Hej,

Vi går i tankarna att bygga ut då vi vill ha lite större kök och en ny hall.
Jag är inte arkitekt, men har skissat på båda planlösning och det utvändiga efter bästa förmåga
och nu vill vi gärna ha lite feedback på både planlösning och det estetiska med takvinkar, mm. :D

Huset i sig är ett falurött 1½-planshus från 1979. Fasaden är faluröd med lockpanel nedtill och liggande, spontad panel upptill. Taket är svarta betongpannor och 38 graders takvinkel. Garaget och takkupan har 23 graders taklutning.

Tillbyggnaden vi tänkt oss är 7,35x2,5m utvändigt och är markerat i planritningen nedan:
Svartvit planritning av en husvåning med markerad tillbyggnad för större kök och ny hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(klicka för större bild)

På själva utbyggnaden har jag testat att rita med samma takvinkel som kupan och garaget, dvs. 23 grader.
Tyckte 38 grader gav en väldigt hög utbyggnad med stort tak och en gavel som såg väldigt tom ut utan en inredd övervåning med fönster osv.

Taken möter inte helt perfekt nedtill ännu, men ni förstår nog tanken i alla fall!
Linjeteckning av ett falurött 1½-planshus med tillbyggnad och olika takvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(klicka för större bild)


Fasadritning som visar huset från alla väderstreck:

Arkitektoniska fasadritningar av ett hus från fyra väderstreck med tilltänkt utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom med feedback och input nu!
 
BirgitS
Det ser snyggt ut när det är samma takvinkel som garaget.

Det är väldigt opraktiskt att ha kyl och frys så långt från diskhon och hällen. Går det inte att ha dem just nedanför skafferidörren i stället?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tack för svaret!

Just det du nämner med kyl och frys har vi också funderat över. Tyvärr får inte både kyl och frys plats bredvid ingången till skafferiet om man vill ha 60cm bredd på dom. I dagsläget har vi frysen i tvättstugan bredvid köket av samma anledning.
 
Får vara lite kritisk. :) Köket ser verkligen inte optimalt ut att jobba i. Är det befintlig som ska sparas eller ska det göras om vid utbyggnaden? Ett kök på den stora ytan måste gå att få till riktigt bra.

Du kanske ska passa på att dra in ytterdörren lite så den hamnar mer under tak?
Sen tycker jag personligen att man ska låta varje ny "huskropp" synas. Alltså dra in hörnet på utbyggnaden så det inte livar med den gamla ytter väggen:
Planritning med markerat kök och förslag på ombyggnad, inklusive ny placering av ytterdörren och utbyggnadens hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
theresesvensson
  • Laddar…
4,6 m2 skafferi?! Handlar ni halvårsvis eller brukar ni hängmöra hela älgar?? ;):rofl:
Jag är inte den som ska döma folks matvanor, men det känns som att den stjäl väldigt mycket utrymme. Särskilt som ni inte får plats med kyl/frys i själva köket.
De senare skulle jag valt att ställa in på motstående sida, alltså till höger om dörren till jätteskafferiet, när man kommer från köket. Så blir det inte hundrameterslopp och klättring över dem som sitter runt nya stora köksbordet när man ska laga mat till dem. I andra hand — ställ in kyl/frys i skafferiet.
Sen stör jag mig på att man måste gå genom kök och tvättstuga för att komma till duschen, men det kanske inte är något problem.
Håller dock inte alls med @Joh_81 om någondera av hans förslag. Skärmtak löser första problemet, det andra känns bara som att krångla till det.
Annars blir det förmodligen väldigt bra, med stor hall och större samt ljusare kök.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
BirgitS
J Joh_81 skrev:
Ett kök på den stora ytan måste gå att få till riktigt bra.
Det är svårt att få till ett bra kök när det är så många öppningar, helst vill man ju ha långa väggar att ställa skåpen längs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser snyggt ut när det är samma takvinkel som garaget.

Det är väldigt opraktiskt att ha kyl och frys så långt från diskhon och hällen. Går det inte att ha dem just nedanför skafferidörren i stället?
Instämmer (som oftast) med BirgitS:
Flytta in kyl/frys till den riktiga köksdelen!
Ritning av en husplan med markerad föreslagen placering av kyl och frys i köket.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Håller med KoW. Ta bort den väggstumpen som sticker ut där. Och kanske ett litet skärmtak över entrédörren
 
BirgitS
Har ni kollat hur det blir om man tar bort kökshalvön och i stället förlänger köksön ända bort till hallen?
Då borde det gå att ha spisen i köksön och i stället ha kyl, frys och andra högskåp längs väggen där spisen är inritad.
 
Tack för alla era förslag! Vi hade nog fastnat lite så det är bra med input.

Någon form av tak blir det givetvis över entrén, troligen ett skärmtak av något slag.

Vi vill försöka behålla spis och diskbänk på samma ställe som idag för att slippa flytta spisfläkt/imkanal och avlopp.
Köksön behåller vi gärna också eftersom svärfar är lite av en möbelsnickare och byggde den åt oss när vi flyttade in i husetför några år sedan :)

Eftersom vi inte hängmörar några älgar så skissade jag upp ett förslag där öppningen till skafferiet är igenbommat och kyl & frys hamnar i där istället. Skafferiet får bli "förvaring", det mesta borde rymmas i köket nu när vi har möjlighet att få mer skåp än idag. Kanske kan den nya förvaringen rymma en frysbox till älgen istället? :rofl: Vi är inte direkt bortskämda med förvaringsutrymmen i huset så det skulle sitta fint på så vis också.

Den lilla väggsnutten som är kvar från den gamla ytterväggen har två syften just nu. Dels så rymmer den en limträpelare som stöttar upp avväxlingsbalken, sen fungerade den som en avgränsare eftersom det skulle komma att bli olika tjocklek på väggarna i gamla huset och utbyggnaden pga. isoleringskrav. Det är dock skissat samma väggtjocklek just nu. Ska höra vad byggnadskonstruktören kommer fram till om avväxlingen sen.

Vad tror ni om denna skiss? Här med hörnet indraget lite. Vet inte vad jag tycker riktigt, men det verkade åtminstone lite enklare att få till hängrännor. Slipper nog dessutom byta ut delar av den gamla panelen. Det är en dimension som inte finns längre.
Skiss av husplan med kök, förvaring och andra rum märkta med areaangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
theresesvensson och 2 till
  • Laddar…
NU börjar det likna något. (y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bra med senaste ändringen men jag hade gjort såhär:
3D-skiss av ett hus med föreslagen ändring av taket markerad i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med markerade ändringar i rött och grönt, visar kök och förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Snyggt ritat, vilket program använder du?

MVH Erik Wedlund
 
Åter igen tack för alla era svar. Vi ska skissa lite mer framöver, men det känns ändå som en väldigt bra grund nu tack vare er input. Tak över entrén ska jag också rita lite på, både skärmtak och andra lösningar :)

Senare i eftermiddag återkommer en mäklare med en uppskattad värdering på huset baserat på mina senaste skisser och imorgon har vi möte med banken. Efter det vet vi om projektet blir av och isåfall återkommer jag säkert för lite mer input från er.

E erikjakan skrev:
Snyggt ritat, vilket program använder du?

MVH Erik Wedlund
Tack :)

Jag ritar i Autodesk Inventor. Det finns program som är klart mycket bättre för att rita hus, men eftersom jag använder det dagligen i jobbet så föll det sig naturligt att bara ta med laptopen hem och rita på kvällstid/helger.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Förstår poängen med tillbyggnaden och i sista ritningen du gjort är det ett funktionellt kök, men jag skulle tycka att det blir för mörkt så långt in i huset utan några fönster i själva köksdelen. När man sitter vid köksön har man också bara fokus rakt in i väggar/kök, inget fönster i närheten. Även om poängen med sittplatser vid köksön är att man ska kunna umgås med den som lagar mat är det trevligt att känna att det finns en viss utsikt/ljusinsläpp. Kanske går det att öppna upp mot skafferi/förråd (dvs köket tar även detta i anspråk) och sätta in ett fönster i detta utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.