hej! Är på besök hos min farmor,

Efter ett toalettbesök såg jag att vattnet var alldeles grumligt.

Provat spolat mycket vatten i handfatet och även där är det grumligt. Lite till och från sådär..
Och det ser ut som finkornigt sand blir kvar i handfatet när man tappat ut vattnet?

Hon har grävd brunn och vattnet såg klart ut imorse vad jag minns,

Hon har ett relativt nytt vattenfilter monterat, kan det vara trasigt och grumlet komma därifrån?

Aldrig haft problem innan vad jag vet
 
Såg jag hade råkat skapa 2 likadana trådar, afmin får gärna ta bort en, jag lyckas inte med mobilen...

Ingen som har nån ide vad felet kan vara?
 
R
Två saker att ta ställning till ,
1 pumpen har gått ner mot botten , suger skräp
2 sandfilter , gör en manuell backspolning om det går , rensar upp i filtret
 
Pumpen sitter i huset,

Tror inte det är nån skillnad i själva brunnen..

Kan hög förbrukning under dagen gjort något?
Vi duschade 3 på raken när det uppstod, annars kanske det är 1 duch i veckan eller så..

Hmm backspolning? Jag har ingen aning om vad det är för filter ens:) ska koll det imorrnbitti:)
 
Rävlyan igen:)

Inte bara probem med vattnet hemma ja:) även när man är bortrest drabbas man
 
Har det regnat mycket? Hos oss kan det bli att ytvatten tränger in i brunnen och på så sätt smutsa ner vattnet ibland.

Även vid väldigt torrt väder(lågt med vatten i brunnen) kan vi få brunt vatten om vi använder mycket vatten på en gång.

Vanligast hos oss är problemet vid mycket regn eller snösmältning. Då har vi haft brunt vatten i någon vecka ibland.
 
Vattenfilter och gul slang kopplat till vattenledningssystem, fråga om backspolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blått vattenfilter med mätare och gul avtappningsslang i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser filtret ut, verkar bara inkopplat på ingående vatten.

Samt en gul avtappningsslang?

Hur backspolar man denna?
 
Spolat länge? När man monterar ett nytt vattenfilter så ändrar man kemin i vattnet lite och det kan göra att avlagringar i rören släpper och följer med vattnet.
 
det var 3 duschar efter varandra så det är ju betydligt mer än vanligt.

filtret monterades 2013 såg jag, så det är inte särskilt nytt

MVH
 
Ser ut som ett uppströms pH-filter. Den åtgärdar aggressivitet i vattnet. Man behöver fylla på pH-massa minst en gång om året och ibland även byta ut massan helt. Koppla bort vatten in/ut och skruva av toppen. Känn med en pinne så inte massan har stelnat, är det mjukt och fint fyller du på till angiven nivå på tuben.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.