Hej!

Önskar råd från er med erfarenhet.

Ska lägga nytt golv på detta. När jag rev bort det gamla laminatet + korksmulepapp så ligger detta luddiga på större delar av betongplattan. Det går att riva bort men det är som om det vore limmat.

Jag vill nu ha råd på hur jag får bort detta lättast, någon form av skrapa?

Slipa bort det är ett alternativ men det kostar maskinhyrning samt dammar, har även förstått att limmet kan ha gått ner i betongplattan så även om jag slipar den ren kan emissioner från lim ligga och pyra i inomhusluften. Har läst en del artiklar och förstått att slipning kan röra upp en massa osköna partiklar som hade varit mindre hälsofarliga om de låg kvar.

Som sagt, någon form av smidig skrapa finns det, eller värmeverktyg? Som synes i höger hörn på bilden så är en del av betongplattan ren och fin, vet inte varför man valt att inte lägga något där.

Tacksam för svar!
 
  • Gammalt limrester på betongplatta där korkmatta tidigare varit fastlimmad, med delvis ren yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta med rester av gammalt lim och en ren hörna, dammsugarslang i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar även om någon vet vad det ”luddiga” på plattan kan vara för material?
 
Upp:ar detta. Ska testa med spackelskrapa. Undrar om jag behöver oroa mig för det luddiga som ligger på samt limmet? Tänker glasfiber/asbest, förstår att bara ett prov kan avgöra det men baserat på utseendet, vad säger ni? Huset byggt 1971.
 
Casaloco
Du vill inte hyra en saneringsfräs (flex) och koppla till dammsugare med filter? Bör inte damma så farligt mycket.
 
Det där beror ju mycket på hur gammal byggnaden är och hur länge sedan det du vill avlägsna lades dit. På dina bilder att döma är det inget farligt material men det kanske andra BH-medlemmar bedöma bättre..
 
Tack för lite svar allihop!
Har ju inga direkta bitar att skicka in på analys, det är lim på plattan (som ju inte är typiskt svartlim av färgen att döma). Pratade med en tidigare ägare som sa att där låg fastlimmade plastmattor när han flyttade in -86, dessa rev han ut och la nytt. Han lever idag iallafall ;) Vågar jag slipa?
 
Lite för otydliga bilder för att få en klar uppfattning men det ser inte ut som asbestlagret på gamla vinylmattor brukar göra.
Det bukar mera likna vit kartong eller papp som lätt rivs sönder.
 
hscn hscn skrev:
Lite för otydliga bilder för att få en klar uppfattning men det ser inte ut som asbestlagret på gamla vinylmattor brukar göra.
Det bukar mera likna vit kartong eller papp som lätt rivs sönder.
Där är inget sånt kvar utan utrivet -86, men limmet slipades inte bort då utan har legat. Är alltså lim och någon slags filt kvar, och det svarta på denna bild är från korksmulepappen (tjäran) antar jag. Är denna bild tydligare? :D
 
  • Gammalt golv med rester av lim och filt samt svarta fläckar från korksmulepapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan naturligtvis inte garantera någonting men det ser ut som undre filtlagret gjorde på vissa plastmattor som inte innehöll asbest.

De vanligaste vinylmattorna med asbestlager såg ut så här på baksidan.
Närbild på baksidan av en vinylmatta med fokus på dess filtlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BigR
Är du orolig för emissioner eller asbest? Asbest är bara ett problem om du ska slipa, bila eller hacka ut golvet. När det gäller emissioner så uppstår de hela tiden materialet som orsakar dem ligger kvar. Om du villa analysera asbest kan du skicka en liten bit, skrap eller pulver på analys. Har du lim från 70-80-talet bör du slipa bort det om du vill slippa fundera över emissioner. Emissioner och asbest är alltså helt olika problem.
 
BigR BigR skrev:
Är du orolig för emissioner eller asbest? Asbest är bara ett problem om du ska slipa, bila eller hacka ut golvet. När det gäller emissioner så uppstår de hela tiden materialet som orsakar dem ligger kvar. Om du villa analysera asbest kan du skicka en liten bit, skrap eller pulver på analys. Har du lim från 70-80-talet bör du slipa bort det om du vill slippa fundera över emissioner. Emissioner och asbest är alltså helt olika problem.
Jag är orolig för båda Jag får höra att limmet kan ligga kvar men det känns ju inte bra när vi gjort så noggranna materialval i övrig renovering. Det får bli prov på asbest och sen hyra slip med dammsugare.
Tips på billigast firma att skicka asbestprov till? Får inte upp några priser när jag googlar och får jag det så är det exkl moms! Är ju privatperson.
Tack för ditt svar, det gjorde valet självklart.
 
hscn hscn skrev:
Jag kan naturligtvis inte garantera någonting men det ser ut som undre filtlagret gjorde på vissa plastmattor som inte innehöll asbest.

De vanligaste vinylmattorna med asbestlager såg ut så här på baksidan.
[bild]
Aha jag förstår! Tack snälla för bilden!
 
Casaloco
  • Gilla
PSara
  • Laddar…
Fiberanalys.se har jag använt ett par gånger. Prisvärt och snabbt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.