Jag undrar vad man har för arbete kvar att göra om man köpt ett nyckelfärdigt hus?

Jag syftar då på arbete interiört och exteriört på byggnaden. Har hört att exteriört så brukar man behöva måla, men finns det fler små detaljer som inte är med? Lister, el-utag etc mm.
 
kolla i din leveransbeskrivning från husleverantören.
Det är olika i fall till fall vad som är nyckelfärdigt
 
Lister & eluttag väljer du indirekt själv.. Det följer med (oftast enklare) lister samt ett vist antal eluttag.

Men du SKALL ha möljigheten att välja annat, t.ex. allmogelister, mot visst tillägg.. Samma gäller eluttag etc.

Jag skrev just om detta i tråden "Totalentreprenad"

"-Tänk framför allt på alla kostnader som INTE ingår...

Ta t.ex. tomten. som kostar i snitt 100.000kr att göra iordning med fyllnad, sand & jord, gräs, gångar, uppfart mm.

Samt alla de där "detaljerna" som man inte tänker på att de inte ingår. Detta kan t.ex. vara kakel & klinkers (dyrt, om man inte vill ha det urtråkiga vita), utelampor, veranda. samt en detalj som oftast glöms bort men är både nödvändig & svindyr, nämligen badrumsdetaljer (toapappershållare, handukskrokar osv.) Det är inte ovanligt att de kostar över 500kr styck..  

Samt tillägg som spotlights, bredbandsuttag (vår lokala bredbandsleverantör tar 650kr per uttag x 7 st..   & på detta vill de ha närmare 10.000 för inkoppling av kabel-tv & bredband), Vitrinskåpsluckor i köket, Baldakin i köket, postformning av bänkskivan, nedsänkt ho.
osv. osv.

+ minst 20.000kr för fasadmålningen (enplanshus) till ca: 50.000kr för 1,5-2 planshus! "

Hoppas att detta ger dej en bättre bild..

Räkna med att lägga till ca: 200- 300.000kr utöver "Husbygget"

:)

EDIT: se gärna "veckans fråga" på www.byggahus.se"

Enligt 91% vart huset dyrare än beräknat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.