Hej,
Jag håller på att planera inför ett bygget av att lösvirkeshus i egen regi. Huset ska ha förhållandevis mycket fönster, glasade dörrar, och ett större skjutparti. För komma i mål med bygget inom budget lutar det åt pvc-fönster.

Har kikat på flera leverantörer och tycker att nordiska fönsters priser och sortiment ser bäst ut hitintills. Har inte ännu besökt deras utställning men planerar att göra det innan vi eventuellt beställer. Jag har kikat lite på kundernas omdömen och tyvärr är genomsnittet oroväckande lågt. De många negativa recensionerna verkar handla om långa leveranstider, dålig support och allmänt dåligt kundbemötande, snarare än dåliga produkter. Det är kanske bättre än tvärt om men helt klart oroväckande.

Jag funderar nu på om jag vågar satsa på denna leverantör. Jag vet att nordiska fönster nämnts i trådar tidigare men jag tycker att det borde finnas flera som kan dela med sig om sina erfarenheter av leverantören. Gärna under senaste åren.

Tacksam för svar från alla som har erfarenhet av Nordiska fönster.
 
R
Har tagit fönster från dem i olika format enligt beställning och det har fungerat
 
Vi beställde fönster till heal huset av NF när vi totalrenoverade... bra budgetval! Leveranstiden var inga konstigheter för oss. Dock hade vi en miss i kommunikationen ang ett vikparti med tre rörliga dörrar. Många turer fram och tillbaka. Det hela slutade med prisavdrag och nytt parti levererades. Jag skulle välja NF igen men skulle då vara tydlig med exakt vad jag förväntar mig av dem och ta höjd för eventuella korrigeringar i tidplanen.

(Vi valde också helglasade dubbla fönsterdörrar, väldigt mycket ljusinsläpp blir det. :).

//Lanson
 
Tack för svar.
Kul att det finns positiva kunder. Att ta höjd för leveransförseningar är en del av planen då vi planerar att ha fönsterna på plats i god tid. Har diskuterat detta med NF och fått klart med en extra månad för att kontrollera fönsterna efter leverans.

En stor nackdel jag ser med NF är de ständiga kampanjerna. Vi ska ha fönster till våren och tycker att priserna är attraktiva nu, med ca 50 procent rabatt på allt vi behöver. Kruxet är att alla produkter är på kampanj, vilket verkar vara normalläget. När jag ställt frågan till NF säger dom att kampanjen är tillfällig och att de inte vet vad som händer nästa månad. Det fungerar säkert för att övertyga kunder som funderar på att byta fönster på kåken men är rätt irriterande för oss som ska bygga och behöver fönster till ett visst datum.
 
L Lanson skrev:
Vi beställde fönster till heal huset av NF när vi totalrenoverade... bra budgetval! Leveranstiden var inga konstigheter för oss. Dock hade vi en miss i kommunikationen ang ett vikparti med tre rörliga dörrar. Många turer fram och tillbaka. Det hela slutade med prisavdrag och nytt parti levererades. Jag skulle välja NF igen men skulle då vara tydlig med exakt vad jag förväntar mig av dem och ta höjd för eventuella korrigeringar i tidplanen.

(Vi valde också helglasade dubbla fönsterdörrar, väldigt mycket ljusinsläpp blir det. :).

//Lanson
Jag är speciellt intresserad av recensionen av skjutpartier av typen lyft och glid. Är det möjligtvis ett sådant du har köpt?
 
R
N nybyggarn3 skrev:
skjutpartier av typen lyft och glid.
Den sorten har jag på andra huset , men min grabb bor i det huset och är nöjd , tycker att dom kan vara lite tröga om man inte
stänger mot stopp ordentligt , men kanske är en vanesak
 
R rävlyan skrev:
Den sorten har jag på andra huset , men min grabb bor i det huset och är nöjd , tycker att dom kan vara lite tröga om man inte
stänger mot stopp ordentligt , men kanske är en vanesak
Tack för svar.
Blir partiet ordentligt tätt när man stänger det? Har sett liknande fönster från olika leverantörer och tycker att verkar skilja sig åt i täthet. Vissa glider bara i sidled medan vissa tycks i motsatt riktning när hantaget viks upp, för att skapa tryck mot tätningslisten. Det sistnämnda tycker jag verkar som en tätare lösning..
 
Jag tittade lite på nordiska fönster när jag skulle beställa ett lyft-glid parti till mitt tillbygge. Flera gånger per år har de kampanj av något slag (alltid?). Jag har sedan tidigare Hajompartier i mitt hus, men på grund av priset tittade jag åt andra håll, bland annat Nordiska fönster.

Sagt och gjort, tog bilen och åkte till deras utställning. Tittade både på deras trä/aluminiumpartier som inte är av typen lyft-glid och fick tyvärr inget större förtroende för det, samt deras lyft-glidparti i pvc. Hajom och nordiska fönster är väldigt lång ifrån varandra både i pris och kvalitet. Det som jag främst såg som en svaghet hos nordiska fönster är den tätningslist som tätar mot dörren, jag tror att den kommer att slitas ut fort och vad jag kunde se är det ingen tätningslist som man kan köpa på närmaste byggvaruhandel.

Tyvärr blev det inget köp av nordiska fönster, men jag upplevde personalen i deras visninghall som kompetenta.
 
vi har beställt 4 fasta fönster i fria former av dem. När vi beställde hörde de av sig och sa att de hade onormalt lång leveranstid då en maskin gått sönder för dem och därav negativa omdömen. De uppskattade att det skulle ta 8-10 veckor. Verkar bli lite mer just nu. Men de kändes seriösa när de hörde av sig och priset var ca 10 000 under den offert vi hade som alternativ och vi har inte bråttom så vi beställde. Dock inte fått fönstren ännu och det tar drygt en månad till...
 
Har köpt två fönster hittills av dem, vi har dock gått på mellanvarianten i gediget trä. Då har hela konstruktion ett u-värde på 1.0.

I de rum vi bytt fönster, så har vi fått ett markant mycket bättre klimat. Värmen hålls inne vintertid och kylan (stundtals ac) sommartid. Kommer beställa tre fönster ytterligare i år till andra rum. Fönstren känns överlag gedigna och av bra kvalitet. Vi har inte haft något att klaga på alls. Kanske då lite lång leveranstid, men så är det ju med alla fönster och dörr-tillverkare.
 
  • Emballerade träfönster på pall med plastskydd utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på en ytterdörr från NF, Kronoslätt heter den.
Något att satsa på eller leta vidare?
Ca 5700 för en Grå 10x20
 
Som leksing bör du väl ha Leksandsdörren?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Som leksing bör du väl ha Leksandsdörren?
Ja egentligen så men det är dubbla pengen
 
  • Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.