Vi har ännu inte fått tillträde till vårt souterränghus byggt 1970.

Nu har vi fått svar efter vår korttidsmätning gällande radon.

Vi körde 5 dosor, tre på markplan och två i souterrängvåningen.

På markplan låg mätvärdena mellan 80-100. I souterrängplan visade en dosa på 150 och den andra på 320.

Vi tänker fullfölja köpet om säljaren kan justera ner priset för att åtgärd detta och OM vi kan fastställa att det inte är betongen som är orsak. Enligt uppgift från säljaren ska det vara Siporex vilka vad jag förstår inte tillverkade lättbetong som var radonhaltigt.

Vår plan är nu att köra fler dosor för korttidsmätning i sutterängplan för att se om vi får höga utslag i fler rum.

Sedan överväger vi att sätts in Nivellgolv vilket skulle fungera också som radonsanering.

Vad har ni för tankar kring detta. Det känns inte lika kul att köpa detta hus längre, även om det inte verkar vara något större problem.
 
Hej!
Vi är i liknande situation, lite förhöjda värden enligt korttidsmätning. Vi har dock redan köpt huset samt bott in oss sedan i mars i år.
1/10 startade vi en långtidsmätning med 4 st dosor, två på vardera plan. Detta för att få mer exakta värden att gå på för att senare kunna åtgärda detta. Mätningen pågår fram till 1/12 och vid för högt uppmätta värden så genomför företaget en ingående "besiktning" för att ta fram underlag som skall hjälpa oss att senare kunna söka radonsaneringsbidrag. Detta är tanken.
Min plan har också varit att kanske få söka bidrag för nivellgolv eller liknande för att delvis få bukt med de fuktrelaterade problemen vi har, men även delvis avhjälpa radonproblemet.
Min sambo är störtnojjig över dessa smått förhöjda radonvärden, men det känns som att det går att åtgärda. Detta visste vi även innan köpet av huset och förutom detta är vi väldigt nöjda med husköpet. Vi ångrar verkligen inte att vi köpt det.
 
Korttidsmätningar har rätt stor osäkerhet, så ni bör nog göra långtidsmätningar för att veta säkert. Om det är radon från byggmaterial så avtar halterna över tid, men om det är markradon är det konstant. Så åtgärderna för att begränsa är av olika typ.
 
M Matkap skrev:
Hej!
Vi är i liknande situation, lite förhöjda värden enligt korttidsmätning. Vi har dock redan köpt huset samt bott in oss sedan i mars i år.
1/10 startade vi en långtidsmätning med 4 st dosor, två på vardera plan. Detta för att få mer exakta värden att gå på för att senare kunna åtgärda detta. Mätningen pågår fram till 1/12 och vid för högt uppmätta värden så genomför företaget en ingående "besiktning" för att ta fram underlag som skall hjälpa oss att senare kunna söka radonsaneringsbidrag. Detta är tanken.
Min plan har också varit att kanske få söka bidrag för nivellgolv eller liknande för att delvis få bukt med de fuktrelaterade problemen vi har, men även delvis avhjälpa radonproblemet.
Min sambo är störtnojjig över dessa smått förhöjda radonvärden, men det känns som att det går att åtgärda. Detta visste vi även innan köpet av huset och förutom detta är vi väldigt nöjda med husköpet. Vi ångrar verkligen inte att vi köpt det.
Hur höga värden hade ni vid korttidstest?

Jag har från kommunen fått ut siffror från många grannar på samma gata och de hade väldigt låga värden. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
 
Finns väl ingen som helst anledning att göra något över huvud taget åt detta om inte nivåerna är betydligt högre än de siffror du nu har från korttidsmätningarna.

Riskerna med radon är ofantligt överskattade bland folk i allmänhet. Möjligen undantaget storrökare som röker inomhus.
 
T trasker skrev:
Hur höga värden hade ni vid korttidstest?

Jag har från kommunen fått ut siffror från många grannar på samma gata och de hade väldigt låga värden. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
360 +- 60 suterrängplan
250 +-40 på övervåningen
 
Om jag var i dina skor så hade det inte oroat mig. Radon finns överallt och går att ventilera bort. Stäng dörren och håll fönster öppna tills det går att ordna en snyggare lösning.
 
Då vi ville se om det är ett problem som härrör till ett rum eller om det är fler så beställde vi fler kortidsdosor.

Dom fick ligga i 11 dygn och i veckan fick vi svaren.

2 av dosorna var under 50, tydligen anges låga värden så i korttidsmätningar.

1 av dem visade 140 +-40 och 1 annan 120 +-40.

Så det borde med andra ord inte vara ett stort problem givet att långtidsmätning ger liknande resultat.
 
Med så låga nivåer kan det räcka med att sätta in fler tilluftsventiler beroende på hur det ser ut idag. Är det markradon så ska man vara försiktig med mekanisk frånluft eftersom man då höjer undertrycket i huset och mer radon kan sugas in.
 
Fulkemisten
Ja, det där är ganska låga värden hos er båda och otillförlitliga, gör och invänta resultat från långtidsmätning, gärna över tre månader eller längre för ännu mindre felmarginal. Högst troligt är halterna orsakade av naturligt markradon, blåbetonghus brukar oftast ha betydligt högre värden. Kom ihåg att radon finns överallt och typ ingen har 0-värden. Gränsvärdet ligger på 200 Bq/m3 men bara för tio år sedan så låg det på 400 Bq/m3. Ligger man under gränsvärdet behöver man inte göra något åt halten alls. Bra är dock att hålla koll, värdena kan förändras så ligger man åt det högre hållet kanske en ny mätning kan göras om ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.