A
Jag är ett trött på ”moderna” färger.

Svårt när det redan är målat! :(

Jag tänker nog att det är bäst att köra med linoljefärg. Det är dyrt, tar enormt lång tid att torka (ibland aldrig om du kör för tjockt, på riktigt, det torkar aldrig). Men det är väldigt trevligt att jobba med. Lite färg täcker enorma ytor.

Sedan finns det väl en debatt kring hur blandningen av terpentin/färg skall gå till.

I ditt fall hade jag nog bytt ut räcket om det som någon skrev är ”fel” med underliggaren. Livet är kort. Kanske blir snyggt med ett annat slags räcke som inte kräver underhåll? Men, visst, kostar pengar. :-/
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Menar du att om jag istället för alkrylatfärg hade målat mitt trähus med oljefärg behöver jag bara tvätta fasaden dåoch då under en period av 25-50år??
Varför gör inte alla det?
I så fall har jag inte gjort rätt val, då 12-18 år är aktuellt intervall med akrylatfärgen beroende på vilket sida/riktning det är. Och jag vill gärna måla om innan det skapar merarbete.
 
Att måla med tex linoljefärger korrekt skyddar ett hus överlägset jämfört med inplastning.
Men det kräver tunt och hårt målande i minst tre lager, långa torktider och ofta mkt terpentin för att få rimliga arbetsförhållande. Det krävs alltså ett helt annat arbete och kunnande än att slabba på akeylatfärg i några dagar.
Problematiken ligger främst i att det blir oerhört dyrt med arbetskraften idag, hantverket är näst intill förlorat och för yrkesverksamma är terpentinet (för att bla få rimliga torktider) skadligt.
Men att det ger ett överlägset skydd kan 200 år gamla paneler som kanske har målats 4-5 ggr vittna om.
 
  • Gilla
  • Älska
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Har du dessutom lite härliga blypigment och annat i behöver du aldrig tvätta.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har fått rejäl flagning också vid målning av räcke med linoljefärg (Ottosson). Ett annat räcke har klarat sig över ett årtionde med aldkydfärg och senare med Alcro Bestå (akrylderivat) på oljegrund. Så det handlar nog mer om fukten i virket och hur det kan ta sig in i träet än på färgen.

Har ett målat räckte stått och sugit fukt under en lång tid så är det långa torktider vårtid efter skrapning som krävs om det ska bli torrt.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Plast/akrylat dras av ett dåligt rykte pga. att träet ruttnade under färgen, detta är anledningen till att det är så viktigt att grunda med en olja i botten. Håller helt med att många som målat med plast/akrylat fått mögel och alger på fasaden.

Detta beror inte på färgen utan tillsatserna som förbjudits/dragits in, gäller även oljefärger, båtfärg m.m.
Ja färgtillverkarna experimenterar lite på kostnaden av de som målar sina hus.

Ser vi till äldre hus och påstår att gamla klassiska färger olja/falu m.m. var bättre förr är inte hela sanningen även träet var bättre för, min stuga har lockläkt med 1" spontade brädor av kärnvirke.

Ger mig i tråden, hoppas ni gör rätt val när ni väljer färg till er nästa målning.
 
  • Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
Har också målat totalt misslyckat med linoljefärg, tror jag i det fallet spädde alldeles för dåligt med terpentin. Men också målats ett hus som efter 15 ser nymålat ut.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
A
Om träet har för mycket fukt i sig så spelar det ju absolut ingen roll vad du gör! Är det inomhus kan du ju skrapa och låta det torka och sedan måla. Men hur lång tid tar inte det!? Men det funkar ju inte utomhus där det alltid är fukt i luften som träet suger åt sig som en svamp!

Måste ju vara väldigt svårt att avgöra när det är ”tillräckligt” torrt också för lyckat resultat.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Plast/akrylat dras av ett dåligt rykte pga. att träet ruttnade under färgen, detta är anledningen till att det är så viktigt att grunda med en olja i botten. Håller helt med att många som målat med plast/akrylat fått mögel och alger på fasaden.

Detta beror inte på färgen utan tillsatserna som förbjudits/dragits in, gäller även oljefärger, båtfärg m.m.
Ja färgtillverkarna experimenterar lite på kostnaden av de som målar sina hus.

Ser vi till äldre hus och påstår att gamla klassiska färger olja/falu m.m. var bättre förr är inte hela sanningen även träet var bättre för, min stuga har lockläkt med 1" spontade brädor av kärnvirke.

Ger mig i tråden, hoppas ni gör rätt val när ni väljer färg till er nästa målning.
Ja. Träets kvalitet var bättre förr! Jämför gamla torpar-fönster eller sekelskiftesfönster på Östermalm som bara håller och håller och håller. Nu bekläs snabbvuxen furu med aluminium och det ruttnar ändå under för att fukten kommer åt. Tätt trä suger ej!
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Så mao kan korrekt utförd akrylatfärgsmålning fortfarande vara bäst på det sättet att det ger den lägsta årskostnaden?
Varken målarens tid eller min fritid är ju gratis.
 
martin43 martin43 skrev:
Så mao kan korrekt utförd akrylatfärgsmålning fortfarande vara bäst på det sättet att det ger den lägsta årskostnaden?
Varken målarens tid eller min fritid är ju gratis.
Nja, alkydoljefärg borde väl vara det mest ekonomiska, då får du lite av båda världar men slipper inplastning.
Ekonomiskt handlar ju också om hur länge din panel etc håller.
Ett bra exempel är att den förra ägaren till ett hus jag köpte slabbade på plastfärg på portarna inför visningen, mkt välbyggda sådana, efter ett par år har de nu ruttnat upp. Kommer kosta oss minst 50k med nya portar + allt målningsarbete mm sen. Ekonomiskt, knappast.
Men har du modernt hus med luftspalt under panelen är du en av dem som kan plastain.
 
G guggen skrev:
Nja, alkydoljefärg borde väl vara det mest ekonomiska, då får du lite av båda världar men slipper inplastning.
Ekonomiskt handlar ju också om hur länge din panel etc håller.
Ett bra exempel är att den förra ägaren till ett hus jag köpte slabbade på plastfärg på portarna inför visningen, mkt välbyggda sådana, efter ett par år har de nu ruttnat upp. Kommer kosta oss minst 50k med nya portar + allt målningsarbete mm sen. Ekonomiskt, knappast.
Men har du modernt hus med luftspalt under panelen är du en av dem som kan plastain.
Just det. Mitt hus är ju byggt med luftspalt bakom panelen så jag vill ju egentligen "plasta in så mycket det bara går" eller varför inte täcka hela ytterskalrt med epoxi. ;)
Dvs skydda så mkt från yttre påverkan som möjligt för att panelen ska hålla så länge som möjligt. Dessutom kan jag ju tvätta smått hårdhänt om det sitter ett kraftigt ytskikt ytterst.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Precis vad folk gör.
 
D Daniel 109 skrev:
Du målade väl inte baksidan på dem. Då funkar täta färger. På staket som målas runt om funkar det inte.

Linoljefärg ska inte torka, det tirkar altså inte snabbare av att man tillsätter petroliumprodukter. De är möjligen där för att underlätta målningen. De funkar antagligen lika bra som terpentin. Det finns andra tillsatser som påskyndar oxideringen
Nej målade bara på en sida;).Vi kör en chansning på huset nu skrapar/slipar bort så mycket som släpper av befintlig färg och målar med linoljefärg. Vi fick inga klara besked av förra ägaren vad det var för färg typ mer än "oljefärg". Djorde test med rödsprit men är ändå osäker på vad det är för färg.
 
Ska du verkligen börja måla nu? Ganska fuktigt ute...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.