Har sökt men inte hittat riktigt det jag undrar över. Jag ska montera ytterdörr på platta i ett garage och undrar hur långt ut jag ska sätta den. Om jag ska sätter den så långt ut att karmen livar med bottenbrädorna i panelen så kommer en del av karmen och tröskel att hamna utanför plattan. Men samtidigt får jag för mig att det är så man vill ha det så man kan spika foder rakt på karmen?

Väggreglarna är i liv med ytterkant platta och sedan är det en 15 mm klämlist för vindduken, spikläkt 28 mm plus panelbräda 22 mm, totalt 65 mm utanför platta och väggregel. Är det bättre att sätta in dörren i liv med plattan och göra en smyg runt karmen? Vad är brukligt`

/Mats
 
R
Upp till dig hur du vill att det ska se ut , med dörren i liv med plattan så kommer ev regnpåslag att rinna rakt ner och lite innanför
rinner det ner på plattan och in under tröskeln , i båda fallen bör/ska det vara ett tröskelbleck som leder bort vatten från plattan
 
Du kan göra som du vill men jag hade nog livat karmen med plattan och lagt på en smyg att liva med ytterpanelen
 
Jag har inte köpt dörren än men jag kanske får testa hur det ser ut med karmen på plats. Tänkte att jag skulle hitta en bättre begagnad men en enkel ytterdörr till ett garage verkar inte vara så dyr. Jag ska inte ha full värme där så det behövs inte så märkvärdig dörr.

spelar det någon roll om tröskeln hänger lite utanför plattan? Jag vill ju även kunna skruva karmen i väggregeln. Vet inte hur bred en normal dörrkarm är men det är kanske inga problem?

/Mats
 
  • Gilla
Jan Ullström
  • Laddar…
Ska kolla upp den länken...

/Mats
 
Det kan bli problematiskt. Jag satte precis min dörrkarm i liv med utegipsen. Det medförde att tröskeln stack ut ca 10mm vilket inte var ett problem. Får dock göra en mindre smyg då utsida foder hamnar 56mm längre ut.

Hos min far däremot så byggde vi liknande men han ville absolut att karmen skulle liva med utsida panel så att fodret låg direkt mot karmen. Här hamnade tröskeln 5cm utanför kanten på plattan och vi var tvungna att limma fast en tryckt bräda mot plattans kantelement som stöd för tröskeln. Annars hade man riskerat knäcka tröskeln när man trampade på den.
 
Ja det är precis det jag befarar och att det är problem att stötta tröskeln då man har kantelement i frigolit. Här skulle det bli 65 cm utanför plattan

Egentligen stör det mig inte rent utseendemässigt med smygar på runt 65 mm Då kan hela tröskeln vila på plattan samt att dörrbladet få lite skydd.

Tack för tips och råd. Alltid bra med lite olika input när man är villrådig.

/Mats
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.