Hejsan!

Vi har ett långsiktigt källarprojekt vi pysslar med. Just nu håller vi på och river ett inrett rum i källarplan. Huset är från 1948 ca. Ett rum i källaren har varit uppreglat med träreglar och tretex, både golv och tak. Golvet är belagt vad som ser ut som nån asfalt, sitter också utvändigt på betongen. Vi har stött på några funderingar.

I taket sitter plattor, är detta masonit? Dom kändes så hårda och lite annorlunda men tänkte kolla vad experterna säger eller om detta kan vara asbest? Tänkte skicka på analys om ingen övertygar mig annat.

Brun masonit- eller hardboardplatta närbild, eventuell asbestfråga för källarrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en brun hård platta mot en rosa betongvägg i ett renoveringsprojekt i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett källarrum under renovering med uppreglat tak med bruna hårda plattor och skadad vit puts på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på bruna takplattor fastsatta med skruvar mot en vit putsad vägg, skadad på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Putsen har ju gått sönder rätt rejält vid rivingen, men jag tänker att det går att lappa och laga igen. Men den är väldigt porös på sina ställen. Hur vet man om putsen går att rädda eller om man borde riva bort allt och sätta ny?

Hörn av rum under renovering med skadad vägg och rosa puts, trägolv, röd hink och spår av rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts runt dörrkarm i källaren med synliga träreglar och skadad ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg och tak i källare under rivning med synliga träreglar och skadad puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet innertak med synliga träreglar och skadad puts, och en del av ett rött betonggolv med håligheter och tömmade fastsättningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av innertak i källare med synliga träreglar och skadad puts, nära ett gult fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En källarvägg med avlägsnad panel visar träreglar och porös puts med skador och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Asfalten på golvet (om det nu är det) borde väl bort antar jag, eller kan man lämna den? Den stoppar väl upp fuktvandringen?

Nedrivet golv i källare med träreglar och asfaltlik beläggning, renoveringsavfall syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i källarprojekt med synliga träreglar och asfaltliknande golvbeläggning mot betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen misstänker jag att innerväggarna i källaren kan vara av blåbetong. Jag vet att man kan mäta det med nåt mätinstrument, men hur gör man det smidigast?

IMG_1781.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blåbetong?

Rummet är tänkt att användas som ett gästrum med en säng i om möjligt. Vi hade inte tänkt behöva lägga golvvärme eller isolera, köra lite snålt och enkelt.

Det verkade ändå rätt torrt i rummet, trots att det var helt uppreglat med träreglar mot fasad sedan jag vet inte hur länge. Källaren är precis dränerad och isolerad utvändigt med isodrän. Just det här rummet ligger inte så långt under marken utan marken går kanske 1 meter upp ungefär.
 
Masonit.
 
Masonit i taket. Ser inte ut som blåbetong i väggen.
 
Fulkemisten
Det där ser exakt ut som masonit. Släta på ena sidan och karaktäristiskt "småvåfflade" på andra. Eternitplattor är oftast grå, har olika andra strukturer (eller släta) och går inte sönder på det där viset. De har en särskild klang också, man förstår liksom att det är fibercement.

Disclaimer: Analys är för din egen oro och jag vill inte avråda från detta utifrån bilder på ett forum.

Edit: Pucktrea.
 
Ok, skönt att höra! Jag tycker också det ser ut som masonit, men det var just klangen i dom och känslan när jag höll i den som fick mig att fundera.
 
Ser inte ut som blåbetong, nej... Den har en lite lila ton och är finare i strukturen än på bild. Dock kan det vara blandat, i mitt hus är typ var tredje/fjärde sten blåbetong och övriga "vanlig" ytong/lättbetong.
 
Asfaltpappen i golvet är vanlig underlagspapp. Den är till för att fuktisolera virket och isoleringen från betonggolvet som finns därunder. Putsen lagar du. Använd ett mjukt kalkbruk för säkerhets skull.
 
Ok, tack för svar!

Golvet har vi inte riktigt bestämt oss vad vi ska göra med, men det lutar åt ren betong eller klinkers. Men risken är ju att det blir lite kallt iom att vi inte har plan för någon golvvärme. Men jag antar att vi borde ta bort asfalten? eller kan man lämna den som den är?

Kan man prima och flytspackla rakt på den isåfall?

Helst borde man ju kanske gräva ur och isolera underifrån, men orken kanske inte räcker för det.
 
Ska du inte använda trä ovanpå betongen bör du ta bort asfaltpappen.
 
Ok, blir till att fräsa bort asfalten då.

En annan tanke som slog mig, taket ser nu ut som en ost av alla hålen efter tusen spikar som måste lagas.

Tak med många hål och skador i putsen, likt en ost yta, med en enkel taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur illa vore det att sätta trätak istället för att laga detta? Det är ju ingen betong ovanför, bara ett lager puts.
 
Det bör gå alldeles utmärkt. Sätt spikläkt först på c/c 600 mm och sedan träpanel. Hushåll med höjden. Panelen kan vara 12-13 mm.
 
ok tack! då kör jag på det.
 
Om du inte redan börjat så lär det snabbaste och enklaste vara att laga hålen med gipsputs och sen dra på ett tunnt lager gipsputs eller spackla direkt på om du inte är van med att puts tak...
 
Casaloco
Ser ut att vara slaggplattor i väggen dvs inte blåbetong. Om du vill vara helt säker på ev radon material tar du dit en firma som gör en gamma mätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.