Idag påtalade frugan att jag återigen var ute och fixade något med gräsmattan och samtidigt konstaterade hon att jag i år, efter installation av robotgräsklippare, lagt ned mer tid på gräsmattan än jag gjorde innan vi skaffade roboten. Och så var det ju inte tänkt.

Så här är mina personliga erfarenheter efter 1 år med robotgräsklippare.

1) Se till att gräsmattan är robust nog för att hantera en robot, INNAN du installerar den. Roboten tenderar att riva och slita och böka runt, och är gräset inte robust nog så river roboten bort det, speciellt längs kantlinjen. Och det gäller ju också på delar som man har mossa på. Och sår man nytt så hinner det aldrig växa upp igen innan roboten är där och bökar igen. Och då får man skärma av den delen tills gräsmattan är robust nog, något som hade varit lättare att hantera innan installation.

2) Upp och nedförsbackar. Jag tvivlar inte ett dugg på att roboten faktiskt tar sig upp i de backar som den är specad för, men det innebär inte att den gör det problemfritt. Och dessutom skall den nedför samma backar. I uppförsbackar tenderar roboten att slira och i bland rotera lite lätt för att kunna ta backen "på skrå", vilket resulterar i mer rotationer och slitage. Och i nedförsbackar tenderar roboten att rutscha ned, tack vare sämre viktfördelning för nedförsbackar. Dessa rörelsemönster river upp gräsmattan och precis om i punkt 1 så får inte gräsmattan tid på sig att återhämta sig innan roboten är igen.

3). Höstlöv. Robotgräsklipparens förmåga att hantera löv har ju diskuterats i andra trådar och ja, den klipper de delar av löven som passerar framför kniven, men eftersom den saknar den traditionella gräsklipparens sugfunktion, så är den inte speciellt bra på att strimla löv och som lövsamlare funkar den ju inte alls. Så har man en tomt med mycket lövträd runtomkring och har, som jag, använt bensinklipparen som lövsamlare under höstarna, så man nog gott i att behålla den gamla klipparen.

Så för min del så kommer jag behöva ägna en stor del av våren till att plantera om stora delar av min gräsmatta och hoppas att den på lång sikt blir tillräckligt robust för att kunna hantera min robot. Men det lär ta några år och kommer att kräva mycket arbete.

Så är roboten mitt livs sämsta köp? Kanske. Speciellt om man tar priset för roboten med i beräkningen.
 
  • Gilla
R.Wallin och 26 till
  • Laddar…
Eller så ser man uppgraderingen av gräsmattans kvalitet som något positivt. Jag har haft en hel del problem med slitage och annat från min robot också, men jag har istället förbättrat gräsmattan och fått en mycket bättre slutprodukt än innan. Det hade aldrig skett om jag haft kvar bensinklipparen.
 
  • Gilla
Destrier och 10 till
  • Laddar…
Så olika det kan vara, vår klippare ställer vi ut på våren och kopplar på strömmen, slipar knivar några gånger under sommaren, ledsagar den ut ur lite trånga passager då och då.

På hösten får den en dusch (rengöring) och får bo i verkstan under vintern. Torkan och värmen var det som tog kål på delar av gräsmattan i år.

Klipparen var det årets (har gått några år nu) bästa investering.

Protte
 
  • Gilla
  • Älska
Umebo63 och 29 till
  • Laddar…
Det ligger nog något i det @Mad_Man . Alla trädgårdar passar helt enkelt inte för robotgräsklippare.
 
  • Gilla
PetOls99 och 2 till
  • Laddar…
Sen jag installerade roboten för ett år sedan har jag fått bära hem den två gånger. I övrigt har den bara tuffat på. Men så har jag en plan tomt också.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Antingen har du en extremt bökig tomt eller så har du en kass klippare. Vad har du för modell?
Höstlöv brukar vara lite trögt men då kan man ju ställa in klipparen för säsongen?

Jag tror för övrigt att Husqvarnas nya fyrhjulsdrivna Automower är kung i backen ;)
 
  • Gilla
Carcoza och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Antingen har du en extremt bökig tomt eller så har du en kass klippare. Vad har du för modell?
Höstlöv brukar vara lite trögt men då kan man ju ställa in klipparen för säsongen?
Jag har en Automower 430X Och har bytt till terrängdäck. Det ökar ju greppet uppför, genom att däcken gräver ned sig lite mer i marken, men till priset av hål i mattan. I nedförsbackar gör ju bakdäcken ingen skillnad, det jag hade behövt i det läget vore en lite mer framtung klippare. Eller AWD, som du nämner...
 
  • Gilla
Panchis56 och 1 till
  • Laddar…
jag sätter upp brädor runt som roboten studsar mot om jag fixar en bit av gräsmattan, eller så klipper jag med åkgräsklipparen tills den nya gräsmattan blivit stark nog för roboten.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tror för övrigt att Husqvarnas nya fyrhjulsdrivna Automower är kung i backen ;)
Googlar men hittar ingen info om den, det lär bli min nästa Robot låter det som :)
 
Tokslut Tokslut skrev:
jag sätter upp brädor runt som roboten studsar mot om jag fixar en bit av gräsmattan, eller så klipper jag med åkgräsklipparen tills den nya gräsmattan blivit stark nog för roboten.
Så får jag göra också. Men jag som hade väntat mig MINDRE arbete med gräsmattan efter robotens intåg, inte MER.
 
  • Gilla
Antropocen och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Googlar men hittar ingen info om den, det lär bli min nästa Robot låter det som :)
Här är den

 
  • Gilla
Vårhögen och 9 till
  • Laddar…
Tack, googla hela namnet med både AWD och 4wd utan framgång...
 
  • Gilla
hansfors
  • Laddar…
Verkar vara lite oavsiktliga läckor. Hittade info på nån holländsk sida men inte nu. Kommer väl ut på Husqvarnas sida snart. Såg den först på LinkedIn
 
Jag har satt igång två robotklippare på vår tomt i år. Den ena går nästan helt problemfritt bortsätt från någon fastkörning i kanten vi blött gräs. Denna del är den största men nästan helt plan, gräsmattan har blivit mycket bättre och tistlarna verkar inte trivas längre utan har minskat. Varit i drift sedan augusti.
Den första som installerades i maj har varit mer problemfylld med uppsprättad gränskabel som ibland klipts av. Efter nerdgrävning harvdetta löst, den andra grävdes ner direkt. Den första kör på en något mer kuperad del och fastnar gärna i vissa partier då den glider över begränsningskabeln, fastnar och gräver ner sig vid blomsterlådorna och båtvagnen. Jorden där är lite torrare normalt och extremt i år.

Jag har fått rutinen att kolla den första klipparen dagligen att den inte kört fast, blivit mycket bättre sedan fuktigheten ökat.

Men jag lägger totalt sett mycket mindre tid på gräsklippning nu än tidigare. Dessutom ser de mycket bättre ut.
 
  • Gilla
Tobbe6401 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.