Bergman-rör, B-rör.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Bergman-rör, B-rör.
Ja, dessa är ju helt klart åt det mjuka hållet, vill du berätta lite mer, som var med på den tiden, till exempel tjocklek på plåten och metall? Skarvar och vinklar?
 
Vad var det för väder när felet uppstod?

En av de vanligaste förklaringarna när det gäller jordfel är att det kommer in vatten i något eluttag eller armatur etc. utomhus. Och observera att även om lampan är släckt så kan det bli överledning mellan nollan och jord.

Detta att felet uppstod när inget annat var igång, skulle också kunna peka på värmepanna/värmepump. Den är ju igång lite då och då utan att man observerar det.

Det skulle också kunna bli väldigt svårt att detektera vid felsökning, Om det finns ett internt isolationsfel i ex. en pump eller kompressor, så kan den delen vara frånskild från nätet när allt är avstängt, så att det bara visar sig när den är igång. Då hittar man det inte vid isolationsmätning, vid en sådan mätning är ju apparaten avstängd, och felet kan vara frånskilt från matningen.

Om firman har felsökt i över 10h utan framgång, så är det antingen ett äkta väldigt svårt fel (svårare än jag kan tänka mig) eller så saknar de kompetens i felsökning. Det kan vara väldigt svårt att lokalisera även vanliga jordfel exakt. Men en van elektriker bör kunna komma fram till vilken grupp (säkring) det ligger på inom 30 minuter, genom att mäta afrån centrtalen. När det är ett fel som löser ut direkt så här. De svåra problemen är när allt kan fungera i dagar, och sedan lite då och då lösa ut jordfelsbrytaren.

Men när man väl vet vilken grupp felet ligger på, så kan det ändå vara rätt struligt att hitta exakt var felet sitter. Det kan vara kopplingsdosor som är svåra att komma åt, eller ens hitta. Men i så fall handlar det alltså inte om svår felsökning, utan om att komma åt de misstänkta kopplingspunkterna.
 
Jag hade ett fel som löste jordfelsbrytaren lite då och då. I allmänhet på natten. Hopplöst att hitta. Jag hittade det nör jag fick en stöt när jag tog i en dosa. Det visade sig att en listspik gått igenom ett pansarrör och fasledare. Vilket resulterade i att rören till den gruppen var spänningsförande. Det var inte en ny list, så det felet hade varit ett bra tag.

Men om jordfelsbrytaren löser frekvent bör det gå att hitta felet.
 
Har du ett skymningsrelä för utebelysning? De brukar fungera med en viss fördröjning. Vilket gör att man slår till säkringen när man letar efter vad som utlöser JFB. Inget händer, man slår på ett par säkringar till och då plötsligt bryter JFB:en.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Metallrör i träväggar brukar också bli "halvjordade", om uttrycket tillåts, dvs de har ett antal ohm till jord och någon nolla kan ha kontakt med ett av rören.
Yes! "Been there, done that." Men det borde ju (om det är ett permanent fel) gå att hitta med isolationsmätning?

Så frågan är vad firman egentligen gjort? Har man bara farit runt i anläggningen och dratt i grejjor och prövat? Inte för att det är fel alltid, jag började min "karriär" som industrielektriker och det smartaste man kan göra först är ofta att lukta runt lite, och i allmänhet kolla av läget. Ofta så är felet uppenbart. (Oavsett vad man fick lära sig på ATS om "mäta först", inte för att jag gick där).

Men när det gått någon timme eller så, då är det ju definitivt läge att ta fram mätinstrumenten.

Återstår då otäcka intermittenta fel. De kan ta sin tid att komma tillrätta med om man inte kan logga under så lång tid att man hinner fånga felet. Med loggning så brukar man få de här felen med, men jag känner få (inga?) elfirmor som har utrustning för det. Tom elnätsbolagen brukar ju inte ha grejjor för mer än att logga de tre faser som kommer in i huset, och det är inget som kommer fram i första taget. Så det är nog inte görligt, tyvärr.
 
Jag hade problem med jordfelsbrytare som löste ut slumpvis och det visade sig vara att det var fukt i spisuttaget en dag när jag kokte potatis... Kontakten bokstavligen flög ut från uttaget då vatten hade runnit längs väggen ner till uttaget. Men tur så gick det bra.
 
  • Bränd spisuttagskontakt och uttag med fuktskador på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej,
1. har firman efterdragit i centralen? Jag hade glapp i en säkring till min panna pga av att den "hade lossnat" och då löste JFB ut. Hela centralen var dåligt dragen. (3 år efter nyinstallation och jag såg själv på när elektrikern drog åt centralen vid installationstillfället)
2. Du har inte lyckats spika/skruva någon list rakt genom något rör-plåt eller plast eller slang efteråt? Jag har provat det och det tog ett tag att förstå... Lycka till!
 
Jag hade bett firman att dela upp på fler jordfelsbryare. Om inte annat för att underlätta för felsökningen. Jag hade kört en på allt utomhus, en på ovanvåning, en källare och en på badrum.

Har du garage också?

/N
 
MultiMan
Är den relativt nyinstallerade golvvärmen i duschen mätt separat så att det inte har kommit fukt i slingorna eller något annat problem som kan vara intermittent? Eftersom det var i källarplanet kan man ju tänka sig fuktproblem från två håll dessutom.
 
Hej!
Jag har tyvärr inte läst alla inlägg/svar ännu.
Kan bara delge vad min äldsta son gjorde vid liknande problem, han bröt jordfelsbrytaren, bröt alla dvärgbrytare till off-läge, satte på jordfelsbrytaren.
Om jordfelsbrytaren löser när alla dvärgbrytare är av så är felet på inkommande el, annars så satte han på den ena dvärgbrytaren, en efter en, tills jordfelsbrytaren löste ut. Efter att bryta dvärgbrytaren som orsakade första lösta jordfelet markerades den brytaren, osv.... Testade med alla som inte löste ut på on-läge, för att utesluta felaktigheter.

Värmeslinga till golvvärme i badrum var orsaken, inte alltid lätt att hitta, den slog av och på hela tiden men löste inte alltid ut, hade något med kondens som kröp in i en felaktig slinga.

Själv kan jag inte speciellt mycket om el ock kan inte tillföra något.

Mvh P-A
 
Av alla inlägg tillsammans så ligger nog jordfels strömmen konstant på ca 25-29 mA och den löser ut vid 30 mA. Så det finns ingen enskild bov i dramat (förutom elfirman) utan det är den sammanlagda felströmmen som blir för stor.
Jag mätte alltid med en fin tångamperemeter som klarar mA runt alla grupper INNAN jag installerade JFB och det är många jordfel i ett gammalt hus. Särskilt med metallrör.
Har de verkligen bytt alla kablar i väggarna?

Montera 2-3 JFB till som andra rekommenderar här.
Då slipper du även rutten mat om det regnar in i ett uttag.
 
W williamspäron skrev:
Det verkar vara metalrör, de jag såg i taket var i metall och rätt mjuka, bly?
Är det även gamla metalldosor där strömbrytare och uttag sitter monterade?
Jag hade själv ett svårfunnet fel där man hade använt "klorna" för att montera nya uttag och strömbrytare i gamla dosor och då råkat klämma en ledare mellan klon och dosan.
Det kan vara värt att kolla upp.
 
Jag hade också problem med att jordfelsbrytaren smällde av lite som den kände för i mitt hus. Mitt hus är också ifrån 57.
Jag valde att installera fler jordfelsbrytare. På så sätt så är allt skyddat men enbart den grupp där jordfelet uppstår kommer då att beröras av felet när de uppstår.

I mitt fall beställde jag upplägget så här:
1st Elcentral med automatsäkringar på alla grupper
1st personsskyddsbrytare Garage
1st personsskyddsbrytare Kyl/frys (kök)
1st Jordfelsbrytare Bergvärmepump
1st Jordfelsbrytare Spabad (utomhus)
1st Jordfelsbrytare Övrigt

Personsskyddsbrytare är vad jag fått förklarat för mig en automatsäkring och jordfelsbrytare i ett färdigt paket. Dock säljs och tillverkas de bara i upp till 13 A som jag fick förklarat för mig. De kostar runt 500kr per styck. Så de blir snabbt dyrt om man ska ha många såna.

Med ovan upplägg så blir inte hela huset strömlöst om de skulle gå spöken i någon region. Dessutom så ser man ju tydligt vilken grupp det är som är problematisk och kan lägga energin på att felsöka där istället för i hela installationen.

I mitt fall så visade de sig att kyl/frys i köket satt på samma grupp som eluttagen på utsidan av huset. Så efter de kopplades om och eluttagen på utsidan byttes till fräscha med nya packningar, så har mina problem avhjälpts.

Om jag va som TS så hade jag installerat flera jordfelsbrytare/personskyddsbrytare så man ser vilken grupp det är som spökar. Vidare hade jag kollat så de inte handlar om en installation med för många elprodukter med läckage. Man kan exempelvis inte sätta en jordfelsbrytare på ett kontor med väldigt många lysrörsamaturer då dessa har ett naturligt läckage och triggar en jordfelsbrytare då pga sin naturliga funktion. En lösning kan då vara att dela upp som jag har gjort så man får fler jordfelsbrytare att dela på läckströmmarna, eller så byter man ut produkterna till LED eller annan apparatur som inte har läckage.
 
Jag förordar starkt att man lokaliserar och åtgärdar felet först, och därefter funderar på en eventuell sektionering. Vi har ingen aning om vad för slags problem det handlar om här som plötsligt dyker upp efter ett år.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.