pacman42 pacman42 skrev:
Bra poäng @slurppe99, men TS kan mycket väl ha tänkt på detta. Betänk att det inte är ett permanentboende.

@Johannes Carlsson, en poäng med att ha dubbla värmepumpar är redundans. Extra viktigt i en sommar-/vinter-stuga. Detta är ett av syftena för mig att ha dubbla lösningar i mitt hus också, huset skall inte frysa sönder om ena värmekällan går sönder när man är bortrest. Lite jobbigt om grannen skall behöva gå hem till mig och göra en brasa varje dag...
Ts frågar i sitt första inlägg om det är vanligt att ha luftvärmepump som enda värmekälla.
De flesta säger att man inte ska ha luftvärmepump som enda värmekälla då de oftast inte räcker till. Enligt vattenfalls sida om luftvärmepumpar tar den upp till 65% av värmebehovet i en villa och ca 75 % i ett fritidshus. Så jag tycker som många att han bör ha en extra värmekälla.
 
Men det beror på hur värmepumparna är dimensionerade. Om man överdimensionerar dem så täcker de mer. Jag vet hus som faktiskt har LLVP som enda värmekälla och det fungerar bra om de är hemma. Är de bortresta så sjunker dock temperaturen till ca 15 grader om det är riktigt kallt då det inte finns ytterligare värmekällor så som spis/ugn/elektronik/människor mm. Ytterliga aspekter att tänka på är vilken klimatzon man bor i, hur väl isolerat huset är och hur mycket uppvärmning av huset man verkligen behöver.
 
  • Gilla
Wickinho
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det beror på hur värmepumparna är dimensionerade. Om man överdimensionerar dem så täcker de mer. Jag vet hus som faktiskt har LLVP som enda värmekälla och det fungerar bra om de är hemma. Är de bortresta så sjunker dock temperaturen till ca 15 grader om det är riktigt kallt då det inte finns ytterligare värmekällor så som spis/ugn/elektronik/människor mm. Ytterliga aspekter att tänka på är vilken klimatzon man bor i, hur väl isolerat huset är och hur mycket uppvärmning av huset man verkligen behöver.[/
pacman42 pacman42 skrev:
Men det beror på hur värmepumparna är dimensionerade. Om man överdimensionerar dem så täcker de mer. Jag vet hus som faktiskt har LLVP som enda värmekälla och det fungerar bra om de är hemma. Är de bortresta så sjunker dock temperaturen till ca 15 grader om det är riktigt kallt då det inte finns ytterligare värmekällor så som spis/ugn/elektronik/människor mm. Ytterliga aspekter att tänka på är vilken klimatzon man bor i, hur väl isolerat huset är och hur mycket uppvärmning av huset man verkligen
Ja, instämmer till fullo. Har forskat efter bästa förmåga och har hamnat i forumet av mkt vassa LLVP pumpar. Inga duo varianter utan kraftfulla singel pumpar med ett inblås per pump. Isoleringsmässigt är jag inte orolig då detta är en tvärgedigen timmerkåk med utanpåliggande panel från 1918.
 
Jag kör enbart luftvärmepump , installerade den 2003 och har inga värmeproblem.
Har några extra element sittandes men har bara använt det ena 1gång i sovrummet då frugan var sjuk och frös..Märker dock att det är lite lägre temperatur i huset då vi numera bara är 2st och inga småbarn som springer runt..
 
  • Gilla
Wickinho
  • Laddar…
M Micro skrev:
Jag kör enbart luftvärmepump , installerade den 2003 och har inga värmeproblem.
Har några extra element sittandes men har bara använt det ena 1gång i sovrummet då frugan var sjuk och frös..Märker dock att det är lite lägre temperatur i huset då vi numera bara är 2st och inga småbarn som springer runt..
Tack så mkt för ditt givande svar och att du tog dig tid att svara
 
  • Gilla
martinjarstal
  • Laddar…
Vi har ett gammalt hus på 90 kvm, två plan, väldigt dåligt isolerat som vi använder som fritidsbostad året runt. Mao vill vi ha värme på, samt kunna styra hemifrån utifrån hur kallt det är ute.
Huset beläget norrlandskusten.

Det finns ett vattenburet system med pellets samt patron som kostar en hel del när det tuffar på vintertid ffa pga väldigt dålig styrning.

Vi valde att installera luftvärmepump, och vi kör i stort sett bara den som enda värmekälla förutom vid köldtoppar. Då har vi ontech-enheter kopplade till element som står strategiskt inne på toan och vid diskbänken. Blir det riktigt kallt måste vi såklart starta det vattenburna, men det har eg bara varit i kallaste januari vi fått göra det.

Vi var också inne på att skaffa en pump för varje våning, men det hade varit helt bortkastat för vår del. Värmen stiger så övervåningen är minsta problemet.

Luftvärmepumpen fixar värmen riktigt bra, även när det är kallt - men den klarar inte av att värma upp specifika kallhål i huset. Ex så var det nära att ett av elementen frös pga dålig isolering i golvet, trots att det var plusgrader i luften.
 
  • Gilla
Wickinho
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Vi har ett gammalt hus på 90 kvm, två plan, väldigt dåligt isolerat som vi använder som fritidsbostad året runt. Mao vill vi ha värme på, samt kunna styra hemifrån utifrån hur kallt det är ute.
Huset beläget norrlandskusten.

Det finns ett vattenburet system med pellets samt patron som kostar en hel del när det tuffar på vintertid ffa pga väldigt dålig styrning.

Vi valde att installera luftvärmepump, och vi kör i stort sett bara den som enda värmekälla förutom vid köldtoppar. Då har vi ontech-enheter kopplade till element som står strategiskt inne på toan och vid diskbänken. Blir det riktigt kallt måste vi såklart starta det vattenburna, men det har eg bara varit i kallaste januari vi fått göra det.

Vi var också inne på att skaffa en pump för varje våning, men det hade varit helt bortkastat för vår del. Värmen stiger så övervåningen är minsta problemet.

Luftvärmepumpen fixar värmen riktigt bra, även när det är kallt - men den klarar inte av att värma upp specifika kallhål i huset. Ex så var det nära att ett av elementen frös pga dålig isolering i golvet, trots att det var plusgrader i luften.
Förstår, tack så mkt för kvalitativt svar och att du tog dig tid.

Med vänlig hälsning, Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.