Har två rosbuskar som behöver flyttas. Det ska grävas för energibrunn.
Jag försökte gräva runt den ena men orken tog slut då jag inte ens kom under rotsystemet då den växt i lera.
Nu undrar jag om grävmaskinen som ska gräva för rören kan lyfta dom båda? Är det för sent att flytta dom i november?
Två beskurna rosbuskar i trädgård med utgrävd jord runt, spade och huggkrok lutade mot busken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Du måste nog gräva betydligt längre ut för att få med tillräckligt med rötter. Jag kanske ser fel men det ser ut som att det är nerklippta buskar som var mycket större innan klippningen, och i så fall behöver du gräva ungefär där busken tog slut när den var som störst. Var den två meter i diameter behöver rotklumpen också vara två meter i diameter, till exempel. De rötter som är nära jordytan är aktiva strax utanför själva plantan för under bladen är det för torrt och näringsfattigt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste nog gräva betydligt längre ut för att få med tillräckligt med rötter. Jag kanske ser fel men det ser ut som att det är nerklippta buskar som var mycket större innan klippningen, och i så fall behöver du gräva ungefär där busken tog slut när den var som störst. Var den två meter i diameter behöver rotklumpen också vara två meter i diameter, till exempel. De rötter som är nära jordytan är aktiva strax utanför själva plantan för under bladen är det för torrt och näringsfattigt.
Ok och tack för snabbt svar. Jag får gräva lite till på dom då.
Vågar man låta en grävmaskin ta upp dom sista biten då rötterna oftast är rätt ytliga?
 
C
FreQa FreQa skrev:
då rötterna oftast är rätt ytliga?
Är de? Flyttade en rosenbuske i höst och gav upp och högg av den när jag grävt ca. 60 cm ner, och på det djupet var det fortfarande rejäla rötter. Men den har klarat sig bra än så länge.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.