Hej!

Jag har kollat forumet men har inte hittat någon tråd som ger svar än.

Den gamla dörren är bortttagen och försvunnen innan vi flyttade in. Huset verkar inte ha någon standard för dörrarnas mått. Alla modulmått verkar vara olika sinsemellan och passar inte in bland de modulmått jag ser på olika dörrförsäljningssajter. Kan kan man köpa en en dörr med ett närliggande modulmått och sedan be en snickare installera den?

Vad ska man tänka på? Ska man bygga om karmen? Bygga på karmen? Eller något annat?
Eller ska man försöka få en dörrtillverkare att tillverka ett nytt dörrblad efter mina dörrbladsmått?

Hoppas på svar!

Nanoq
 
R
Beror nog på vad för typ av dörr du vill ha som mallar med dom andra , nystil eller gammalstil , gabon ( ihålig ) eller massiv
 
Det fanns inga modulmått på den tiden. Snickaren gjorde dörrarna så de passade i öppningarna i timran och efter eget huvud. Oftast var de bredare och lägre än dagens dörrar. Vanligen är allting litet skevt och snett men passningarna var perfekta endå.

Om du renoverar i ganmmal stil börjar det se alldeles tokigt ut med en modern överfalsad dörr och en modern klen karm utan profiler. Då blir det bäst att be något mindre snickeri göra en dörr i gammal stil som passar i den gamla karmen. Dörrtillverkare kan inte göra sådant men något litet snickeri som där de är vana vid styckevis produktion kan snickra en dörr åt dig utan större besvär.
Vill du ha modern stil blir det att söka efter en modern dörr som ryms i öppningen i timran.
 
Man gör som man vill..

Be en snickare bygga en specialdörr kan man göra

Be en snickare sätta in en ny dörr med ny karm är nog det snabbaste och enklaste. Det är bara att ta upp ett hål i rätt storlek och sätta in, ganska enkelt. Har du lågt i tak kan man få leta lite för att hitta en dörr i rätt storlek.

Tänk på att modulmått för dörr och fönster är inklusive karm. Så en modul 9x21 dörr är ca 75-80cm bred
 
Jag skulle köpa en gammal dörr på blocket som är max några cm för stor eller i värsta fall några cm för liten, sedan be en snickare att fixa till den så måtten stämmer med den karm som finns. En modern dörr är helt enkelt för perfekt och sticker ut.

Jag bor i ett ännu äldre hus och här är inte en dörr, ett fönster eller ett beslag detsamma. Jag gissar på att man köpte när man hade råd och återbrukade från andra hus. Så om blocketdörren skiljer sig markant i stil, så gör det verkligen ingenting.
 
R
En massiv dörr eller en s.k. spegelvariant med riktigt virke runt går att kapa ner uppe och nere , men inte på sidorna där gångjärn och lås finns
 
R rävlyan skrev:
En massiv dörr eller en s.k. spegelvariant med riktigt virke runt går att kapa ner uppe och nere , men inte på sidorna där gångjärn och lås finns
Med kammarlås går det utmärkt att kapa på sidorna också. Man pluggar bara igen det gamla nyckelhålet och borrar upp ett nytt, dörren rakt framför mig har två igenpluggade hål plus det som används nu.
 
Tyvärr brukar dörrar som har blivit avkapade på det viset ofta börja hänga med åren
 
H heimlaga skrev:
Tyvärr brukar dörrar som har blivit avkapade på det viset ofta börja hänga med åren
Ja, om man är korkad och kapar för mycket, jag skrev just att max ett fåtal cm för mycket, man ska ju liksom inte kapa av så ovan eller undersidan av tappen blottläggs. Hur många cm beror ju på hur stor tappen är.
 
Det är ju snarare om man tar för mycket uppe och nere så att man kapar bort pluggarna. Man ökar ju även momentet på det som blir kvar. Att ta på sidan är ofarligt, men medför ju en del extra jobb. Jag har också ett 1850 talshus. Men med 1960 talsdörrar. Jag har inte allt för höga krav, jag har köpt på mig ett gäng spegeldörrar med mått som är nära 60tals karmarna. Så min plan är att anpassa dörrarna till befintliga karmar. Jag får ta tag i det för att bevisa att rävlyan har fel.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju snarare om man tar för mycket uppe och nere så att man kapar bort pluggarna. Man ökar ju även momentet på det som blir kvar. Att ta på sidan är ofarligt, men medför ju en del extra jobb. Jag har också ett 1850 talshus. Men med 1960 talsdörrar. Jag har inte allt för höga krav, jag har köpt på mig ett gäng spegeldörrar med mått som är nära 60tals karmarna. Så min plan är att anpassa dörrarna till befintliga karmar. Jag får ta tag i det för att bevisa att rävlyan har fel.
Pluggarna sitter oftast väldigt långt in, mina sitter ännu längre in än på denna bild: http://snickargladje.com/wp-content/uploads/2018/07/2-Spegeldörr-som-förr.jpg
 
Jag tänkte en variant där sidostycken och överligare av pluggade. Men även på den varianten kapar man ju bort delar av sammanfogningen om man kapar i överkant.
 
På ena dörren jag har börjar tappen först 5 cm ned, samt ytterst pluggen sitter 7 cm ned samt 10 cm in, det finns god marginal att minska den dörren, då det ser likadant ut på nedsidan. *stoppar undan måttstocken*
 
Tack för allt ert engagemang! Jag funderade på kammarlås först, då de dörrar som finns kvar i huset har det. Men eftersom vi just fått barn passar det inte toppen med kammarlås i just denna dörren som ska leda in till köket. Helst skulle vi också vilja ha spröjsade fönster då vi har ett behov av att kunna se in i hallen.

Jag ser två vägar här:

1. Jag köper en dörr på nätet som nästan passar och ber en snickare komma hit och bygga en ny karm i samma still som den befintliga men som passar den nya dörren

2. Jag ber snickaren bygga en lika dan dörr som husets övriga, fast med fönster, och som passar i den befintliga karmen:

Vilken väg ska jag gå? Eller har ni ett annat förslag?
 
N Nanoq skrev:
Tack för allt ert engagemang! Jag funderade på kammarlås först, då de dörrar som finns kvar i huset har det. Men eftersom vi just fått barn passar det inte toppen med kammarlås i just denna dörren som ska leda in till köket. Helst skulle vi också vilja ha spröjsade fönster då vi har ett behov av att kunna se in i hallen.

Jag ser två vägar här:

1. Jag köper en dörr på nätet som nästan passar och ber en snickare komma hit och bygga en ny karm i samma still som den befintliga men som passar den nya dörren

2. Jag ber snickaren bygga en lika dan dörr som husets övriga, fast med fönster, och som passar i den befintliga karmen:

Vilken väg ska jag gå? Eller har ni ett annat förslag?
Då skulle jag behålla karmen och be snickaren bygga en dörr som passar med övriga dörrar, men med glaspartier.

Varför fungerar inte kammarlås? Det är ju bara att hänga upp nyckeln på en krok, så kan parveln inte ta sig in alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.