För att kommunen vill
J Jarlsgård skrev:
Nu måste jag fråga, vet inte om jag är helt blind och det finns svarat någonstans tidigare men den tar jag isåfall!

Varför ska infarten vara ifrån väst/nordväst?[/QUOT
J Jarlsgård skrev:
Nu måste jag fråga, vet inte om jag är helt blind och det finns svarat någonstans tidigare men den tar jag isåfall!

Varför ska infarten vara ifrån väst/nordväst?
För att kommunen vill ha infarten till huset i det väderstrecket. Men, jag ska kolla med dem igen om det går att få en infart i sydväst, mot gång/cykel väg.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag hejar på frugan och villa Mörtnäs! Jag gjorde några små, små ändringar för att ni beskrev att ni ville ha ett eget badrum och jag tyckte att lite mer förvaring är aldrig fel vid entrén.;)
[bild] [bild]
Att man aldrig får medhåll om något, inte ens från en forum på nätet :), men jag tycker absolut att Mörtnäs huset är ett vackert hus!
 
O Ovanskogs skrev:
Att man aldrig får medhåll om något, inte ens från en forum på nätet :), men jag tycker absolut att Mörtnäs huset är ett vackert hus!
Tack för ändringen av planlösningen! Ska ses över!
 
Aha okej! Då är jag med på banorna :)

Det känns som du o respektive har en del att diskutera dock! 1plans hus må kosta lite extra o ta upp lite mer tomt yta men det är samtidigt skönt att ha allt i ett plan, sen att det blir lite mindre gräs att klippa brukar man kunna överleva :crysmile:
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag hejar på frugan och villa Mörtnäs! Jag gjorde några små, små ändringar för att ni beskrev att ni ville ha ett eget badrum och jag tyckte att lite mer förvaring är aldrig fel vid entrén.;)
Nackdelen där är att tvättstugan hamnar långt från infarten. Går det att få entrén på gästrummets plats, groventrén där entrén är och gästrummet där groventrén är?
 
Villa%20N%c3%a4%c3%a4s%20Alt%201%20BV.png
Villa%20N%c3%a4%c3%a4s%20Alt%201%20%c3%96V.png

https://www.varbergshus.se/vara-hus/hus-med-omtanke/naas

Detta fast spegelvänt borde funka fint för tomten? Infarten kan man fortfarande ha mot väst men huvudentrén tycker jag personligen ska vara riktad mot gatan.. Känns mer rätt på nåt sätt (y)

Borde även gå att få detta i mer klassisk design :thinking:
 
Det här med att ha utgång genom tvättstugan, varför är det så viktigt för alla. Vi hade det på förra huset och jag tyckte mest det va jobbigt med smutsiga golv i tvättstugan då ingången användes som groventre. Enda fördelen med ingången var ju att den låg i anslutning till garaget när man skulle ha något där. Detta borde man ju kunna lösa smartare när man planerar ett helt nytt hus!?

När vi nu bygger nytt har vi skippat utgång i tvättstugan (den ligger dock i anslutning till entrén). Jag tänker att det är smartare att ha smutsiga stövlar i garaget och byta om där istället för att dra in skiten i huset. Sen skadar det ju inte med en liten farstukvist också för att kunna ta av barnen det värsta utomhus.

Skulle dock inte säga nej till en riktig groventre, men det känns som de kvadratmetrarna hellre kan användas till andra saker.
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
Gammelnörden
BirgitS BirgitS skrev:
Nackdelen där är att tvättstugan hamnar långt från infarten. Går det att få entrén på gästrummets plats, groventrén där entrén är och gästrummet där groventrén är?
Jag tänkte så här om placeringen av hus och garage och då är groventrén på rätt plats tycker jag. Sedan måste jag nog erkänna mig tillhöra den gruppen som huvudsakligen använder huvudentrén till vardags även med barnen.
Karta över en tomt med markerade områden för hus och garage, inklusive en infart och gång- och cykelväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
[bild]

[länk]

Detta fast spegelvänt borde funka fint för tomten? Infarten kan man fortfarande ha mot väst men huvudentrén tycker jag personligen ska vara riktad mot gatan.. Känns mer rätt på nåt sätt (y)

Borde även gå att få detta i mer klassisk design :thinking:
Lösvirkeshus så det borde vara enkelt att justera. Tycker även denna bör ha en u-trappa. Blir snyggare och man slipper slask och grus från entren i trappan
 
Slänger in ett till förslag som jag tror funkat fint på ovanvåningen!

Enda förändringarna jag gjort hade möjligen varit att byta plats på allrummet och Master, då hade det funnits plats för både on suite och en större KLK. Dessutom hade allrummet fått utsikt
Vit tvåvåningshus med carport och en bil, entré med uteplats och planteringar, i soligt villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av Villa Anneberg med en boyta på 177,8 kvadratmeter inklusive entré, kök/vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av husets ovanvåning med sovrum, allrum, bad och klädkammare, samt förslag på möblering och tomtplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.vargardahus.se/hus/villa-anneberg/


Något sånt här tänker jag mig
Ritning av övervåning i Villa Anneberg med förslag på omplacerade rum och möjlig uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tomtplacering?
Entré mot infarten, carporten mot norr, uteplats mot öster
Kartbild över tomt med markerad infart, byggnader och kompassriktning för planering av husplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(y):ok: Om jag får säga det själv :crysmile:
 
Redigerat:
Viktigt att tänka på om ni väljer 2-plans eller 1,5-plans trots att ni egentligen inte trivs med det nu är ju att få till funktioner uppe som ni vill använda dagligen eller iallafall ofta, annars hamnar ni ju i samma situation igen.

För vår del är det TV-rum/gameroom, samt att vår whiskeysamling finns uppe, och master bedroom.
Vi har ett vardagsrum nere, men det används som matsal och musikrum. Det innebär att det faktiskt är där vi är på kvällarna.

Det enda jag saknar är en rejäl balkong, men det är ändå för mycket skog för att man ska se Vänern, trots att det bara är 134 meter dit.
 
J Jarlsgård skrev:
Slänger in ett till förslag som jag tror funkat fint på ovanvåningen!

Enda förändringarna jag gjort hade möjligen varit att byta plats på allrummet och Master, då hade det funnits plats för både on suite och en större KLK. Dessutom hade allrummet fått utsikt
[bild]
[bild]
[bild]
[länk]

Något sånt här tänker jag mig
[bild]


Tomtplacering?
Entré mot infarten, carporten mot norr, uteplats mot öster
[bild]

(y):ok: Om jag får säga det själv :crysmile:
Tittade på ditt förslag och fastnade framför allt för entren, vi gillade den lösningen. Vi har också kommit fram till att vi vill ha entre på långsidan av huset, inte gaveln. Är ju svårt att få en känsla för en tomt bara från en tomtkarta, men väl på plats på tomten så kan man ta in fler intryck och få en bättre känsla av allt. Vi har hittat en hustyp som vi verkligen gillar, planlösning finns det säkert åsikter kring, inte mig emot, tar gärna mot tips som vanligt. MEN, det här huset är enormt, 254m2 och byggarea på 182! m2. Det borde ju gå att helt enkelt krympa huset, tex dra in vägglivet runt om med 0,5m - 1m för att få ner huset till en mer rimlig m2 för en familj på 4 st.

Iom att vi vill ha entre på långsida så medför det ju att husets baksida kommer att stå i sydost läge. Jag tänker då att man kan använda huset framsida med en entre som bjuder in till en kaffe i kvällssolen! :)

Kvällsbild av en stor tvåvåningsvilla med ljus fasad och en inbjudande entré på långsidan, omgiven av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
framsida som bör få kvällssol
Hus i skymningen med belysning och entré på långsidan, uteplats i kvällssol och sydostläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida i sydostläge
Tomtkarta med solens gång markerad i juli, visar soluppgång, solnedgång och väderstreck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solens gång en dag i juli.
Planlösning av ett stort hus med entré på långsidan, vardagsrum, kontor, matplats och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man har valt att inte ha några fönster på väggen där köket är placerat, verkar konstigt tycker jag.
Ritning av en våningsplanslösning för ett hus med tre sovrum, allrum och stor entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gigantiskt master bed room, 25 m2. Känns överdrivet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Viktigt att tänka på om ni väljer 2-plans eller 1,5-plans trots att ni egentligen inte trivs med det nu är ju att få till funktioner uppe som ni vill använda dagligen eller iallafall ofta, annars hamnar ni ju i samma situation igen.

För vår del är det TV-rum/gameroom, samt att vår whiskeysamling finns uppe, och master bedroom.
Vi har ett vardagsrum nere, men det används som matsal och musikrum. Det innebär att det faktiskt är där vi är på kvällarna.

Det enda jag saknar är en rejäl balkong, men det är ändå för mycket skog för att man ska se Vänern, trots att det bara är 134 meter dit.
Helt klart saker att tänka på självklart! Det är inför en nybyggnation man har chansen att göra husets planlösning till det man vill och saknar i nuvarande hus. Va ju därför jag skapade tråden, får att få inputs från personer med mer erfarenhet! nästan 2000 har läst i tråden, vilket innebär 1998 fler personer än bara jag och frun, som kan tycka och tänka! :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tyckte det huset var fint exteriört men att planlösningen vara katastrof!

https://www.myresjohus.se/vara-hus/froson/

Där har du ett där entrén förvisso är på kortsidan, men planlösningen är istället väldigt trevlig med gott om förvaring!
 
J Jarlsgård skrev:
Tyckte det huset var fint exteriört men att planlösningen vara katastrof!

[länk]

Där har du ett där entrén förvisso är på kortsidan, men planlösningen är istället väldigt trevlig med gott om förvaring!
Vad är det enligt dig som gör planlösningen dålig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.