A
VI har renoverat hela huset och vi ska nu lägga vattenburen golvvärme och sen nytt parkettgolv uppe på detta. Därefter ska ett nytt kök installeras. Det är tänkt att stå uppe på färdigt golv.

Har lite funderingar på vilken ordning man ska göra för att lösa logistiken på bästa sätt då vi tyvärr är tvungna att bo i detta medan vi håller på.

Förutsättningar:
  • Rektangulärt trähus på plintgrund. Golvspån med reglar cc30.
  • 3 sovrum, badrum, hall och öppen planlösning kök-matplats-vardagsrum
  • Golvvärme läggs i 16mm spårad EPS med aluplåt.
  • Badrum med ingjuten golvvärme. Detta görs sist när allt annat är klart
  • Klinker med ingjuten golvvärme framför ytterdörren i hallen.
  • Nytt kök ska installeras efteråt. Dock är köket levererat och står i kartonger i vardagsrummet.
Golvvärme:
  • Separata slingor för samtliga rum.
  • Egen slinga till hall och kök
  • Två slingor till v.rum och matplats.
I vilken ände ska jag börja för att göra detta rätt med minimalt med flytt runt av saker? Det känns inte som ett alternativ att göra hela golvvärmen först och sen parkettgolvet eftersom det inte går så bra att gå på, eller att ställa saker på EPS-skivorna.

Klinker i hallen lär behöva gjutas in samtidigt som den spårade EPS:en läggs där, då det är samma slinga.

Helst vill jag klara av att göra sovrummen och hallen i ett stycke och sen resten av huset. Golvvärmefördelaren sitter i hallen så alla slingor måste gå dit.

Planritning av hus med utmärkta rum och placering av golvvärmefördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Erik_Hansson skrev:
Därefter ska ett nytt kök installeras. Det är tänkt att stå uppe på färdigt golv.
De allra flesta tillverkare av parkettgolv skriver i sina läggningsinstruktioner att man inte får ställa tunga möbler och liknande, t.ex. köksöar, ovanpå parketten eftersom det hindrar att parketten rör sig när luftfuktigheten inne ändra. Underskåp som först och främst hänger på väggen brukar gå bra.
 
A
Jo, du har rätt. Dessutom färre grejer att flytta runt. Men i övrigt gäller ju mina frågor fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.