Hej!

Jag har nyligen köpt ett äldre litet hus. Huset är gammeldags och ganska slitet så min tanke är att på sikt renovera hela huset men än så länge är jag bara i spåningsfasen (huset är fullt beboeligt så ingenting är akut). En av de saker jag har funderingar på är att öppna upp till nock, då takhöjden är ganska låg. Takhöjden är bara 2 meter till innertak och sedan ovanpå det är det en ändå hyfsat rejäl oinredd vind så jag tror det skulle kunna bli ganska så fint att öppna upp det till nock (jag har inte alls kollat på några kostnader för detta dock så jag kanske får tänka om i slutändan och behålla det lågt i tak ;D). Men då har jag funderingar över fönstren....eftersom det är så lågt i tak så sitter även fönstren väldigt nära golven, nederkanten på fönstren cirka 55 cm ovanför golvet. Jag kan inte riktigt se framför mig hur det skulle se ut men det känns som det skulle se ganska konstigt ut att ha öppet till nock och ha fönstren så lågt eftersom det då plötsligt blir väldigt mycket vägg ovanför fönstren? Då skulle kanske fönstren behöva flyttas upp och då blir det ju ett helt annat jobb också eftersom då måste ju undersidan av fönstren byggas ut med ytterpanel, isolering osv osv......Hur "brukar" man göra, någon som har gjort något liknande och har några tankar? :)
 
Ricebridges Regel nr 1A: Krångla inte till det.
Det enklaste är att du löser problemet med lite fiffigt byggande inomhus. Du kan t ex sätta dekorlister på innerväggarna där vägg möter innertak, för att minska känslan av att fönstren sitter lågt. Innertaket ska ju också fästas någonstans, så det kommer att minska den effekten en del.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ricebridges Regel nr 1A: Krångla inte till det.
Det enklaste är att du löser problemet med lite fiffigt byggande inomhus. Du kan t ex sätta dekorlister på innerväggarna där vägg möter innertak, för att minska känslan av att fönstren sitter lågt. Innertaket ska ju också fästas någonstans, så det kommer att minska den effekten en del.
Smart, tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.