Hej!

Se skissen.
Skiss över installation av matarledningar till golvvärmefördelare genom bjälklag och krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska dra 22 mm Prisol som matarledningar till ny golvvärmefördelare. Jag vet inte om jag ska/får dra i bjälklaget eller nedanför i en kanal i cellplasten och isolera med Isover rörskål, och sedan bygga in allt med cellplast och extra ull igen.

Alt 1: Dra i cellplastkanal. Då måste jag dock ta hål i grunden och då hade jag tänkt mig stora hål (110mm) i första lagret i muren in till cellplasten. Allt för att minimera frysrisken eftersom detta är ganska nära stort luftintag i krypgrunden.
Fördelen här är en rakare rörväg, samt en mindre skarp böj upp till fördelarskåpet.

Alternativt kan jag borra snett upp genom träreglarna och landa på andra sidan i ullen ovan trossbottenskivan. Fördelen är att reglarna går från vänster till höger ovan krypgrunden, och således "med" röret.
Kan jag då låta prisolen ligga löst där under ullen eller måste den fästas upp inne i bjälklaget?
Kanske kan bli lite trixigt att få till en ganska skarp krök och upp i fördelarskåpet.
Får jag göra såhär enligt SäkerVatten?
Räcker isoleringen eller ska jag ha rörskålar här med? Effektmässigt är det ju alltid bra!

I källarrummet tar jag bara 32mm hål och går på undersidan bjälkarna. Det kommer jag göra i båda alternativen eftersom jag inte vill ta hål i befintliga bjälkar och jag har sen en bastu jag ska igenom också. Det gör inget om det blir ett litet schakt i taket i dessa rum.

Tacksam för tips! :)
 
Staffans2000
Lägg dom i bjälklaget och klamma med vad du har, till exempel kan du slå i och bocka en spik över röret.
Är det snäva böjar kan du kanske låna en bockapparat av det lokala rörläggeriet.
 
Det enkla svaret är att rören bara får förläggas på den varma sidan om du ska följa säkert vatten. Se punkt 3.2.5 "Frysskadesäker förläggning" tror jag den heter. Det är alltså bjälklaget som gäller.
 
Tack för snabba svar. -)
***
3.2.5 Frysskadesäker förläggning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i
ouppvärmda utrymmen, till exempel krypgrund eller vind.
Tappvattenservis genom krypgrund eller annat ouppvärmt
utrymme ska skyddas mot frysning. Ledningar får inte heller
monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller
vindsbjälklag.
***
Det är här det uppstår tolkningsproblem tycker jag. Tycker den texten är mycket skumt formulerad.

"Tappvattenservis genom krypgrund eller annat ouppvärmt
utrymme ska skyddas mot frysning."
- Här skyddar jag mot frysning med mina rörskålar och extra ull, samt limmad cellplast som bildar en kanal. Sedan är det värmeledningar och inte tappvattenservis i mitt fall.

"Ledningar får inte heller
monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller
vindsbjälklag."
- Detta tycker jag motsäger förläggning i bjälklaget. Eller menar de löst liggande i isoleringen?

Ska det dras i bjälklaget ska det dras på den varma sidan och det är ju ovanpå ullen antar jag. Inte som jag tänkt i nederkant för att få till en snygg böj upp till fördelaren. Jag är rädd att jag ändå måste gå ner 12-15cm i ullen för att få till böjen, radien får väl vara 4 + 22mm om jag fattat det rätt.
 
R
Inget enkelt svar , det ska tydligen i alla lägen hänvisas till säker vatten och allsköns regler för att klara sig själv .
Det verkar som du har en källare .finns det frysrisk , om inte så lägger du dina prisol var du vill gärna utmed någon regel/bjälke och som sägs av Staffan2000 ett par spikar i kors över röret
 
R rävlyan skrev:
Inget enkelt svar , det ska tydligen i alla lägen hänvisas till säker vatten och allsköns regler för att klara sig själv .
Det verkar som du har en källare .finns det frysrisk , om inte så lägger du dina prisol var du vill gärna utmed någon regel/bjälke och som sägs av Staffan2000 ett par spikar i kors över röret
(y) Håller med dig - det är hängslen och livrem överallt idag. Givetvis bra att det finns regler så man tänker till lite extra, men de ska vara glasklara och inte finnas tolkningsutrymme
 
Krilleman
Återigen, säkervatten är ingen lag man absolut måste följa. Man får bygga sina egna hus rörmokerimässigt hur man själv vill. Polisväsendet sätter dig inte i finkan bara för du tagit en genväg i aktuellt regelverk och struntat i att följa installationsanvisningen.

Kruxet kan bli senare när man frångått "fackmannamässigt utfört" (förenklat = säkervatten) och man vill ha ut ersättning från försäkringsbolaget.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Återigen, säkervatten är ingen lag man absolut måste följa. Man får bygga sina egna hus rörmokerimässigt hur man själv vill. Polisväsendet sätter dig inte i finkan bara för du tagit en genväg i aktuellt regelverk och struntat i att följa installationsanvisningen.

Kruxet kan bli senare när man frångått "fackmannamässigt utfört" (förenklat = säkervatten) och man vill ha ut ersättning från försäkringsbolaget.
Självklart är det så! Samtidigt när det är ändringar/tillbyggen i gamla hus, så får man väl göra så nogrannt och nära regelverket det går. Görs allt rätt blir det ju aldrig fråga om ersättningar förhoppningsvis :)
 
R
Nicko991 Nicko991 skrev:
måste gå ner 12-15cm i ullen för att få till böjen
Har du någon form av utrymme under huset som inte fryser , men kan vara kyligare , så är det ingen fara med detta .
Det som är viktigt är att det inte finns skarvar på rören för tappvatten i ett bjälklag , rör för värme går utmärkt att skarva , bäst är då riktigt lödda skarvar , inga klämmisar dom kan läcka om några år
 
R rävlyan skrev:
Har du någon form av utrymme under huset som inte fryser , men kan vara kyligare , så är det ingen fara med detta .
Det som är viktigt är att det inte finns skarvar på rören för tappvatten i ett bjälklag , rör för värme går utmärkt att skarva , bäst är då riktigt lödda skarvar , inga klämmisar dom kan läcka om några år
Tackar! Här kör jag Prisol i ett stycke från fördelare och in i pannrum. Får bestämma mig imorgon för var jag lägger röret.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.