Vi ska bygga en gäst wc, 1,2 x1,5 m ca i entréplanet på vårt hus. VS ska dras från en mini-wc vi har på källarplanet. Behöver vi bygglovsanmäla detta? Behöver vi ha en kontrollansvarig?
 
Formellt behöver du bygganmälan. Jag tror att många skippar det.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Formellt behöver du bygganmälan. Jag tror att många skippar det.
Tack, behöver man kontrollansvarig också?
 
Vet ej.
 
H hempularen skrev:
Vet ej.
ok, tack!
 
Formellt bör du fråga din kommun efter praxis. Det har hänt att man då ställt krav på rätt omfattande handikappanpassning.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
K klimt skrev:
Formellt bör du fråga din kommun efter praxis. Det har hänt att man då ställt krav på rätt omfattande handikappanpassning.
Hej, jag förstår, det får dock inte plats, om man inte ska påverka tillgängligheten i övrigt. Vi bygger inte till något utan i ett plan på 40 kvm mufflar vi in en toa så att man ska slippa springa upp eller ner. Jag vet att de ställer sådana krav om man bygger ut huset i samband med att man bygger en ny toalett, men det gör inte vi.

Har ställt frågan till Stadsbyggnadskontoret, vi får se. Fortfarande inte helt på det klara om man verkligen måste bygganmäla om man bara kopplar på ett befintligt avlopp...vi kommer ju inte belasta systemet mer?
 
Claes Sörmland
Oftast är det inte anmälningspliktigt att dra om avlopp och vatten inom ett småhus eftersom det inte är en väsentlig förändring. Fällor:

Ändrar du bärande konstruktioner så krävs anmälan av det skälet. Ombyggnad av ventilation är en annan sak som kan trigga fram anmälningskrav.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oftast är det inte anmälningspliktigt att dra om avlopp och vatten inom ett småhus eftersom det inte är en väsentlig förändring. Fällor:

Ändrar du bärande konstruktioner så krävs anmälan av det skälet. Ombyggnad av ventilation är en annan sak som kan trigga fram anmälningskrav.
Toppen, nej vi ändrar inte bärande konstruktion, inte heller ventilationen berörs, vad jag vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.