Och 4-serien

 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag som haft robot på svår tomt (jag hittade i början av sommaren en tråd med en som hade svårare tomt än vad jag har, innan denna tråd så var jag övertygad om att jag hade den svåraste robotklippartomten i Sverige) i rätt många år kan berätta rätt mycket om vad som fungerar och inte:
- har man branta backar så bör man ha en eller ett par smala passager längs vägen (1-1,5 dm brett mellan trådarna) för att förhindra att klipparen alltid hamnar i botten av backen, sedan behövs guide hem.
- klipparen hittar inte uppför backar om det är ojämnt underlag, gravitationen gör då att den svänger av
- kör inte klipparen i backar då gräset är blött, jag styr klippningen till de timmar på hösten då solen är uppe.
- lägg aldrig begränsningen i slutet av en backe, om än kort och lite brant. När det är blött så klarar inte alltid klipparen av att stanna om det är nedförslut, särskilt om det finns gräs eller lera på hjulen. Jag har kvar ett par platser av detta slag i min trädgård, men genom att undvika att köra klipparen när det är blött så undviker man också att den kör över kanterna som detta handlar om. Jag skall lägga stenar och lyfta in tråden på dessa platserna, men det blir något annat år.
- skaffa borstar till hjulen för att hålla dem rena när det är blött ute
- undvik att ha hinder som klipparen stöter emot, när en klippare vrider på sig vid dessa platser så blir det ofta "gräsklippare lyft". Jag har tagit bort flera stenar i trädgården för att undvika detta problem. Jag har snart tråd runt alla buskar och träd där marken lutar för att undvika detta problem. Är det plan mark är problemet mindre.
- guidetråd är ett måste när klipparen skall hitta ut och hem. Börjar klipparen gå mot kanttråden när man har backar, då kommer det att sluta med att klipparen inte hittar hem (slut batteri för att den tappar kanttråden, att den fastnar eller att den kör för långt ut över begränsningen)

Jag lägger en del tid på gräsklipparen, men inte är det mer tid än vad det tog att klippa den med handdragen motorklippare inte. Så backig och stor tomt som jag har så var det ett två timmars träningspass varje vecka! I snitt lägger jag runt 15-45 minuter i veckan numera, varav det mesta är i början av sommaren då markrörelser och annat ställt till det så att det som fungerade förra året inte fungerar längre. Och gräsmattan är så mycket snyggare nuförtiden. Många grannar har skaffat robot efter att de sett hur fin vår gräsmatta blev (utom i juli i år förstås, men då fick roboten vila helt i en månad).
 
  • Gilla
johan64 och 5 till
  • Laddar…
Jag har trädgård i tre nivåer med skarpa branter och känner inte igen problemet med att det skulle vara svårt att gå uppåt. Däremot backa uppåt om den kommer rakt ut mot slingan samtidigt som det är blött ute, då kan det slira en del.
 
  • Gilla
Laurindo och 1 till
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Så är roboten mitt livs sämsta köp? Kanske. Speciellt om man tar priset för roboten med i beräkningen.
Inte alls min uppfattning. Roboten blev en befrielse! Jag tog över en gräsmatta med massor av mossa. 70 % av ytan var mossa. Installerade klipparen i slutet av sommaren, redan efter 1,5 månader var i stort sett all mossa borta. Jag hade på våren rivit mossa på halva och gödslat hela ytan med Algomin. Hela ytan är nu topp. Utan någon mer altivitet från min sida.
 
  • Gilla
Carcoza och 4 till
  • Laddar…
Det är med robotklippare som med robotdammsugare. De kräver lite planering innan det blir helt problemfritt, men nu har jag haft klippare i mer än tre år, och min automower har inte krånglat en enda gång. Om din klippare sliter av gräset i stället för att skära av det, låter det som att knivarna antingen sitter fast, eller att de behöver bytas.
Jag rengör roboten en gång i veckan med tryckluft så det inte fastnar gräs vid knivbladen som gör att de står stilla.
 
En Robomow ingick i sonens köp av fritidshus. 2000 m2 gräsmatta. Efter c:a 5 år var batterierna slut. Nya kostar c:a 1/3 av nypriset.
Innan detta framkom, köpte vi en liten Robomow till radhusgräsmattan. På ett gavelradhus är den värdelös, den kräver 3 meter grässtimma mellan de två gräsytorna, med en svag sluttning. Den har ett H-e att klara att gå igenom vår grässtrimma på 2.5 meters bredd. Nu efter 3 säsonger är dess batterier slut och nya kostar 1/3 av nypriset.
Det verkar som åtminstone Robomov satsar på att skaffa sig vinsten i affären på batteriförsäljning till makalösa priser!
 
M MagnusSy skrev:
En Robomow ingick i sonens köp av fritidshus. 2000 m2 gräsmatta. Efter c:a 5 år var batterierna slut. Nya kostar c:a 1/3 av nypriset.
Innan detta framkom, köpte vi en liten Robomow till radhusgräsmattan. På ett gavelradhus är den värdelös, den kräver 3 meter grässtimma mellan de två gräsytorna, med en svag sluttning. Den har ett H-e att klara att gå igenom vår grässtrimma på 2.5 meters bredd. Nu efter 3 säsonger är dess batterier slut och nya kostar 1/3 av nypriset.
Det verkar som åtminstone Robomov satsar på att skaffa sig vinsten i affären på batteriförsäljning till makalösa priser!
https://www.byggahus.se/forum/threads/snurrig-robomove-rx20u.318936/
 
  • Gilla
Pepsi-75
  • Laddar…
A
Trist om den inte klipper gräsmattan!

Har haft min i två år och även om jag får hämta den rätt ofta då den känner sig instängd eller har fastnat eller ställt sig på baken så är det värt pengarna alla dagar i veckan två gånger på söndagar!. Ibland får jag ta fram vanliga gräsklipparenoch klippa längs kanterna men det tar max 5 minuter.

Gräsmattan blir ju faktiskt klippt! Men för de där den inte blir det så är ju säkert känslan mer negativ. Men då har man kanske tyvärr sig själv att skylla om man köpt fel produkt. Och ibland är det nog så trixigt att ingen på marknaden fungerar.

Tips till alla: byt knivar ofta.
 
Helena S Helena S skrev:
Om din klippare sliter av gräset i stället för att skära av det, låter det som att knivarna antingen sitter fast, eller att de behöver bytas..
Det är hur klipparen tas sig fram över gräsmattan som är problemet. Mao det är hjulen och inte knivarna som förstör.
 
M Mad_Man skrev:
Men jag som hade väntat mig MINDRE arbete med gräsmattan efter robotens intåg, inte MER.
Första året med robot går till att upptäcka problemområden, hitta gropar du inte visste fanns (en robotgräsklippare är fenomenal på detta) och till att behöva rätta till begränsningsslingan. Så ja, första tiden kan innebära mer arbete.

Dessutom kommer all mossa som finns i gräsmattan att försvinna och under mossan finns inget gräs.

Detta sammantaget innebär att gräsmattan mycket väl kan upplevas som ful efter första året men vartefter problemen åtgärdas så kommer du få en lättskött och fin gräsmatta till slut. Dessa problem är ju inget som roboten har skapat utan de har funnits där hela tiden.
 
Köpte min Worx landroid våren 2013 då bensinklipparen gick sönder, för 8kkr, så den är snart 5år.
Batteriet börjar bli dåligt och jag har fått byta ett framhjul.
Den stannar flera ggr i veckan på olika saker, men jag tycker inte det är något större problem att starta den igen.
Visst blir det slirspår om den fastnar och står och slirar, men det växer igen efter ett tag.
Jag har sluppit putta runt bensinklipparen på 5 år, så jag är nöjd på det stora hela! :)
 
  • Gilla
Magdajens och 4 till
  • Laddar…
Vi köpte en Garden R160 när vi flyttade till huset, förra husägaren utbrast att det var det bästa investeringen vi kunde göra och nu efter par år får jag hålla med.

Visst, första året var det lite anpassningar av lina, program o liknande. Inköp av en brott sökare har underlättat ett par brott. Förövrigt har den bara rullat på.

När det gäller underhållet på själva klipparen så har ett par plastdetaljer spruckit men det har varit på grund av att den varit ute i minus grader vilket är ett stort NO NO!

Det jobbigaste är rengöringen inför vinterförvaringen men även den tar mindre tid än vad det tar att klippa hela gräsmattan med en manuell maskin.
 
  • Gilla
Jannegurra
  • Laddar…
Excel
M Mad_Man skrev:
Jag har en Automower 430X Och har bytt till terrängdäck. Det ökar ju greppet uppför, genom att däcken gräver ned sig lite mer i marken, men till priset av hål i mattan. I nedförsbackar gör ju bakdäcken ingen skillnad, det jag hade behövt i det läget vore en lite mer framtung klippare. Eller AWD, som du nämner...
Jag lade på ett finmaskat galler i gräsmattan som stråna får växa genom.
 
  • Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
A
S spånskiva skrev:
Köpte min Worx landroid våren 2013 då bensinklipparen gick sönder, för 8kkr, så den är snart 5år.
Batteriet börjar bli dåligt och jag har fått byta ett framhjul.
Den stannar flera ggr i veckan på olika saker, men jag tycker inte det är något större problem att starta den igen.
Visst blir det slirspår om den fastnar och står och slirar, men det växer igen efter ett tag.
Jag har sluppit putta runt bensinklipparen på 5 år, så jag är nöjd på det stora hela! :)
Precis så är det för mig också. Köpte en Worx 2014. Jag räknade ut att jag lade ner ca 40-60h på klippning varje år med en vanlig åkgräsklippare. Yngsta sonen mår även väligt dåligt av nyklippt gräs. Ser ut som en fullmåne i ansiktet när det är som värst. Sedan vi köpte Worxen är det problemet borta.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Stämmer, när man kört med bensinklipparen luktade det gräs lång väg, det gör man inte nu.
Sen alla på villaområdet började skaffa robotar är det lugnare på helgerna också, annars var det standard att de drog igång bensinklipparna under Lördagen eller Söndagen, när den ena var klar drog nästa igång sin :)
 
  • Gilla
E-L J och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.