ullberg ullberg skrev:
Färgfrågan var lite otippad att den skulle vara med, känns som att det är ett väldigt komplicerat ämne där min (vid det här laget ganska gamla) färghandlarkunskap skulle göra att jag inte tycker det finns ett klar svar på frågan. Men kanske har forskning gått framåt som jag missat, vad använde ni som ”källa” (fattar att det bara är ett quiz men ni bygger väl det på någon info) @Marlen Eskilsson? Vore kul att fräscha upp kunskaperna...

/U
Ska kolla det när jag sitter vid datorn i morgon, återkommer. Vill minnas att var flera källor på den.
 
9 av 10 och åkte på en fråga som många andra också svarat fel på.
 
Du fick 7 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 233 personer (18%) av de 1294 som gjort quizet.

Årtal är inte lätt och gick bet på golvet, Lackat på fabrik var tydligen bäst.

Men ärligt, lack i flesta fall brukar inerhålla hel del skit (visst flesta är dåliga vid lackning och torkning , det jag menar att det skadar miljö vid tillverkning ). Sen gäller det att det att företaget tar ansvar, så filter används och anställda inte får i sig ångorna.


Hörde om en by där eternit tillverkades och det gjordes även blomlådor (ligger mycket skit nergrävd/växt över i trädgårdarna där). Annars ett riktigt bra material om det inte vore för nackdelarna. Är ju bedrövligt hur myndighet mörkade/ inte brydde sig om farorna med eternit.
 
8/10, även jag gick bet på årtalen för blåbetong, samt hur allergiförbundet tycker man ska ha för golv...
B Broken arrow skrev:
Men ärligt, lack i flesta fall brukar inerhålla hel del skit (visst flesta är dåliga vid lackning och torkning , det jag menar att det skadar miljö vid tillverkning ). Sen gäller det att det att företaget tar ansvar, så filter används och anställda inte får i sig ångorna.
Så är det nog, men jag tror astma- och allergiförbundet i det här fallet bara avsåg vad som är bäst för allergiker/astmatiker när golvet väl är lagt, och då lär ju lacken "kapsla in" de flesta ämnen bäst tänker jag... Själv trodde jag dock att det skulle vara bäst att lacka golvet efter läggning för att täcka in sågade ändar och sådant, men man lär sig något nytt varje dag. :)
 
9/10 är bra resultat tycker jag, var lite osäker på 10:e frågan och valde fel årtal, men dom andra var jag ganska säkra på.
 
ullberg ullberg skrev:
Färgfrågan var lite otippad att den skulle vara med, känns som att det är ett väldigt komplicerat ämne där min (vid det här laget ganska gamla) färghandlarkunskap skulle göra att jag inte tycker det finns ett klar svar på frågan. Men kanske har forskning gått framåt som jag missat, vad använde ni som ”källa” (fattar att det bara är ett quiz men ni bygger väl det på någon info) @Marlen Eskilsson? Vore kul att fräscha upp kunskaperna...

/U
Jag kände precis tvärtom, att av tio frågor om ohälsosamma byggmaterial så bör färg representeras i en fråga. Här har du några källor i ämnet:
https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/farliga-amnen-finns-i-nastan-all-malarfarg-6568912
https://www.radron.se/artiklar/bygg-giftfritt/
http://www.gp.se/gp-testar-så-här-mycket-farliga-ämnen-släpper-väggfärger-ut-1.1392
 
Cheesen
Efter att ha sett hur gamla målare drabbas av "målaralzheimers" så undviker jag fettlösliga lösningsmedel efter bästa förmåga. Därför går oljebaserade färger helt bort inomhus hos oss. Nu vet jag att det finns oljefärg som saknar skadliga ämnen men jag har inte tillräckligt stor kunskap och erfarenhet för att kunna säga vilken färg som är säker och vilken som inte är det. Dessutom så är doften från torkande oljefärg väldigt otrevlig och inget jag vill ha i mitt hus.
 
O
Cheesen Cheesen skrev:
Därför går oljebaserade färger helt bort inomhus hos oss.
Ja, linoljefärg är riktigt hemskt! Förstår att du indviker det. Nu innehåller modern linoljefärg både mindre mängder tungmetaller och lacknafta än äldre färger men ändå.
 
Jag brukar ha hälften rätt på Byggahus quizar. Men de två senaste har det blivit 9/10!
Med andra ord är jag bra på engelska och miljö men kass på byggtekniska facktermer.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.