Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är väl fullt möjligt att det planket fanns med i bygglovet när husen byggdes, enligt TS så är det något radhusliknande.

Protte
 
optimum
D DavidSökerHjälp skrev:
Hejsan,

Jag och min granne har hamnat i en liten fejd. Vår trädgård gränsas mot deras trädgårdmed ett 180cm högt staket emellan (vi bor i radhus liknande villor). På sistone har jag märkt att han ibland smygtittar över staketet (ställer sig på ett stege eller liknande för att nå över) in på vår trädgård för att hålla koll på ett extra förråd vi bygger där.

Jag har beställt en stor banderoll med texten "fuck you" som jag tänkt hänga upp i min egen trädgård riktat mot hans hem, men ska hänga upp den i en höjd där han endast kan se den om han försöker smygtitta in i vår gård. Dvs att jag hänger upp den på ca 160cm höjd så att den bara är synlig när han ställer sig på steget och tittar över staketkanten.

Min fråga då:
Har jag rätt att göra detta? Provocera honom på detta sätt på min egen tomt?

Tackar för alla seriösa svar !

David
Har du flyttat från lägenheten du bodde i nyligen?

Från din tidigare tråd. 18:2 juli i år

"Jag bor på våning 4 av 4 med en Inglasad balkong. Jag har under sommaren tänkt på hur skönt det hade kunnat vara att hänga (bokstavligen) på balkongen. Visade sig att det inte är helt ovanligt med hängmatta på balkong. Då en hängmatta med markben tar för mycket plats vill jag hänga den från taket. Men min fråga är om mitt tak klarar tyngden av en människa? "


Troll.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det krävs normalt bygglov att bygga så högt staket eller mur, så det är klart att det inte är omöjligt.

[länk]
Inte Malmö/Vellinge även byggt ett antal i Trelleborg,
Mycket möjligt att detdet beror på om det är nytt eller gammalt område.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Inte Malmö/Vellinge även byggt ett antal i Trelleborg,
Mycket möjligt att detdet beror på om det är nytt eller gammalt område.
Är staketet tätare än 50% och högre än 1,2 meter, räknas det som ett plank och då krävs bygglov.
https://malmo.se/Bo-bygga--miljo/Bygga-nytt--bygga-till/Behover-du-bygglov/Plank-och-mur.html

Du behöver bygglov för plank med tätare konstruktion än minst två tredjedelar luft mellan spjälorna, om planket är högre än 1,1 meter över mark. Höjden på plank, mur eller staket räknas från nuvarande marknivå.

Staket
Du behöver inte söka bygglov för staket som är högst 1,1 meter räknat från befintlig mark.
https://www.trelleborg.se/sv/bygga-bo-miljo/bygga/vad-vill-du-bygga/murar-plank-och-staket/
 
Varför i bövelens namn tjötar ni ang bygglovsregler för plank? Har ju nada med tråden att göra , kamma er!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det handlade om hur trovärdigt det är med ett 180 cm högt plank mellan två grannar.

Tråden i sig verkar ju ändå bara vara en troll-tråd.
 
Om det är radhusliknande villor kan man väl misstänka att man redan i detaljplanering eller byggnadsfas anlade plank mellan husen.
 
Om du för ett svartbygge vill väll grannen veta vad som pågår.
 
N Nerre skrev:
Det handlade om hur trovärdigt det är med ett 180 cm högt plank mellan två grannar.

Tråden i sig verkar ju ändå bara vara en troll-tråd.
Blind eller? Det handlade INTE om staketet! Läs första inlägget Bitte.
 
Jag kan citera det första inlägget för dig.

D DavidSökerHjälp skrev:
Jag och min granne har hamnat i en liten fejd. Vår trädgård gränsas mot deras trädgårdmed ett 180cm högt staket emellan
 
Jag citerar frågan och kolla även överskriften, ordblind.com?

Min fråga då:
Har jag rätt att göra detta? Provocera honom på detta sätt på min egen tomt?
 
Nu är detta ett diskussionsforum, då händer det att folk kommenterar andra saker i det man skrivit än just frågan. Vill man ha ett rakt svar på en fråga så ställer man istället frågan till nån form av rådgivare, i det här fallet hade kanske juridisk rådgivning varit lämpligt. För när ett eventuellt åtal kommer så kan man inte skylla på att "På Byggahus sa de att det var lagligt".

Men sen är det ju flera som har ifrågasatt trovärdigheten i frågan eftersom TS tidigare angett att bostaden ligger på 4:e våningen. Då räcker ju inte ens 180 cm staket...
 
Det är just det som inte är meningen, meningen är att vi ska hålla oss till just frågan och inte sväva ut off-topic! Blir ju rörigt och ointressant, tycker du inte det själv eller ska en fråga leda till flera frågor beroende på vad andra tyckare tolkar eller har lust med?
 
Precis, en fråga kan leda till flera följdfrågor, det är det naturliga i alla diskussioner. Har du aldrig suttit runt ett bord och pratat med folk? Brukar folk hålla sig tråden där?
 
Nej fy fan för att prata med folk, jag har ju er här, mycket bättre! Vi kommer inte överens, orkar inte klippa in forumreglerna, så vi låter trollet sova vidare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.