle vara bra med snygga dubbeluttag. Borde gå att hitta om det finns sådana singel.

Tack för tipset.
 
richardtenggren
Ja, gillar dem också, finns på EIBmarkt.

Jag tror vi kommer köra på singeluttag bara, eller om man kör exxact låg 2-vägs och 1,5-dosa.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Mikael_L
I vanlig apparatdosa ryms endast enkeluttag om de ska kunna försänkas sådär.

Det finns en 1,5-dosa som passar till lågbyggande 2-vägsuttag som vissa tillverkare har i vissa av sina serier.
1421340_medium.jpg
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Snygg lösning! Lite dyrare dock. Uttag och ram är ok, men adaptern som ska spacklas är löjligt dyr plastbit.

Prisexempel på två uttag i dubbelram från voltus.de
Skärmbild av en shoppingkorg med JUNG-elektriska komponenter och priser från voltus.de.
 
Hur blev resultatet?
 
Kanske lite off topic, men för mig är det viktigare att man kan använda uttagen, med saker inkopplade, utan att kontakter och sladdar sticker ut för mycket.
Så jag har börjat byta de jordade "standarduttagen" till sådana här:
1820247p.jpg
Det blir ju mer och mer elprylar som skall kopplas in, och väldigt sällan med annat än Eurokontakt.
https://www.elkatalogen.se/produkter/exxact-vagguttag-4-vags-klass-ii-vit.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.