Hej!
Det här glaspartiet finns mellan hallen och vardagsrummet i min lägenhet. Kan det vara en arkitekturdetalj som är bevarad i original sedan byggåret 1955? Har det något speciellt namn på byggnadsvårdsspråk? Vintage glasparti med träram mellan hall och vardagsrum, möjlig originaldetalj från 1955.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Den typen av konstruktioner var vanliga vid den tidpunkten, t.ex. gjorde det mörka hallar och korridorer ljusare och gav ett luftigare intryck men ändå förhindrade ljud från att spridas. Däremot känner jag inte igen just ditt utseende från andra lägenheter och hus från 50- och 60-talet. Du kan kontakta styrelsen och fråga hur det såg ut från början.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den typen av konstruktioner var vanliga vid den tidpunkten, t.ex. gjorde det mörka hallar och korridorer ljusare och gav ett luftigare intryck men ändå förhindrade ljud från att spridas. Däremot känner jag inte igen just ditt utseende från andra lägenheter och hus från 50- och 60-talet. Du kan kontakta styrelsen och fråga hur det såg ut från början.
Tack snälla för ditt informativa inlägg!
 
Varför är det en massa frukt på bilden?
 
  • Gilla
Villa1949 och 2 till
  • Laddar…
:surprised: Otroligt, vad man kan hitta på för att "locka" köpare.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jag tycker att glaspartiet får det att se ut som en förskola, eller kanske ett vårdhem. Man undrar nästan om barnen ska komma in och ha fruktstund.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Himla snyggt! Var rädd om glaspartiet! Så typiskt för 50-talslägenheter och så praktiskt! Har själv bott i lägenheter som haft glasparti mellan kök och farstu. Fördelen är att det blir ljust i farstun samtidigt som man kan stänga mellan lägenhetens olika funktioner.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Himla snyggt! Var rädd om glaspartiet! Så typiskt för 50-talslägenheter och så praktiskt! Har själv bott i lägenheter som haft glasparti mellan kök och farstu. Fördelen är att det blir ljust i farstun samtidigt som man kan stänga mellan lägenhetens olika funktioner.
Tack, så roligt att du också uppskattar planlösning med glasparti mellan hall och intilliggande rum. Jag har just sålt lägenheten och de nya ägarna blev förtjusta i den luftiga och ljusa känslan. De kommer bevara glaspartiet som väl är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.