O Ovanskogs skrev:
Vad är det enligt dig som gör planlösningen dålig?
Vad ska man ha den stora hallen till? Den är ju inte möblerbar.
Köket, är det meningen att man ska välja till en köks-ö, elelr varför är det annars så stort?
Vardagsrummet är onödigt långsmalt tycker jag.
Rejäl "död" yta mitt i huset, och på övervåningen är det en rätt omotiverad korridor mellan KLK och badrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vad ska man ha den stora hallen till? Den är ju inte möblerbar.
Köket, är det meningen att man ska välja till en köks-ö, elelr varför är det annars så stort?
Vardagsrummet är onödigt långsmalt tycker jag.
Rejäl "död" yta mitt i huset, och på övervåningen är det en rätt omotiverad korridor mellan KLK och badrum.
Det är av såna här anledningar jag vill ha feedback, för att vi inte riktigt ser fallgroparna i en planlösning. Bra åsikter i alla punkter.

Köksö i köket vill vi ha. Ang korridoren på plan 2, hur ska man lösa åtkomsten till badrummet om man inte har en korridor där?

Vart vänder vi oss om vi vill ha hjälp med en planlösning i ett sånt här typ av hus? Vi vill ju samtidigt få ner boendeytan till ca 200 m2, allt det här behöver vi hjälp med.
 
Gammelnörden
Om det är vinkelhus med veranda som gäller men ni fortfarande vill ha eget badrum tycker jag denna planlösning stämmer något bättre. Fast jag hade nog gjort två större barnrum på ovanvåningen. https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/kaptensgarden/
Illustration av ett vinkelhus med veranda, vita plankor och mörkt tak i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av vinkelhus med veranda, planlösning inkluderar kök, vardagsrum, arbetsrum, sovrum och badrum. Planlösning för vinkelhus med veranda, sovrum, badrum, och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anledningen till den kommentaren är enligt mig följande:

Entrén där nere kan omöjligt bara vara 10,5kvm, jämför man med andra utrymmen i huset utan att mäta så skulle jag uppskatta det till ca 25kvm. Onödigt stort Mao.

Köket tycker jag har bra storlek
Tvättstugan tycker jag är för liten, framförallt i ett så stort hus.
Allrummet där uppe tycker jag är på tok för stort, man behöver inte ha 28kvm "extra vardagsrum" då barn vanligtvis nyttjar detta utrymme till typ tv tittande.
Master bedroom samma sak.
Korridoren vid wc/sovrum förstår jag mig verkligen inte på, arkitekten måste fått fullständigt hjärnsläpp där. Hade man bytt plats på de 2 rummen och dragit upp sovrummet mot klk/trappa så hade man dels fått ett större sovrum men även blivit av med en helt onödig korridor.

Det finns inget stort flådigt badrum, detta trots att huset är på över 250kvm.

Så sammanfattningsvis tycker jag inte att den planlösningen är optimerad någonstans. Det känns snarare som ett misslyckat försök till att rita något flådigt men inte lyckas :thinking:

Då tycker jag @Gammelnörden förslag är bra mkt bättre och mer välplanerat :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om det är vinkelhus med veranda som gäller men ni fortfarande vill ha eget badrum tycker jag denna planlösning stämmer något bättre. Fast jag hade nog gjort två större barnrum på ovanvåningen. [länk]
[bild] [bild] [bild]
Gillar planlösnigen på eksjöhuset betydligt mer, känns mer genomarbetat! Tack för tipset! Jag gillar exteriören mer på Vallsjöhuset, men det är ju inget som säger att man inte kan lägga planlösningen från eksjöhuset i vallsjö huset! Eksjöhuset har dessutom en mer lämplig totalstorlek för vår smak!
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Anledningen till den kommentaren är enligt mig följande:

Entrén där nere kan omöjligt bara vara 10,5kvm, jämför man med andra utrymmen i huset utan att mäta så skulle jag uppskatta det till ca 25kvm. Onödigt stort Mao.

Köket tycker jag har bra storlek
Tvättstugan tycker jag är för liten, framförallt i ett så stort hus.
Allrummet där uppe tycker jag är på tok för stort, man behöver inte ha 28kvm "extra vardagsrum" då barn vanligtvis nyttjar detta utrymme till typ tv tittande.
Master bedroom samma sak.
Korridoren vid wc/sovrum förstår jag mig verkligen inte på, arkitekten måste fått fullständigt hjärnsläpp där. Hade man bytt plats på de 2 rummen och dragit upp sovrummet mot klk/trappa så hade man dels fått ett större sovrum men även blivit av med en helt onödig korridor.

Det finns inget stort flådigt badrum, detta trots att huset är på över 250kvm.

Så sammanfattningsvis tycker jag inte att den planlösningen är optimerad någonstans. Det känns snarare som ett misslyckat försök till att rita något flådigt men inte lyckas :thinking:

Då tycker jag @Gammelnörden förslag är bra mkt bättre och mer välplanerat :)
Bra synpunkter igen! Att allrummet uppe inte behöver vara så väldigt stort håller jag helt med om! Eksjöhuset som Gammelnörden tipsade har helt klart en bättre hall som dessutom är möblerbar!
 
Dags för en liten uppdatering och åsikter om tankar och funderingar. Vi har bestämt oss för att bygga Trivselhus, villa Mörtnäs som jag även nämnt i tidigare inlägg. https://www.trivselhus.se/husmodeller/villa-mortnas/ Dock ska vi bygga i lösvirke, vi kommer därför att få konstruktionsritningar osv gjorda åt oss av en byggnadsingenjör.

Däremot så tilltalar inte den planlösning som trivselhus utformat oss. Vi vill ha entre på långsidan, groventre norrut där garage också är tänkt att placeras. Vi har då hittat en blogg där ett par byggt det här huset, med lite förändringar. Utbyggnaden har dom valt att göra djupare/större, något som vi också vill göra. Planlösningarna blir då således annorlunda, jag tänkte helt enkelt bifoga den planlösning som dom gjort för att få åsikter om den (hoppas att det är OK för dem, om dom skulle hitta hit via en googlesökning tex).

Det vi vill ändra på entreplan, är att flytta groventre till sovrum, sovrum till groventre. Trappen funderar vi på att vända, så att man går upp till övervåningen via vardagsrummet, känns omvänt att behöva gå ut till hallen för att komma till övervåningen. Köket kan möjligen se litet ut, men en stor köksö, med ugn, häll, ho är det tänkt bli. Med en fläkt inbyggd i taket, på det viset blir rummet utan skrymmande nedhängande fläkt.
Arkitektritningar av en villa med två våningar som visar ett anpassat Trivselhus, inklusive planlösningar med sovrum, vardagsrum och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåningen tycker vi är svårast, här tänker vi inte titta så mycket på huset som paret med bloggen gjort planlösning på plan 2, utan snarare behålla planlösningen som trivselhus utformat med reservation för placering av trappen och andra förbättrande åtgärder som ni kanske kan komma med!
Arkitektonisk planritning av ett tvåvåningshus med betecknade rum som sovrum, badrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kommer vi till placering av huset och garaget på tomten, vi vill väldigt gärna placera huset så att utbyggnaden hamnar i östläge, detta mest pga havsutsikt. Bifogar en enkel amatörmässig skiss på det med. Då hamnar gaveln mot gång/cykelväg i sydväst, men värt att veta är att befintliga hus har sin "framsida" mot öst också. Känns huset felplacerat tycker ni? Vill inte gärna vrida på placeringen av huset så att utbyggnaden hamnar i söderläge, då tappar vi förmodligen den utsikt vi får i östläge.
Satellitbild på en tomt med markerade konturer för ett hus och ett garage i förhållande till närliggande vägar.
Vit villa under konstruktion med stora fönster och byggarbetsplatsscen med grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lååångt inlägg, men jag är i vanlig ordning otroligt tacksam för åsikter och tips på förbättringar. Ska även sägas att vi försökt få tag i en arkitekt, utan framgång. Därför är vi extra tacksam för all hjälp vi kan få här!
 
BirgitS
O Ovanskogs skrev:
Det vi vill ändra på entreplan, är att flytta groventre till sovrum, sovrum till groventre.
Jämfört med Trivselhus planlösning eller med de andra som byggt Mörtnäs?

O Ovanskogs skrev:
vi vill väldigt gärna placera huset så att utbyggnaden hamnar i östläge, detta mest pga havsutsikt.
Åt vilket håll är havsutsikten?

O Ovanskogs skrev:
Känns huset felplacerat tycker ni?
Jag skulle ju vilja ha mest gräsmatta åt söder och väster, inte åt öster och norr.
Har du inte ritat in infartsvägen på allmän mark i stället för på din egen tomt?
 
Jämfört med Trivselhus planlösning eller med de andra som byggt Mörtnäs?
- Jämfört med de andra som byggt Mörtnäs, så vill vi ändra till följande. Kaminens placering kan man kanske bortse från, den behöver nog flyttas.
Arkitektritning av en våningsplanslösning med märkta rum som kök, vardagsrum och sovrum, samt möbleringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åt vilket håll är havsutsikten?

- Bifogar en bild som visar bättre.
Flygbild över potentiellt byggområde nära vattnet med grannfastigheter och infartsvägar.
Jag skulle ju vilja ha mest gräsmatta åt söder och väster, inte åt öster och norr.
Har du inte ritat in infartsvägen på allmän mark i stället för på din egen tomt?

- Jag med, men inte på bekostnad av utsikten. Sen går huset såklart att flytta längre norrut, då blir det per automatik mer gräsmatta söderut.
Infarten som jag ritat in är på ett ungefär, kommunen ska stå för fiolerna då det gäller infart. Det finns också en möjlighet att dra infarten söderut, men jag vet inte om jag ser fördelarna med det. Vill vi verkligen ha det så, så kan kommunen tänka sig att göra så.

Flygbild över tomt med markerad planlösning av hus och ungefärlig infartsväg.
 
BirgitS
På vilket sätt skulle ni bli av med havsutsikten genom att flytta huset närmare havet?

Det blir långt att skotta från gatan till garaget när det är placerat i norr, med ett garage nära vänsterhörnet får man ett visst insynsskydd från vändplanen.

Känns inte helt optimalt med ett sovrum där nere med fönster i söder och väster, det blir varmt på sommaren. Jag skulle ju hellre vilja ha soffgruppen där för att få in lite kvällssol sommartid (och sovrum i nordost).

Det ser lite ovanligt ut med köksön vinklad på det hållet, men det kanske fungerar ändå.

Håller med om att deras trapp inte ser optimal ut
 
Beträffande utsikten, en dystopi:
Luftbild över tomtmark med markerad fastighet och en annan tomt med ett rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fort ni byggt ert hus med fantastisk, ostörd utsikt ut över havet,
kommer någon att köpa och bebygga tomten nedanför, ner mot stranden, den X-ade.
Och sedan kommer ni att sitta där och reta er över er förstörda havsutsikt resten av livet.
För huset går inte att sälja, eftersom läget har blivit "förstört".
Eller har ni köpt den tomten också?
 
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt skulle ni bli av med havsutsikten genom att flytta huset närmare havet?

Det blir långt att skotta från gatan till garaget när det är placerat i norr, med ett garage nära vänsterhörnet får man ett visst insynsskydd från vändplanen.

Känns inte helt optimalt med ett sovrum där nere med fönster i söder och väster, det blir varmt på sommaren. Jag skulle ju hellre vilja ha soffgruppen där för att få in lite kvällssol sommartid (och sovrum i nordost).

Det ser lite ovanligt ut med köksön vinklad på det hållet, men det kanske fungerar ändå.

Håller med om att deras trapp inte ser optimal ut
- Missuppfattade dig en aning, självklart försämras inte utsikten om man flyttar huset närmare havet. Trodde att vi pratade om att flytta huset längre norrut på tomten.

- Det finns 4hjulingar med plog för att skotta större ytor :)

- Sovrummet nere kommer förmodligen bli något annat än bara sovrum, nån soffgrupp, musik, vinkyl, osv.... Men även att någon ska kunna sova över i det rummet på ett bra sätt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Beträffande utsikten, en dystopi:
[bild]
Så fort ni byggt ert hus med fantastisk, ostörd utsikt ut över havet,
kommer någon att köpa och bebygga tomten nedanför, ner mot stranden, den X-ade.
Och sedan kommer ni att sitta där och reta er över er förstörda havsutsikt resten av livet.
För huset går inte att sälja, eftersom läget har blivit "förstört".
Eller har ni köpt den tomten också?
Dystopier är ju inget roligt naturligtvis. Klart är ju att om/när ett hus byggs nedanför så påverkas utsikten för oss. Samtidigt så är det en del träd framför tomterna nedför vår som kommer störa deras utsikt. Vår tomt ligger också högre än tomterna nedför. Jag bjuder på en bild jag tagit med mobilen som visar på hur det ser ut på plats. Förhoppninsvis kommer vi alltid ha utsikt mellan tomterna nedanför, i korsningen av grusvägen och vägen som går parallellt med havet.
Grusväg som leder till en korsning med utsikt över vattnet, omgiven av träd i höstfärger och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Har ni funderat på att spegelvända bottenplanet (bloggens) i stället för att bara göra det när det gäller tvätt och sovrum (musikrum eller vad ni nu kallar det)?
Då får man det allmänna "musik"-rummet i anslutning till soffgruppen i stället för att man behöver gå igenom köket för att komma dit och det kan kännas trevligare och naturligare. Samt att det kan vara praktiskt att ha nära till tvättrummet när man är i köket eftersom man ofta håller till i båda de rummen när man kommer från jobbet. Brukar även bli lite billigare med VVS om man har allt sånt i närheten av varandra i stället för utspritt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har ni funderat på att spegelvända bottenplanet (bloggens) i stället för att bara göra det när det gäller tvätt och sovrum (musikrum eller vad ni nu kallar det)?
Då får man det allmänna "musik"-rummet i anslutning till soffgruppen i stället för att man behöver gå igenom köket för att komma dit och det kan kännas trevligare och naturligare. Samt att det kan vara praktiskt att ha nära till tvättrummet när man är i köket eftersom man ofta håller till i båda de rummen när man kommer från jobbet. Brukar även bli lite billigare med VVS om man har allt sånt i närheten av varandra i stället för utspritt.
Ja, det var en bra ide! Enda problemet jag ser med det är att tvrummet/vardagsrummet hamnar i söderläge = solen lyser in när man vill titta på tv tex. I övrigt håller jag fördelarna du nämner, tänker du att man spegelvänder hallen/trappen/wc/kapprum med då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.