Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Ju mer jag läser i tråden desto mer tycker jag att TS behandlar sina byggplaner lite styvsysterligt. Precis som Askungens styvsystrar, som högg av sig tårna för att få på sig glasskon, så försöker ni tvinga en för era önskemål och behov inte särskilt optimal planlösning, på en tomt som det inte heller funkar med...
Hade det varit jag så hade jag velat ha det ungefär så här, utifrån era önskemål och platsens betingelser (och lite från anebyhuset);)
[bild]
(såg efter att jag laddat upp planlösningen att jag glömt ändra den udda fönsterlösningen i sovrummen. Nu har jag ändrat efter mitt tycke o smak.)
Jag är benägen att hålla med dig faktiskt, lite självinsikt har jag :), jag uppskattar allas tankar och tips på bättre planlösning! Nu är det väl faktiskt så att jag får krypa till korset och medge att en annan planlösning, kanske tom ett hus på 2 plan skulle bli mer optimalt för den här tomten.

Ska vi ta & börja om då?! :rofl: Sitter ni på någon riktigt bra planlösning i ett 2 plans hus? Kanske är det tom så att ni vet en tillverkare som har färdiga fina lösningar? Har såklart kollat runt själv också, och jag får medge att det är enligt mitt tycke, enklare att skapa en riktigt bra planlösning när det finns 2 plan att bygga på!
 
BirgitS
Vad har du för önskemål mer än en barn- och en föräldradel?
Du verkade inte gilla att ha barnsovrum på övre plan men vad sägs om att ha ert sovrum, kontor/gästrum och badrum på över plan, och kanske en liten privat soffhörna?

Är du bunden till att ha entréer och carport i väster eller går det att ha carport längst österut på tomten och entréerna i anslutning till den?
Det senare gör ju att det blir lättare att få till en skyddad uteplats med söder- och västersol.
 
Gammelnörden
Får ni bygga två hela plan på tomten och tror du att man i så fall skulle få glimt eller utsikt över fjärden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för önskemål mer än en barn- och en föräldradel?
Du verkade inte gilla att ha barnsovrum på övre plan men vad sägs om att ha ert sovrum, kontor/gästrum och badrum på över plan, och kanske en liten privat soffhörna?

Är du bunden till att ha entréer och carport i väster eller går det att ha carport längst österut på tomten och entréerna i anslutning till den?
Det senare gör ju att det blir lättare att få till en skyddad uteplats med söder- och västersol.
Jag får be att återkomma ang dina frågor, måste ta en riktig funderare på vad det egentligen det är vi vill med planlösningen!
Däremot så tror jag att kommunen inte kommer att gå med på att göra infarten österut, iom att den väg som nu finns där ska göras om till gång/cykelväg. Enda möjliga infart till huset blir västerut.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Får ni bygga två hela plan på tomten och tror du att man i så fall skulle få glimt eller utsikt över fjärden?
Ja, man får bygga 2 hela plan, området är utanför detaljplanerat område! Jag tror att man kommer få viss havsutsikt, lite beroende på vilken typ av hus som byggs nedanför.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om ni gillar modernt har jag har hittat ett sååå roligt hus/planlösning! :love:
[länk]
Oj! Minst sagt annorlunda! Modernt och säkert jättehäftigt till rätt familj! :) Vi är mer inne på mer tradionellt, gillar verkligen det valmade taket! https://fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/falken/

Vad tycker ni om planlösningen på Falken? Entre väster ut.
 
BirgitS
Tyvärr är ju även den planlösningen anpassad för en entré i norr eller öster för att uteplatsen ska hamna i ett "bra" väderstreck.
 
Gammelnörden
O Ovanskogs skrev:
Jag är benägen att hålla med dig faktiskt, lite självinsikt har jag :), jag uppskattar allas tankar och tips på bättre planlösning! Nu är det väl faktiskt så att jag får krypa till korset och medge att en annan planlösning, kanske tom ett hus på 2 plan skulle bli mer optimalt för den här tomten.

Ska vi ta & börja om då?! :rofl: Sitter ni på någon riktigt bra planlösning i ett 2 plans hus? Kanske är det tom så att ni vet en tillverkare som har färdiga fina lösningar? Har såklart kollat runt själv också, och jag får medge att det är enligt mitt tycke, enklare att skapa en riktigt bra planlösning när det finns 2 plan att bygga på!
Jag tycker inte att ni ska kompromissa bort önskemålet om att bo på ett plan eftersom ni har erfarenhet av 1,5 och vill flytta från det för att det inte passar er.
Chansar med en planlösning från https://www.vargardahus.se/hus/villa-sandvik/
Man skulle kanske kunna offra det fjärde sovrummet mitt emot föräldrasovrummet och göra spa-badrum och garderob av det befintliga badrummet och ta bort den skrymmande garderoben i sovrummet?
Planlösning av en enplansvilla med markerat förslag om omvandling av sovrum till spa-badrum och garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annars har ni ju villa ljunghusen ifrån trivselhus som kunnat funka fint på tomten!
Planritning av Villa Ljunghusen med rumsuppdelning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker inte att ni ska kompromissa bort önskemålet om att bo på ett plan eftersom ni har erfarenhet av 1,5 och vill flytta från det för att det inte passar er.
Chansar med en planlösning från [länk]
Man skulle kanske kunna offra det fjärde sovrummet mitt emot föräldrasovrummet och göra spa-badrum och garderob av det befintliga badrummet och ta bort den skrymmande garderoben i sovrummet?
[bild]
Vi ska bygga det huset men har valt att förlänga sovrumhalvan av huset (flyttar kortsidan i stora sovrummet). Då får vi en större uteplats under tak samt att vi får till ett vettigt tv-rum. Det vi gillade med huset är att man i princip inte har några korridorer samt en stor flexibel sällskapsyta.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Hej alla och tack igen för att ni lägger ner tid för vår skull! Många bra tips med olika planlösningar!

Nu efter några dagar har gått så har en geologisk teknisk undersökning landat på bordet.I undersökningen konstaterades att marken är sättningsbenägen pga finsediment som finns i marken. Detta gör att markarbetet innan man kan gjuta plattan blir lite mer omfattande än om markförhållandet va optimalt från början. Det som rekommenderas i rapporten är att man förbelastar marken där plattan ska anläggas + 1 meter utanför väggliv, med sand, morän eller bergskross. Tyngden från massorna ska då trycka ur vattnet som finns i finsedimentet. Detta är enkelt och kort förklarat, men det är förutsättningarna.

Med tanke på tomtens placering, tomtens markförhållanden och andra förutsättningar såsom solförhållanden osv som tidigare varit uppe för diskussion i tråden så känns det mest vettigt att bygga ett hus med 2 plan. Plattan kostnad inkl markerbeten och inköp av fyllning blir då ca 50% billigare än att bygga en enplans villa på 200m2.

En typ av hus som skulle passa tomten, där vi får möjliga uteplatser i Sydöst och Sydvästläge är
https://www.trivselhus.se/husmodeller/villa-norrtalje/#filter=.type_tvaplan&sortBy=

Planlösningen går enligt våra önskemål att fila på.

Ett annat hus från samma tillverkare, som dessutom tilltalar frun i hemmet, och där man får samma förutsättningar för uteplatser i alla ovan nämna väderstreck är:
https://www.trivselhus.se/husmodeller/villa-mortnas/#filter=.type_tvaplan&sortBy=

Vidare så har vi planer att ta kontakt med en arkitekt för att bolla ideer med, även då detta säkert kommer bli kostsamt...
 
Nu måste jag fråga, vet inte om jag är helt blind och det finns svarat någonstans tidigare men den tar jag isåfall!

Varför ska infarten vara ifrån väst/nordväst?
 
Gammelnörden
Jag hejar på frugan och villa Mörtnäs! Jag gjorde några små, små ändringar för att ni beskrev att ni ville ha ett eget badrum och jag tyckte att lite mer förvaring är aldrig fel vid entrén.;)
Ritning av en villa med ändringar för eget badrum och extra förvaring vid entrén, inkluderar möblemang och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av villa Mörtnäs med ändrad planlösning, extra badrum och förvaring vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.