Tips för lekplats-bygge?

Tänkte bygga lite ”lekplats” till barnen under våren. I dagsläget har dom sandlåda och gungor. Och stora gräsytor att springa runt på :)

Finns tips, bilder eller ritningar där ute i stugorna?

Tänker oss någon form av kombinerat utegym och lekplats.

Tjing!
 
  • Barn leker i en sandlåda med leksaksbilar och lastmaskiner, inramad av träplank, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det verkar väldigt bra som det är. För lillkillen alltså.
Farsan har väl fullt upp med att byta däck och fixa filter mm på den gamla sjuförtin?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att det verkar väldigt bra som det är. För lillkillen alltså.
Farsan har väl fullt upp med att byta däck och fixa filter mm på den gamla sjuförtin?
Haha så sant. Fast den rullar nog till 740-himlen snart så han behöver nytt projekt :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Staffans2000
Tag dig i akt. I en tidigare lekparkstråd påstods det att endast väldigt dyr eu-sand fick användas. Samt att sandlådan ur ett genusperspektiv skall vara neutral. Själv ser jag bara aktivitetsstimulerande produkter som cementerar det stackars barnet i den patriarkala könsmaktsordningen! Så -var är dockorna och de genmuterade ponnyhästarna?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
F FridaHaga skrev:
Haha så sant. Fast den rullar nog till 740-himlen snart så han behöver nytt projekt :)
Ja, då står väl husvagnen näst på tur?

Nä, nu skall jag sluta var elak!
Badminton bredvid sandlådan kanske?
 
  • Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
saker att klättra i, vi har en klätterstege de kan klättra i i timmar. Även byggt en gunga och sving-rep i en tall i skogen. Kanske gräva ned stockar att hoppa mellan och balansera på som en hinderbana också en favvo för mina barn.
 
  • Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
Det borde väl gå att bygga en kul klätterställning/rutschkana utifrån högstubben som står där.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
eller en koja, dottern önskar sig just nu en trädkoja med steg till kojan. Så det måste vi fixa
 
  • Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det borde väl gå att bygga en kul klätterställning/rutschkana utifrån högstubben som står där.
Den är med i planen på ett eller annat sätt :)
 
När mina pojkar var små så fick dom hjälpa till att bygga trädkojja, vilken vi byggde en landgång ifrån till ett annat träd. Mitt på landgången byggde vi en rutschkana och ifrån trädet monterade jag en linbana till garaget ( ca 30 meter ) . Lianer, gunga, darttavla ingick även i projektet :)
Försökte att låta fantasin flöda och engagera ungarna med att spika, såga, skruva och plåstra om varandra ;)
Särskilt linbanan var uppskattad av ungarna och deras kompisar. Inte särskilt svårt att få ihop med wire, löphjul, stadiga fästpunkter och lite fantasi, rekommenderas :)
 
  • Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
Staffans2000
Trädkoja är alltid en favorit. Gör man den korrekt så håller den länge och kan fortsätta att vara en plast för allehanda aktiviteter när de små lintottarna blir större och större.

 
  • Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
Jag tycker du bygger en sådan där släde som en person står bak på och sparkar runt den i en cirkel och som är fäst i ett stag i mitten av cirkeln (kommer inte på vad de heter), då aktiveras även du i vinter när barnen på släden skriker "Snabbare!" och "Mer!":p

Men till lite allvar, faktiskt räcker det som finns. Barn av idag får för mycket färdigt, varpå de inte får använda sin egen fantasi och kreativitet. Var barnvakt för ett tag sedan och de kunde inte fatta att kottar kunde vara kor. :rolleyes:
Se till att ha lite byggrester hemma tills den dagen de själva vill bygga en koja.
 
  • Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tag dig i akt. I en tidigare lekparkstråd påstods det att endast väldigt dyr eu-sand fick användas. Samt att sandlådan ur ett genusperspektiv skall vara neutral. Själv ser jag bara aktivitetsstimulerande produkter som cementerar det stackars barnet i den patriarkala könsmaktsordningen! Så -var är dockorna och de genmuterade ponnyhästarna?

Staffan
Blir häst igen när småbarnsåren är över, så då kan det bli en ponny eller två också ;)
 
M MissAnpassad skrev:
Jag tycker du bygger en sådan där släde som en person står bak på och sparkar runt den i en cirkel och som är fäst i ett stag i mitten av cirkeln (kommer inte på vad de heter), då aktiveras även du i vinter när barnen på släden skriker "Snabbare!" och "Mer!":p

Men till lite allvar, faktiskt räcker det som finns. Barn av idag får för mycket färdigt, varpå de inte får använda sin egen fantasi och kreativitet. Var barnvakt för ett tag sedan och de kunde inte fatta att kottar kunde vara kor. :rolleyes:
Se till att ha lite byggrester hemma tills den dagen de själva vill bygga en koja.
På tal om kottar så kom han stolt hem med en hel drös häromdagen. Vad han skulle med dom till idkade han int förklara, men ha dom, det skulle han! :)
 
F FridaHaga skrev:
På tal om kottar så kom han stolt hem med en hel drös häromdagen. Vad han skulle med dom till idkade han int förklara, men ha dom, det skulle han! :)
Såklart han inte kan berätta vad du ska få i julklapp. ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.