Jag håller med om att felen troligen får värre konsekvenser om man har ett dåligt hemmabygge och att risken att konstruktionen är dålig är större för ett hemmabygge. Men om man har ett välgjort hemmabygge så borde det inte bli farligare. Dom fel du berättar om kan i dom flesta fallen göras på en köpt bordscirkel också.

Ja gör man ett snabbt hemmabygge för att använda en gång är risken stor att man hoppar över lite av säkerhetsutrustningen.
Sedan när man väl byggt maskinen så kommer det knappast bara bli att man använder den en gång.
 
Tack för alla svar.


Tidigare i tråden nämnde jag att jag ska kapa lite limfog och skiva vilket är det jag behöver göra i närtid. Jag har sedan tidigare haft funderingar på om jag ska köpa en bordscirkelsåg eller köra på med cirkelsåg, antingen fastspänt i ett bord eller löst med hjälp av olika anhåll och skenor.

En applikation jag missat tidigare som jag behöver kunna hantera, är att klyva salningslister och foder snett för att passa i mitt hus där väggtjockleken är högst varierande. (15 mm tjockare vägg vid tak, t.ex.)

Eftersom anhållen på en bordssåg skall vara parallela med skivan så måste man ju trots att man har en bordssåg tillverka någon form av triangulär bit som man sedan använder för att hålla emot anhållet så att stycket som skall klyvas kommer in med rätt vinkel mot klingan.

Allt detta får mig att tro att det kanske trots allt är enklare att köra med cirkelsågen löst och ordna med ordentliga fästmöjligheter istället.


Sedan kan jag nämna för sakens skull att om jag nu skulle få för mig att göra en bordssåg av en cirkelsåg så skulle säkerheten sättast främst och jag skulle bara för sakens skull lägga tid på en robust och säker lösning. Jag håller med @findus42 om aspekterna som påverkar säkerheten.

Sen tror jag väl som flera har skrivit, att om man använder en cirkelsåg med broms, klyvkniv av rätt mått, samt ordnar ett klingskydd så borde skillnaderna i säkerhet mot en köpt bordssåg vara små. Viktigare är kanske att ha en bra teknik och ett säkert användningssätt. Här får forumet gärna bidra med en ny tråd om hur man använder vanliga snickerimaskiner säkert (så man slipper att hamna i oklyckstråden)

Jag har erfarenhet av skärande metallbearbetning och farorna med dessa industrimaskiner, men trä är relativt nytt för mig, så alla tips och tricks är välkomna.
 
H
Jag skulle nog avråda till detta. Gjorde detta själv för ca. 2,5 år sedan när jag renoverade vårt nyinköpta hus.

Som tur är förlorade jag inte några fingrar, men 2 rejäla sår på tumme och långfinger som tog lång tid att läka.
Till saken hör att jag var helt själv i huset kl. 22 på kvällen. Kan också tillägga att jag inte vågade titta på handen innan svärfar körde mig till akuten. Så var försiktig!
 
  • Gilla
Braf
  • Laddar…
Hur gick den olyckan till då?
 
H
dof dof skrev:
Hur gick den olyckan till då?
Körde igenom en trästav som jag behövde klyva. Använde en annan pinne och tryckte med. När jag skulle lyfta bort trästaven med handen nuddade den klingan och drog in handen i klingan. Hade inte en chans att hinna släppa staven innan det var försent.
 
Jag har tänkt en del på sågandet och kommit fram till att det jag saknar mest är ett vettigt bord, typ MFT eller ett ribb-bord.

Låt oss säga att jag ordnar ett riktigt bord och skaffar mig en sänksåg+skena (typ GKT55GCE eller SP6000J). Hur skulle man då placera sin bit om man vill kapa bort 20 mm längsmed en 80 mm bred bit som är ca 100 cm lång?

Lägger man bara biten på bordet, ev uppallad med liknande spillbitar, samt sedan håller allt på plats med skenan? Eller finns det skenor som man kan fästa med en tving eller liknande i sidan för att kunna spänna fast skenan och sedan "köra över" biten med sågen.

Finns det ens skenor och tvingar likt den röda i bilden, som man kan ha och fästa igenom hålen på sitt MFT bord? Eller ska man bara strunta i tvingar och hoppas att skenan håller allt på plats?


Schematisk bild av såg, skena och material på bord med frågetecken vid tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvingarna är gjorda för att stickas in i skenan från ändarna.

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-tving-194385-5-2-pack


Och om du har överblivet material likt det du ska klyva, så är det ju bra om det ligger såna bitar längst till höger under skenan i din bild för att stabilisera.

Med dom ändringarna, skulle jag köra så.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.