Det är inte så kontroversiellt att de farligaste materialen är förbjudna sedan länge så det är inte ett bekymmer. Dessutom är det inte cellplast som ytskikt
 
  • Gilla
Kenton
  • Laddar…
A
Nä, precis. Med aktiv ventilation minskas riskerna ytterligare. Dessutom har man rätt mycket plast och kem i ett trähus också. Fuktspärr, glasfiber (formaldehyd), målarfärg, laminat, soffor (brandhämmande medel), osv..
 
  • Gilla
Kenton
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är inte så kontroversiellt att de farligaste materialen är förbjudna sedan länge så det är inte ett bekymmer. Dessutom är det inte cellplast som ytskikt
Må så vara. Men vad händer när huset blir uppvärmt? Hur blir det med ventilationen i huset etc? Att det inte är plast på innerväggarna har inte så stor betydelse tror jag om du är omringad av det iallafall. Men å andra sidan är jag ingen forskare så jag spekulerar bara.
 
Erik_Hansson skrev:
Nä, precis. Med aktiv ventilation minskas riskerna ytterligare. Dessutom har man rätt mycket plast och kem i ett trähus också. Fuktspärr, glasfiber (formaldehyd), målarfärg, laminat, soffor (brandhämmande medel), osv..
Ja, tyvärr. Men det bör vi väl ändra på?
 
Den stora vinningen med cellplast i väggarna jämfört med mineralull i ett trähus är naturligtvis inte den eventuella lilla skillnaden i U-värde mellan mineralull och cellplast. Den stora vinningen är att man helt blir av med alla köldbryggor eftersom väggen är solid i cellplast och det inte finns reglar som "leder" ut värmen.

Jag skulle ha oerhört svårt att bygga ett sådant hus, men kul att någon vågar prova!

Hur fäster man fönster, dörrar och liknande när det inte finns trä? Är de skummade mot cellplasten bara?

Finns det inget bärande ens i golv eller tak förutom cellplast? Hur kan det i så fall hålla? Vad är det för typ av cellplast? XPS eller EPS och vilken kvalitet?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Men när de sitter inkapslade i andra material borde det väl inte vara någon fara, eller? Vi har cellplastisolering i väggarna på våra takkupor.
 
  • Gilla
Kenton och 2 till
  • Laddar…
SIP-panelen är en sandwichkonstruktion. Cellplasten tillsammans med skivorna på sidorna ska vara starkt nog tillsammans.
Emissioner från cellplasten skulle jag inte vara så orolig för. Magnaboarden stoppar nog mycket och en bra ventilation ventilerar ut det mesta av det som kommer in.
Jag är mer förundrad över att tvättmaskinen låter så mycket i huset.

Tycker huset är snyggt. Gillar fasaden och många av detaljerna t ex formen på trappan.
 
  • Gilla
Kenton och 1 till
  • Laddar…
Skulle vilja lägga en lite kommentar angående cellplast isoleringsvärde. Även om värdet ligger nära 40 precis som för bättre kvalité stenull är det inte riktigt hela sanningen. Det hela är mätt vid en optimal konstruktion utan vind.

I praktiken gynnas cellplast något över stenull eftersom de kan vara svårt att få en teoretisk optimal tätning för stenull, men man kan komma närmare med cellplast.

Dessutom har man situationen där reglar är en del av konstruktionen vilket gör att man tappar ytterligare lite. Speciellt för tunna konstruktioner utan brutna köldbryggor är detta ett problem. Man kan fort komma uppåt 60 mW/mK.

Kan notera att det finns isolering som är bättre än ~40mW/mK, exempelvis Cellplast grå är en förfinad cellplast som ligger bara precis strax över 30. Detta kan vara vid sidan på grunden där köldtrycket är något högre, kostar lite styvt dubbelt så mycket, eller omkring 70% mer per isoleringsvärde så är det som jag rekommenderar annat än precis bara vid ökat köldtryck.

Sedan finns det PIR (exempelvis Kooltherm), som ligger på ungefär 23-24 mW/wK, men kostar nästan 4 gånger så mycket som Cellplast, ungefär 2,4 gånger mer när man tar hänsyn till isoleringsvärdet. Denna isolering fungerar väldigt bra för att isolera vid köldbryggor eller där man av andra skäl måste ha en väldigt tunn isolering.

Om man sedan har extrema behov så finns de vakuum kassetter att få tag på som har ungefär 7mW/Wk i isolering. I stället för 200mm, blir det 36mm. Jag har inte själv jobbat. Och de är tyvärr lite bökiga eftersom de inte går att plats kapa. Man måste köpa dem i färdiga dimensioner. Jag har tyvärr inget pris på dem heller, gissar på att de inte är helt gratis. Men om man någon gång skulle ha ett extremt behov av bra isolering, så kan de vara bra att veta att de finns
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M
V vectrex skrev:
Den stora vinningen med cellplast i väggarna jämfört med mineralull i ett trähus är naturligtvis inte den eventuella lilla skillnaden i U-värde mellan mineralull och cellplast. Den stora vinningen är att man helt blir av med alla köldbryggor eftersom väggen är solid i cellplast och det inte finns reglar som "leder" ut värmen.

Jag skulle ha oerhört svårt att bygga ett sådant hus, men kul att någon vågar prova!

Hur fäster man fönster, dörrar och liknande när det inte finns trä? Är de skummade mot cellplasten bara?

Finns det inget bärande ens i golv eller tak förutom cellplast? Hur kan det i så fall hålla? Vad är det för typ av cellplast? XPS eller EPS och vilken kvalitet?
Inget bärande någonstans förutom sandwich-skivorna. Det är förstärkt med någon stålregel över ett 2,5 m långt fönster vill jag minnas.

Materialet är EPS100 eller EPS150. Tror jag kommer inte riktigt ihåg.

Skivorna klarar 2 ton / m2 i tryck ovanifrån. Så snö på taket ska inte vara något problem heller.

Att fästa dörrar har ju varit lite besvärligt faktiskt, de har monterat en stål-kolijox för att skruva dörrar o fönster i. Fungerar bra för det mesta men om man har en tung dörr så finns det risk för att den släpper något och blir lite hängande.
 
Mikael_L
Jag tycker huset är ganska coolt, och konstruktionen rätt innovativ.

Det är kanske inte exakt det hus jag skulle byggt, men jag drar ju rätt ofta iväg i tankarna över en massa underliga planlösningar och konstruktioner, och det brukar ofta röra sig i banor nära detta hus koncept.

Det var kul att se och få läsa om erfarenheterna. (y)
 
  • Gilla
Kenton och 2 till
  • Laddar…
Supersnygga hus
O kul att folk vågar tänka anurlunda i detta land där det måste byggas traditonellt
Är ni mer nyfikna googla popuphouse
Kan lätt tänka mig sådana hus
 
  • Gilla
Kenton
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men när de sitter inkapslade i andra material borde det väl inte vara någon fara, eller? Vi har cellplastisolering i väggarna på våra takkupor.
Att kapsla in material som avger (giftiga) emissioner hjälper inte alltid. Emissioner kan vara mycket små, tex ftalater. Detta gäller golv men är fingervisande:
"De farligaste mjukgörande ftalaterna slutade användas i plastgolv runt år 2000. Ftalaterna avdunstar långsamt från plastgolvet, och de gör de oavsett golvets ålder. Det är först när golvet är helt sprött som alla ftalater har försvunnit. Tyvärr går det inte att förhindra avdunstningen genom att lägga ett nytt golv ovanpå det gamla, ftalaterna tar sig igenom det nya golvet."
https://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/farliga-amnen-i-golv/

Jag skulle tro att detta tyvärr kan gälla för fler otrrvligheter än ftalater.
 
Min första tanke var: "Kan de hänga upp nåt på väggarna?" Tydligen går det men jag undrar lite hur. Är Magnaboarden spik- och skruvbar och tillräckligt tjock för att inte bli penetrerad för det vill man väl inte att den blir?

I övrigt är det ett käckt projekt även om jag inte blev sugen att prova själv.
 
E
Hur funkar det med elinstallation i denna typ av hus? Går det att fälla in elen i väggarna eller blir det utanpåliggande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.