A
Jag bor i ett hus byggt 1930, brf lägenhet. Jag skall ha ett nytt kök med en kolfilterfläkt, "ej kopplad" har jag hört att det skall vara enligt Ikeas köksservice.

Jag kommer att ha fläkten monterad i ett skåp strax under frånluftventilen.

Ventilen kommer att befinna sig inne i köksskåpet. Då blir ju hela köksskåpet som en venilkanal?

Vad gör jag med ventilhålet? Skall jag ha en spiralventil som går att stänga för att hindra att grus blåser ner in i köksskåpet?

I köket är där en separat frånluftkanal som endast tjänar min lägenhet, men jag bor inte högst upp.
Vad säger reglerna? Får jag koppla in min fläkt direkt till ventilen?
 
Redigerat:
INR skrev:
Jag bor i ett hus byggt 1930, brf lägenhet. Jag skall ha ett nytt kök med en kolfilterfläkt, "ej kopplad" har jag hört att det skall vara enligt Ikeas köksservice.

Jag kommer att ha fläkten monterad i ett skåp strax under frånluftventilen.

Ventilen kommer att befinna sig inne i köksskåpet. Då blir ju hela köksskåpet som en venilkanal?

Vad gör jag med ventilhålet? Skall jag ha en spiralventil som går att stänga för att hindra att grus blåser ner in i köksskåpet?

I köket är där en separat frånluftkanal som endast tjänar min lägenhet, men jag bor inte högst upp.
Vad säger reglerna? Får jag koppla in min fläkt direkt till ventilen?

Vad satt där innan du besluta att göra om?

Annars låter du fläkten blåsa bäst den kan och öppnar frånluften fullt i köket, locka inte i skåpet.
 
A
Där satt en fläkt som var kopplad direkt till frånluftkanalen som jag plockade bort. Jag tror inte brf vill att jag skall koppla in fläkten igen.. Vi har en gammal skorsten på taket med en gemensam rökkammare och rökhål på sidorna. Det har hänt flera gånger att grannarnas matos vänder neråt och kommer in i köket samt att grus flyger in i köket när det stormar.. Det blir väldigt omständigt att behöva tänka på en spiralventil som skall öppnas före jag sätter igång fläkten..
 
INR skrev:
Där satt en fläkt som var kopplad direkt till frånluftkanalen som jag plockade bort. Jag tror inte brf vill att jag skall koppla in fläkten igen.. Vi har en gammal skorsten på taket med en gemensam rökkammare och rökhål på sidorna. Det har hänt flera gånger att grannarnas matos vänder neråt och kommer in i köket samt att och grus flyger in i köket när det stormar..
Frågar man mig så är bästa ändå att köpa en fläkt som kopplas direkt till ventilationen, förmodligen utan egen motor om de brf. Kolfilter brukar sällan bli så omtyckt men gör väll sitt jobb om man är noga med filtret.
Är det ett jätte problem för dig så locka den gemensamma och öppna f i köket max, kanske ett fönster också ;)

Värsta som kan hända är backning om de gör ovk nångång lr så blir de nästa ägares bekymmer.
 
Vanligaste lösningen i lägenheter är att ”köksfläkten” består av en spiskåpa utan motor. Spiskåpan ansluts sedan mot husets gemensamma ventilation och start/stopp av köksfläkten sker genom att ett spjäll i spiskåpan öppnas/stängs i anslutningen mot husets gemensamma frånluftskanal.

En kolfilterfläkt cirkulerar bara luften i ditt kök och renar den genom ett kolfilter.

En köksfläkt som typiskt används i villa har en inbyggd fläkt som suger över spisen och sedan trycker ut luften i en imkanal och därefter ut ur huset. Om en sådan fläkt installeras i ett lägenhetshus som har en gemensam frånluftsfläkt och spiskåpor med spjäll i respektive kök kommer du trycka ditt matos in i kanalen och ut i övriga lägenheters kök, detta ska du INTE göra.

Kontrollera med din brf hur köksventilationen ska fungera och vilken typ av fläkt/spiskåpa du ska ha!
 
  • Gilla
Svcb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V Veent skrev:
Värsta som kan hända är backning om de gör ovk nångång lr så blir de nästa ägares bekymmer.
Det kan ju faktiskt vara dags för OVK om ett par månader och tror knappast att TS vill göra om när det precis blivit klart.
 
Tja

Jag har haft samma problem. Om du pluggar självdragshålet och sätter en kolfilterfläkt kommer det att bli mycket fukt i köket som kan bli ett problem (det rinner vatten på fönstren när man kokar spaghetti). Du behöver det lilla suget från självdragshålet som grundventilation. Jag löste det med en stos på hålet och en flexslang ut genom kökskåpet. Jag beställde en lucka som inte gick hela vägen upp och en passbit överst, och tog ut ett runt hål i den, monterade en tallriksventil och anslöt till flexslangen. Utblåset från kolfilterfläkten måste mynna ut i rummet, om den blåser i ett skåp blir det ett motstånd = suger dåligt och skåpet blir fullt med ånga. Vanligast är nog att dra en fläktslang och göra ett hål i skåpets tak där det får blåsa ut. Det förutsätter att skåpet inte går hela vägen upp till innertaket.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.