Hej! Säkert en fråga som dykt upp förut men hittar ej den överväldigande konsensusen jag gärna skulle vilja ha när jag söker...

Skall inreda övervåning på nyproducerat hus, bland annat bygga kattvindar längs långsidorna. Ångspärren sitter ute vid takfoten (isoleringen utanför) så det blir varma kattvindar så att säga. Skall man sätta ventilationsgaller mellan kattvindarna och respektive rum på övervåningen eller gör jag bäst i att stänga igen ytskiktet helt och hållet?
 
Ett tillägg - ångspärren är kanske inte 100 % tät om jag ska vara ärlig men i nuläget gör undertrycket på övervåningen att det är kall luft som strömmar in genom eventuella otätheter, inte varm luft som strömmar utåt. Hade det varit tvärtom hade det kännts mer lockande att bara sluta ytskikten helt och hållet eller tänker jag fel där?
 
Sätt ventilationsgaller ovanför sockeln mellan resp kattvind och rum. Har man katt är det viktigt att skruva eller limma fast gallren ordentligt eftersom katten annars drar bort dem för att komma in i kattvinden:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.