Hej!

Ska dra in el i stugan som är på 56 kvm och är hyfsat bra isolerat (tror jag).
Frun gillar inte luftvärmepump så vi planerar nu att sätta in oljeradiatorer, typ ett i varje rum/utrymme.

Vill kolla här så vi inte gör något korkat då man läser att ”alla” byter från elelement till luftvärme eller dylikt.
Tanken är att vi använder stugan mest på sommarhalvåret men vill kunna vara där sporadiskt även på vinterhalvåret. Vi vill också ha smygvärme på.
Finns en öppen spis som vi tycker om att elda i och som hjälper till med värmen lite men är mest för stugmys.

Så vad är fördelen och nackdelen med luftvärme och elelement? Hur stor skillnad kommer det bli i elförbrukning? Kan elelement app-styras som luftvärmepumpar? Installationskostnad?
Finns det andra bättre/smartare lösningar..?
 
  • Gilla
Jonathan Liljegren
  • Laddar…
Som du beskriver det så är det nog lite hugget som stucket.
En värmepump ska ju vara mer energieffektiv än direktverkande el, men med ett så litet hus och så lite uppvärmning vete 17 om det spelar så stor roll. På lång sikt gör det nog det, men då pratar vi ett antal år, och det får ju vägas mot installationskostnaderna för de båda alternativen.
Vad gäller appar — du kan fjärrstyra allt som kopplas in i eluttag med t ex https://m.clasohlson.com/se/b/El/Smarta-hem
Annars är ju timers och termostater användbara.

Vad har husets täcka kön emot värmepumpar?!
 
Jo, just det. Glömde: Luftvärmepumpen passar bäst i öppen planlösning. Är där många väggar, vinklar och vrår och stängda dörrar, så kommer den goa värmen inte ut överallt. Så det beror mycket på hur det ser ut i stugan också.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Som du beskriver det så är det nog lite hugget som stucket.
En värmepump ska ju vara mer energieffektiv än direktverkande el, men med ett så litet hus och så lite uppvärmning vete 17 om det spelar så stor roll. På lång sikt gör det nog det, men då pratar vi ett antal år, och det får ju vägas mot installationskostnaderna för de båda alternativen.
Vad gäller appar — du kan fjärrstyra allt som kopplas in i eluttag med t ex [länk]
Annars är ju timers och termostater användbara.

Vad har husets täcka kön emot värmepumpar?!
Ok så då lär det inte bli någon större skillnad i strömförbrukning. Glömde nämna att planen är att bygga ut 15 kvm så totalytan blir 71 kvm.

Ang fjärrstyrt så förstår jag att det finns termostatstyrd på och av funktion som kan fjärrstyras men kan man också höja och sänka värmen på elelement..?

Frun gillar inte värmen som blåser in.. hon tycker det blir goare värme med element och jag kan till viss del instämma i det men om kostnaden blir 50% högre så kan jag lägga in mitt veto :)
 
A
Oljeelement är dyra och är inte det minsta mer effektiva än vanliga element som är bra och billiga, just nu typ 100kr på jula stycket =).

Köp en överdimensionerat LLVP, typ Mitsubishi Electric. Då kan du ha den i tyst läge och ändå få tillräckligt bra uppvärmning (eller kyla om man så vill). De är knappt hörbara på tyst läge.
 
Erik_Hansson skrev:
Oljeelement är dyra och är inte det minsta mer effektiva än vanliga element som är bra och billiga, just nu typ 100kr på jula stycket =).

Köp en överdimensionerat LLVP, typ Mitsubishi Electric. Då kan du ha den i tyst läge och ändå få tillräckligt bra uppvärmning (eller kyla om man så vill). De är knappt hörbara på tyst läge.
Aha ok får ta det också i beaktning då.

Tänker du en sådan här eller funkar det med en mindre? https://www.polarpumpen.se/luft-luf...TWAm6kL9t0RDUeHBk721N0vnKlI-1oOxoCkUMQAvD_BwE
 
Det är ju flera kostnader att tänka på. Det är inte det minsta orimligt att elförbrukningen med element blir 50% högre än med luftvärmepump. Kanske ännu mer. Det som minskar luftvärmepumpens fördel är att den är dyrare i inköp.

Värme som blåser in tycker jag var en underlig beskrivning. Om man känner luftdraget från värmepumpen annat än när man känner efter så har man satt den på ett olämpligt ställe. Men det är helt riktigt att det inte blir lika varmt i rum som angränsar till rummet där pumpen sitter.

En gammal beprövad lösning för att sänka temperaturen på distans är att ha en central termostat som styr alla element via en kontaktor. Sedan ett relä som kopplar över den centrala termostaten varvid elementens inbyggda termostater börjar jobba. Det finns även lösningar med en termostat som är ställbar på distans.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har L/L värmepump i garage 75kvm och L/L i huset 175 kvm, plus kaminer och elelement.
L/L är rätt fula och låter, i garaget spelar det ingen roll, och i huset sitter innerdelen i källaren så den hörs inte.

I ditt fall hade jag skaffat oljefyllda radiatorer i alla rum, tyst och luktar inte bränt damm, säkrare och sen toppat med bra ved till kaminen, kanske lagt pengar på en insats.
 
J J00 skrev:
Frun gillar inte värmen som blåser in
Blåser in och blåser in. Det är ju inte luft som blåser in itifrån i en vanlig luft/luftvärmepump, utan inneluften som värms upp och cirkulerar runt. Det visste du iofs förstås redan, men det är säkrast att nämna ändå, för det är en vanlig missuppfattning.
 
Moderna luft luft ser helt okej ut och är riktigt tysta. Berätta för din partner att det är det enda rimliga alternativet och det är dags att ta huvet ur sanden. Innedelen är ju bara en fläktkonvektor, allt brummande sker i utedelen.

Dyra element kan appstyras, och ja det är rätt korkat att satsa på. Det ger ju minst 3ggr högre uppvärmningskostnad och kan inte kyla på sommaren
 
När det gäller elförbrukningen så, visst är det som @Avemo säger. Det jag menar är att om ni ska använda uppvärmningen såpass lite, på en såpass liten yta, så är jag inte säker på att det lönar sig att köpa in och installera en värmepump (obs att den ska installeras av fackman för bästa effekt). Ju större boyta och ju mer uppvärmningen ska användas, desto större skillnad blir det ju dock.
 
  • Gilla
Muminpappa
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Oljeelement är dyra och är inte det minsta mer effektiva än vanliga element som är bra och billiga
men däremot mindre känsliga för övertäckning. Ei saa peittää...
 
Ossj! Nu blev jag allt lite mållös. Bästa svaret!
 
Om stugan är kallställd mellan vinterbesöken så är inte en ll-pump så bra kanske. Det kan vara problem att få avfrostningen att funka om du startar den och det är flera minusgrader inne. Vanligtvis säger instruktionerna att det bör vara 8 grader varmt när man startar en ll-pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.