Hej.
Efter fönsterbytet ser det ut enligt bild. MDF skiva samt trä. Jag skulle vilja behålla detta utseende. Har inte hittat något om hur man kan behandla mdf om man inte vill måla den. Vet inte om det ens går men tar gärna emot förslag.
Tack på förhand.
 
  • Inomhusutsikt med nyligen installerat fönster omgivet av obehandlat trä och MDF-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Klarlack borde väl funka fint?
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Det är väl klart att du skall måla!
Eller tycker du att MDF har speciellt vacker färg?
Penselmåla och rolla med blank vi akrylfärg, samma som fönstrets.
Det borde gjorts innan smygbrädorna sattes upp.
Och det finns även färdigmålade skivor att köpa i bredder som passar fönstersmygar.
 
Mikael_L
Jag tror verkligen på att måla!
MDF mörknar med tiden, så det kommer se trist murrigt ut till sist, samt olika mörkt i olika delar av fönstret.
 
Fadai
Klart du inte ska måla när du vill ha nuv. utseende! Som Åsa Lund skrev: Klarlack. Se bara till att vara noggrann och stryk gärna 2-3 ggr.
 
A
Fadai Fadai skrev:
Klart du inte ska måla när du vill ha nuv. utseende! Som Åsa Lund skrev: Klarlack. Se bara till att vara noggrann och stryk gärna 2-3 ggr.
Klarlack på mdf tror jag inte på. Linoljefärg enl konstens alla regler blir bättre. Blir bra och är enkelt. Måla super-super-super-tunnt och minst tre gånger. Spärra med kvistlack först.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Mikael_L
Fadai Fadai skrev:
Klart du inte ska måla när du vill ha nuv. utseende! Som Åsa Lund skrev: Klarlack. Se bara till att vara noggrann och stryk gärna 2-3 ggr.
Iofs kan man väl lacka om man vill, det är ju bara att måla på senare när det mörknat eller att man lessnat på MDF.
 
  • Gilla
sralismazgalis och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl klart att du skall måla!
Eller tycker du att MDF har speciellt vacker färg?
Penselmåla och rolla med blank vi akrylfärg, samma som fönstrets.
Det borde gjorts innan smygbrädorna sattes upp.
Och det finns även färdigmålade skivor att köpa i bredder som passar fönstersmygar.
Ja. Det är just det jag tycker. Tillsammans med den ljusa träfärgen på fodret blev det jättefint. Vita fönster finns ju överallt. Det går ju alltid att måla längre fram i tiden. Det var jag som bestämde att de skulle sätta upp omåladt för jag ville måla själv.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl klart att du skall måla!
Eller tycker du att MDF har speciellt vacker färg?
Penselmåla och rolla med blank vi akrylfärg, samma som fönstrets.
Det borde gjorts innan smygbrädorna sattes upp.
Och det finns även färdigmålade skivor att köpa i bredder som passar fönstersmygar.
 
e97aer skrev:
Klarlack på mdf tror jag inte på. Linoljefärg enl konstens alla regler blir bättre. Blir bra och är enkelt. Måla super-super-super-tunnt och minst tre gånger. Spärra med kvistlack först.
Men finns det genomskinlig linoljefärg eller skall jag bara ta linolja? Kan man i framtiden måla om någonting som man har målat med linolja?
 
Mikael_L
Har du strukit med linolja så är det linoljefärg som gäller i framtiden.

Nåja, det gäller absolut träfasader, då kommer solen när den ligger på få den linolja som trängt in i träet att "koka ut" och det blir linoljeblåsor i annan färg är linoljefärg.
Hur stor risken för detta är inomhus kan jag inte svara på.
I övrigt vet jag inte ifall linolja gör det omöjligt med annan färg sen, man kan ju t.ex. ha oljegrund eller alkydoljefärg och sen akrylatfärg. Men däremot inte akrylat och senare alkydoljefärg.

Men linoljan har ev lite andra egenskaper...

Stryker du MDF med linolja blir den omedelbart bra mycket mörkare, men prova gärna lite på en liten spillbit.

MDF'n kommer oavsett vad du behandlar den med mörkna med tiden, möjligen någon olja med vitt pigment kan balansera upp lite...
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Linolja kan du måla över med vad som helst sen, det gäller inte andra färger.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl klart att du skall måla!
Eller tycker du att MDF har speciellt vacker färg?
Penselmåla och rolla med blank vi akrylfärg, samma som fönstrets.
Det borde gjorts innan smygbrädorna sattes upp.
Och det finns även färdigmålade skivor att köpa i bredder som passar fönstersmygar.
Ts frågade om att bevara mdf i orginal och du ger tips om att köpa målad mdf eller måla vit???
 
T twoody skrev:
Ts frågade om att bevara mdf i orginal och du ger tips om att köpa målad mdf eller måla vit???
Ja och?
Ingen är väl för gammal för att tänka om?
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja och?
Ingen är väl för gammal för att tänka om?
Jo det verkar så
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.