Nu börjar det bli parkettgolvens tur i vår 40-talare. Vi har dels en modernare lamellparkett, dels ett riktigt stavparkett i original från 40-talet i vardagsrummet, som ska få sig en slipning och gemensam behandling för att bli åtminstone lite mer enhetliga.

byggnadsvårdsanda söker jag nu lite guidning av kunniga avseende behandling av golven. Vad jag har läst mig till är det troligast att parkettgolv vid den här tiden behandlades med bonvax, men hittar inte allt för mycket om detta. Jag gissar att det inte är aktuellt att göra detta idag, men jag är väldigt nyfiken på hur golven såg ut med denna behandling. Var de högblanka? Halvmatta? Hade behandlingen någon effekt på träets färg? Kan man få liknande resultat med moderna golvbehandlingar (vi lutar mot hårdvaxolja)?

Vad skulle ni göra med parkettgolven i en 40-talare?
 
När jag tänker gammal parkett så är det tjocka lager och högblankt gärna åt det mörkbruna hållet
 
  • Gilla
FunkishJonny och 2 till
  • Laddar…
Bonvaxat blir ganska blankt, men jag skulle inte kalla det högblankt. Färgen påverkas inte annat än att lystern blir djupare, precis som med vilken behandling som helst. Däremot är ju gamla ekgolv alltid mörkare och gulrödare än nya eftersom trät i sig ändrar färg med åldern.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
BirgitS
Enligt Svensk uppslagsbok från 1938 så ger bonvax en blank yta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonvax
Där står det också vad ingredienserna kan vara och alternativa behandlingar.

Överlag kan man nog säga att man under 40-talet, och årtionden runt det, ansåg att blanka ytor var vackrare och finare än matta ytor. Det visade att man hade lagt tid på att få det rent och snyggt (en smutsig yta är matt).
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Jag är uppvuxen i ett 30-talshus med bonade parkettgolv. Om jag inte missminner mig rengjordes parketten med dilutin (?) och så bonades det regelbundet med en maskin som hade tre trissor. Det luktade gott! Golven fick djup vacker färg. Jag vet inte vilket träslag men snyggt var det.

På 70-talet slipades parkettgolven och lackades. Turligt nog slipades inte golven i salongerna så där doftade det härligt ända tills huset såldes i slutet av 90-talet. Jag kämpade själv med just detta inför försäljningen då det inte gick att få tag på någon som kunde/ville(?) inför föräldrarnas flytt till "hemmet".
 
  • Älska
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Tack för många bra tankar och svar! (som vanligt här).

BirgitS BirgitS skrev:
Överlag kan man nog säga att man under 40-talet, och årtionden runt det, ansåg att blanka ytor var vackrare och finare än matta ytor. Det visade att man hade lagt tid på att få det rent och snyggt (en smutsig yta är matt).
Av detta och alla andra svar att döma låter det som blanka golv vore mest korrekt. Vi har dock valt att måla väggarna i matta färger, glans 5. Nu gillar vi väggarna som de blev, men är ju ändå nyfiken, hade det varit mer korrekt med mer glans? Jag är inte så orolig dock, tror kontrasten kan bli väldigt fin mellan blanka golv och matta väggar.

yonna yonna skrev:
Jag är uppvuxen i ett 30-talshus med bonade parkettgolv. Om jag inte missminner mig rengjordes parketten med dilutin (?) och så bonades det regelbundet med en maskin som hade tre trissor. Det luktade gott! Golven fick djup vacker färg. Jag vet inte vilket träslag men snyggt var det.

På 70-talet slipades parkettgolven och lackades. Turligt nog slipades inte golven i salongerna så där doftade det härligt ända tills huset såldes i slutet av 90-talet. Jag kämpade själv med just detta inför försäljningen då det inte gick att få tag på någon som kunde/ville(?) inför föräldrarnas flytt till "hemmet".
Kul med en som upplevt dessa golvytor!. Det låter som mycket jobb, precis som med fernissade golv. Men tvivlar inte på att det var fint.

Någon här som har erfarenhet av Le Tonkinois, Vernis oljelack? Får för mig att den kan ge ”rätt” look. Annars blir det nog hårdvaxolja av blankare slag.
 
Vill du ha blanka golv så skulle jag satsa på golvlack, Bona Traffic som är en vattenbaserad 2 komp för offentlig miljö, då kan du vara rätt säker på att det håller ett bra tag och det går att lacka om
 
BirgitS
Jag tror att det inte var så vanligt att man målade väggarna annat än i kök och badrum, det är i alla fall så jag har förstått det, och där hade man blanka/halvblanka färger för att det skulle gå att hålla rent. Dåtidens matta färger var rätt ömtåliga. I övrigt hade man tapeter i stor utsträckning och de är ju matta.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vill du ha blanka golv så skulle jag satsa på golvlack, Bona Traffic som är en vattenbaserad 2 komp för offentlig miljö, då kan du vara rätt säker på att det håller ett bra tag och det går att lacka om
Min uppfattning är att moderna lackmetoder ger en lite olevande känsla, och gulnar mer än andra behandlingsmetoder. Menar du att blank hårdvaxolja skulle vara särskilt ömtåligt? Annars verkar folk mest ha positiva om hårdvaxolja.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det inte var så vanligt att man målade väggarna annat än i kök och badrum, det är i alla fall så jag har förstått det, och där hade man blanka/halvblanka färger för att det skulle gå att hålla rent. Dåtidens matta färger var rätt ömtåliga. I övrigt hade man tapeter i stor utsträckning och de är ju matta.
Jo tapeter var vanligt på 40-talet, även enfärgade har jag fått lära mig. Då känns det ok. Även om det saknas tapetskarvar. ;)

Men jag har också förstått det som att målade rum blev vanligare i slutet på 40-talet och in på 50-talet med färgindustrins framväxt.
 
Nejdå hårdvax håller väl bra men men bör ju sköta om det lite, en lack håller utan några ingrepp.
Man tror att man ska sköta om sitt oljade golv men jag undrar hur många som gör det...
Jag har inte gjort det iaf, orkar inte bära ut allt, fixa golvet och sen tillbaka med allt iaf vartannat år.

Jag tycker dom har fått bort gulning ganska bra idag, men man måste ta rätt lack inte första bästa.

Jag tänker kanske på fel typ av golv för det jag tänker på är ett tjockt lager nästan som om man lagt en glasskiva ovanpå, men det är väl kanske fernissade golv?
 
F FunkishJonny skrev:
Kul med en som upplevt dessa golvytor!. Det låter som mycket jobb, precis som med fernissade golv. Men tvivlar inte på att det var fint.
På den tiden var det ju vanligt att frun var hemma på heltid och större villor hade också ofta hemhjälp.
Vid dagens renovering skulle jag, trots allt, inte tveka att slipa och högblank-lacka golven. Valet att krypa på alla 4 och rengöra/fetta in golven är inte lockande och inte lär TS få tag på fungerande golvbonare .
Väggarna i salongerna, hallar och bibliotek var mycket diskret målade. De stora funkisfönstren släpper in mycket ljus och färgerna var, i mitt barndomshem, svagt grågrön och beige. Mönstrade tapeter fanns främst i sovrummen. Så det är inte fel att TS använder dagens moderna färger.

Inte underligt, kanske, att jag valt rått betonggolv i mitt eget hus . Men snygga mattor passar bättre på parkett!
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Tack igen för alla tankar och svar. Förmodligen blir det blank hårdvaxolja utifrån detta, då jag fortfarande är skeptisk till lack modern lacks "döda" känsla. Jag ska bolla detta lite med de som ska göra jobbet, eftersom de uttryckte att mattare hårdvaxolja var lite tåligare (frågan är bara hur mycket tåligare).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.