Känner du till de mer eller mindre giftiga, allergi- och cancerframkallande byggmaterialen som har funnits i våra hus förr och nu? Testa dina kunskaper i dagens nya quiz!

Quiz: Ohälsosamma byggmaterial https://www.byggahus.se/quiz/126-ohalsosamma-byggmaterial

Person i skyddsutrustning under sanering av farliga byggmaterial inuti avspärrat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på sanering av ett farligt byggmaterial. Foto: Firma Miramix
 
8/10 och är nöjd. Årtalen för när blåbetongen tillverkades var för snarlika för ha exakt i minnet :). Trodde också att ett oljat golv var bättre än lackat.
 
8/10 här med, gissade på åren och bangade golvet (trodde också oljat var bättre)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
O
Jag fick 8/10 men då fick jag svara "fel" på några ställen. Att kategoriskt peka ut MDF som farliga pågrund av fenolemissioner är inte seriöst. De flesta skivor ligger idag på så låga nivåer att det inte längre rimligt att kalla dem farliga, och en del skivor är dessutom nere på samma nivåer som vanligt obearbetat naturligt trä. När det sedan gäller färger så bör man veta att gamla historiska linoljefärger inte alls är särskilt hälsosamma eller miljövänliga som många tror. Dels så innehöll de terpentin eller lacknafta vilket är allergiframkallande. Dels innehöll de färgpigment baserade på giftiga tungmetaller som t.ex. bly. Modern linoljefärg tillverkas enligt nya striktare miljökrav, precis som andra färger, vilket visserligen gör dem hälsosammare, men samtidigt gör det dem till en sämre färg då de gifter som tidigare skyddade mot t.ex. mögel och svampangrepp inte längre får användas. Så även om man vill tro att linoljefärg bara innehåller "naturliga råvaror medan annan färg bara innehåller "hemska kemikalier" så är det inte sant.
 
9/10, helt OK. Man undrar ju lite vilka av alla material vi stoppar in i våra hus idag som kommer att visa sig hälsofarliga i framtiden. Cellplasten under plattan kanske? PEX- och PEM-slangar? Vem vet?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det farligaste materialet vi stoppat in i vårt hus är utan tvekan våra barn.
 
  • Haha
  • Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Färgfrågan var lite otippad att den skulle vara med, känns som att det är ett väldigt komplicerat ämne där min (vid det här laget ganska gamla) färghandlarkunskap skulle göra att jag inte tycker det finns ett klar svar på frågan. Men kanske har forskning gått framåt som jag missat, vad använde ni som ”källa” (fattar att det bara är ett quiz men ni bygger väl det på någon info) @Marlen Eskilsson? Vore kul att fräscha upp kunskaperna...

/U
 
Mikael_L
6/10, detta ämne är inte heller mitt vassa område ... :oops:

Roligt att kasta sig genom ett quiz lite då och då ... :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
9/10.
 
9/10 - Latexfärg verkar vara giftiga grejer.

Har gammal stuga, med en hel del av dessa ingredienser, så gäller att hålla reda på vad och hur göra, för att icke skada sig själv och sin omgivning.

För min del har jag lurat länge på, hur man säkert kan demontera, sanera efter, och destruera ett tak på ett uthus utfört i eternit.
 
Fadai
Alla rätt! Fast några frågor gissade jag på, vem har koll på alla dessa årtal..... Mitt hus är från -46, finns nog ett och annat giftigt här.
 
9/10 föll på fråga 3 som inte va jättelätt då åren va så lika.
 
B b8q skrev:
9/10, helt OK. Man undrar ju lite vilka av alla material vi stoppar in i våra hus idag som kommer att visa sig hälsofarliga i framtiden. Cellplasten under plattan kanske? PEX- och PEM-slangar? Vem vet?
All byggplast i väggar och tak, utan tvekan. Det kan aldrig vara hälsosamt att vi lever inuti stora plastpåsar.
 
Förresten — 8/10. Föll på golvet... samt på något årtal, men det är lite mariginellt — alla vet ju att 60- och 70-talen var dårskapens år i bygghänseende...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det farligaste materialet vi stoppat in i vårt hus är utan tvekan våra barn.
Det farligaste materialet VI stoppat in i vårt hus är utan tvekan JAG.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.