Jag har för avsikt att installera en toa i källaren. Då jag vill undvika att bila upp golvet är nog det enklaste sättet att gå genom väggen då jag har ett avloppsrör i angränsande rum. Det kommer från köket och är bara 85mm (eller kanske 82, åtminstone inte 110) så vill jag gå på där är det avloppspump som gäller. Här har jag några frågor:

Vilken dimension ska man ha på rör/slang mellan pump och avloppsrör?

Hur ansluter jag slangen till avloppet på bästa sätt?

Bilden är på det avlopp jag tänkte ansluta pumpen.
 
  • Avloppsrör i källare som användaren överväger att ansluta en avloppspump till.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen..
Hur tjock är väggen? Kan det finnas chans att installera en vägghängd stol med P-lås?

Tillverkaren Saniflo anger rör ner till Ø22mm, men normalt brukar man väl eftersträva grövre typ 40mm. Limmade plaströr.
 
Saniflo, 22, 28, 32 rekommenderas, plaströr, pemslang, kopparrör, mm.
 
Pemslang låter väl som ett bra alternativ kan jag tänka. Hur gör jag bäst för att ansluta den i det befintliga avloppsröret? Kapa röret och sätta dit en t-koppling eller finns det bättre sätt? Vilken koppling är bäst att använda, så det sitter ordentligt?
 
M MattiasAh skrev:
Pemslang låter väl som ett bra alternativ kan jag tänka. Hur gör jag bäst för att ansluta den i det befintliga avloppsröret? Kapa röret och sätta dit en t-koppling eller finns det bättre sätt? Vilken koppling är bäst att använda, så det sitter ordentligt?
Vad finns för alternativ i ansluta till gjutjärnssvloppet? Y-koppling eller liknande? Gängade, limmade anslutningar? Eller typ klämkoppling?
 
På de installationer jag sett, så har man bytt gjutjärnsröret till ett i modern HTP och satt Y-koppling.
 
Finns anborrningsbyglar om du inte vlll kapa in ett grenrör. Ett annat alternativ är att borra och gänga in en anslutning i renslocket.
 
En anborrningsbygel låter ju smidigt men är det att rekommendera att gå på röret i 90 graders vinkel? Har hört att man, eftersom det är ganska bra tryck från avloppspumpen, bör gå in med 45 graders vinkel så flödet riktas på väg in i avloppsröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.