Hej!

Min oljebrännare tänder och släcker hela tiden.. Vill inte brinna rent. Jag tänkte därför testa att byta munstycke i den då jag har ett annat liggande..


Men.. Hur fasiken gör man och var sitter det?

Brännaren är en vanlig Bentone av villa typ. Att jag inte hör av mej till firma beror på att pannan ska bytas ut inom det snaraset men jag vill använda upp oljan som är kvar därför snålar jag.

Jag arbetar som bilmekaniker så jag är inte rädd att skruva.

Tack på förhand.

Mvh Patrik


 
Slå av strömmen.
Ta ut brännaren ur pannan.
Titta in där lågan normalt ska komma ut. Du ser en mässingsdetalj (den är säkert svart, om du haft problem) med ett pyttelitet hål i. Det är munstycket.

För att komma åt det kan det tänkas att du behöver ta bort den burkliknande hållaren till vingarna, som sätter luften i rotation vid förbränningen. Akta elektroden, som ska tända oljan när brännaren startar.

Munstycket har en vanlig sexkant att skruva på.
 
Samt efteråt justera tändelektroderna och brännaren.
 
det brukar sitta två st filter också... ett på oljeröret samt det som alla brukar glömma ..ett i pumpen. Pumpen brukar sitta på sidan av brännaren där oljeröret kommer in. skruva loss den lilla kåpan över pumpen .. brukar sitta med 4insex.. plocka bort mässingskorgen runt pumpen... rengör i diesel eller fotogen med tandorste.. filterkorgen skall vara helt blank
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.